Česká národní banka dvěma stům škol bezplatně poskytla takřka deset tisíc pracovních publikací finanční gramotnosti pro nejmladší žáky. V 1.–3. třídách by se podle nich mělo učit už od září 2011.
Foto: Profimedia.cz
ČNB tímto novým projektem dále rozšiřuje vlastní dlouhodobé aktivity, jejichž cílem je přimět širokou veřejnost k odpovědnějšímu nakládání s osobními financemi.
„Finanční vzdělávání by mělo být součástí našeho života už od dětství. Významná role připadá samozřejmě rodičům, kteří by rozumným hospodařením měli jít dětem příkladem, ale zároveň je třeba ekonomickou a finanční gramotnost vyučovat ve školách – a to již v nejnižších třídách,“ uvedla členka bankovní rady ČNB Eva Zamrazilová.
Česká národní banka do 201 vybraných škol v ČR rozeslala celkem 9 670 pracovních publikací „O penězích a hospodaření – Finanční gramotnost pro 1.–3. třídu Zš”. Učebnice vychází z platných rámcově vzdělávacích programů Ministerstva školství. školáci se během výuky dozvědí, odkud se berou peníze, a naučí se poznávat ochranné prvky českých bankovek. Dále se například „podívají“ do banky, poznají funkci reklamy a naučí se, že zboží je možné reklamovat.
Pracovní publikaci „O penězích a hospodaření – Finanční gramotnost pro 1.–3. třídu Zš” autorky Evy Skořepové vydalo v roce 2010 nakladatelství Fragment. Publikace, kterou provázejí dětské postavy Kačka a Filip, seznámí školáky se světem peněz s pomocí omalovánek, vystřihovánek, doplňovaček, přesmyček a s využitím situací, které znají z domova.
Česká národní banka podporuje zvyšování finanční gramotnosti obyvatelstva dlouhodobě. V roce 2008 rozeslala do českých škol více než čtyři tisíce manuálů pro učitele a pracovní sešity pro žáky základních škol a víceletých gymnázií, pořádá semináře pro učitele či přednášky pro seniory na univerzitách třetího věku. Společně s Ministerstvem financí a Ministerstvem školství je gestorem Národní strategie finančního vzdělávání a v roce 2010 spolu s Ministerstvem financí uskutečnila měření finanční gramotnosti dospělé populace ČR.