Menu Zavřít

Člověk 2.0

24. 11. 2006
Autor: Euro.cz

Glosy postaršího technokrata

Také jste se setkali s pojmy Web 2.0 nebo Marketing 2.0? Jde jen o pokusy restaurovat internetovou bublinu z přelomu století a přerozdělit marketingový trh? Zasáhnou znovu jen naivní investory, nebo i nás všechny? Kdybychom tyto aktivity měli brát zcela vážně, zkusme si představit, jak bude vypadat Člověk 2.0.
Staneme se Tomy Cruisy z filmu Minority report? Kamkoli zajdeme, budou o nás všichni všechno vědět, znát naše potřeby včetně těch, které vědomě nevnímáme? Už není třeba transplantovat čipy, pohyby našich očí na obrazovce počítače, projevy jakékoli aktivity o nás vypoví všechno. Naše virtuální existence zatlačí zcela do pozadí tu skutečnou. Ve virtuálních komunitách budeme hrát všechny ty hry, které jsme dosud hráli nebo netroufali si hrát ve světě skutečném. Na opuštěných tenisových a volejbalových hřištích bude vát jen vítr, hráči jsou v pavučině Webu 2.0. Komunikaci vedou počítače ve dne v noci a po probuzení nám předloží výsledek. Budeme kupovat virtuální produkty a služby. Jistě se najde i cesta, jak v mozku uspokojit hlad, aniž bychom vychutnávali náš středně propečený steak. Vymřou skuteční psi a kočky, budeme si hrát, krmit a venčit tamagoči. Hackeři se stanou virtuálními teroristy. Nebude třeba útočit na reálný svět zatlačený do pozadí, útoky na ten virtuální budou přitažlivější a nebezpečnější. Úlety grafomanů a videomanů vytlačí literaturu a filmy. Za jak dlouho se přiblížíme k poznání, že byt není jednotka informace, ale chaosu? Bylo by třeba se starat o poustevny verze -1, odstíněné od virtuálního světa s nemožností sledovat co děláme. Místo virtuálních komunit zakládat kláštery verze -1, kam se ukryje zbytek lidí, ne za dosažením nirvány ale hájících svoji reálnou existenci.
Ne, nebojte se této katastrofické verze. Peníze na budování verzí 2.0 dojdou rychleji než ty předchozí před prasknutím internetové bubliny. Zatím neexistují byznysové modely, které by produkovaly investice na další pokusy nebo jejich rozvíjení. I Googlu nebo Mudrochovi dojdou jednou peníze. Opuštěné serverové farmy budou chátrat nebo se stanou útulkem virtuálních bezdomovců. Navíc skutečné peníze, ne kliky, počet návštěv nebo členů komunity, mají tradiční hráči na trhu zábavy, reklamy a služeb. Trvalo dlouho, než se k nim dostali, a připravit je o ně bude těžší než pár z nich opít rohlíkem.
Z Webu 2.0 a Marketingu 2.0 se stanou verze s číslem tři. Pár firem, které vytvářely skutečnou akceptovatelnou hodnotu, zůstane. Zda budou ochotny financovat další verzi, je otázka. Jak z toho vyvázne člověk současné verze 1.0, je jen na něm. Choďte hrát tenis, čtěte, bavte se v hospodách, hledejte skutečné vztahy, nenechte se příliš oblbnout marketingem jakékoli verze. Jste-li dobrodruhy, dejte do nových verzí peníze. Školné je vysoké a nevrací se.

  • Našli jste v článku chybu?