Poslední akvizice mu otevřela cestu ke známým značkám
V Mexiku není žádná místní značka tak běžná jako Bimbo. Krájený chléb, pečivo a různé chuťovky od šestapadesátiletého pekaře rozváží každý den po celé zemi flotila 27 tisíc nákladních automobilů. S logem baculatého bílého plyšového medvídka objíždí celé Mexiko, od Sonorské pouště až po džungle v Chiapasu. Management společnosti z Mexico City odhaduje, že armáda dodavatelů najezdí denně tolik, že by to vydalo na dvanáct cest okolo zeměkoule.
Vliv Bimba však sahá daleko za mexické hranice. Firma koupila 22. ledna americkou Western U. S., což je divize kanadské George Weston Ltd. Zaplatila za ni 610 milionů dolarů. Získala tím pět pekáren a práva ke značkám Oroweat, Entenmann's, Thomas' English Muffins a Boboli všude kromě Kanady a oblasti na východ od řeky Mississippi. Podíl prodejů Bimba tak stoupne na americkém trhu ze sedmnácti na 30 procent. „Perfektně nám to sedí,“ říká finanční ředitel skupiny Bimbo Guillermo Quiroz. Nákup amerických pekáren je dalším krokem mezinárodní expanze, která firmu za posledních dvanáct let přišla na 1,1 miliardy dolarů. Přivedla ji však do šestnácti zemí od Chile po Českou republiku a společnost vystoupala na úroveň třetího největšího pekárenského komplexu na světě. Loňský obrat Bimbo odhaduje na 3,8 miliardy dolarů a zisk na 188 milionů dolarů.
Na mexickém trhu má Bimbo téměř monopol, takže doma jsou jeho šance na další rozvoj značně omezené. Aby našlo nový prostor k růstu, musí se poohlédnout v cizině. Přesto si ani obdivovatelé mexického rodinného stříbra nejsou jisti, zda má společnost skutečně vše, co potřebuje, aby byla úspěšná i na sever od řeky Rio Grande. S výjimkou výrobce cementu Cemex dokázalo jen málo mexických společností dosáhnout zisku i v silné konkurenci na trhu USA. Na americký sklářský trh se snažila vlomit firma Vitro. V roce 1989 koupila americkou Anchor Hocking, ale po sedmi letech hodila ručník do ringu. Mexický konglomerát Grupo Carso se zase nyní snaží zvrátit hospodaření problémového počítačového prodejce CompUSA Inc., kterého koupil v roce 2000. Dosavadní výsledky amerických investic firmy Bimbo také nebyly bez zcela bez problémů. Její texaský závod Mrs. Baird's Bakeries, který koupila v roce 1998 za 300 milionů dolarů, je stále v červených číslech. Také její pekárny v Kalifornii se právě snaží, aby prolomily dosavadní hospodaření. „Společnost nemá dobré výsledky při zvyšování hodnoty akcií po zahraničních akvizicích,“ říká analytik trhu potravin Joaquín López-Dóriga ze společnosti Deutsche Banc Alex. Brown Inc. Celkový obrat firmy sice po akvizicích narostl, ale marže se snížily.
Tak proč si akcionáři Bimba nestěžují? Protože už jich není příliš mnoho. Společnost Bimbo utratila vloni 500 milionů dolarů na zpětný odkup akcií. Pro aktivní obchodování po něm zbylo jen patnáct procent akcií. Firma kontrolovaná a řízená rodinou Servitje neměla dlouhou dobu ani oddělení pro vztah s investory. Této komunikaci se začala věnovat až před třemi lety, když do představenstva přišel Quiroz, který měl za sebou zkušenosti z mexických aerolinií a bankovního byznysu. Quiroz říká, že generální ředitel Daniel Servitje Montull má nyní z Bimba udělat otevřenou a transparentní společnost, a vydláždit jí tak cestu na newyorskou burzu. S uvedením akcií firmy na tento trh počítá během dvou až tří let.
Vedení Bimba tvrdí, že se poučilo z minulých akvizic. Systém řízení informací, který chce nyní koupit od společnosti Oracle, bude sloužit pro celou skupinu a přijde na padesát milionů dolarů. Poradenská společnost Bain & Co. dostala zakázku na zavedení řídicích principů firmy Bimbo v americkém závodě George Weston. Na změny má pouhých 100 dnů. Takové tempo je v ostrém kontrastu s pomalou integrací v závodě Mrs. Baird's, kde zavádění nákupních a výrobních schémat Bimba zpomaloval místní management. „Bimbo byla v Texasu příliš bojácná,“ říká Quiroz. Přesto oceňuje čtyři roky působení Bimba ve Spojených státech. Domnívá se, že společnosti pomohly překonat komplex méněcennosti, kterým Mexičané trpí od doby, kdy jejich zemi dobyli Španělé.
S nákupem Westonu získá Bimbo řadu známých amerických značek a hotovou distribuční síť. Entenmann's je například ve Spojených státech jedničkou, ale stále má mnoho prostoru v západní polovině země, kde značka není tak známá. Společnost navíc vstupuje na trh, který má asi 120 milionů zákazníků a z nich je dvacet procent hispánského původu. Dostane tak příležitost zvýšit kapacitu výroby chleba a tortil se svých závodech v Texasu a v Kalifornii. „Hispánský trh je určitě příležitostí a firma ji nyní může využít lépe něž dříve,“ říká Lopez-Dóringa. Ale dokáže Bimbo prodávat své výrobky ve Spojených státech stejně dobře jako v Mexiku? Američtí zákazníci to brzy prověří.
Gumoví medvídci z Moravy
V Petřvaldu u Karviné nedaleko polských hranic koupil mexický investor před dvěma lety zkrachovalého výrobce bonbonů Radovan Vavrouch - TOMAS. Do zařízení investoval necelých patnáct milionů dolarů a zahájil výrobu známých želatinových medvídků. Mexická Grupo Industrial Bimbo se do České republiky dostala přes německou firmu Park Lane Confectionary. V polovině devadesátých let s ní navázali Mexičané obchodní spolupráci. Později, když zjistili, že je pro ně středoevropský trh zajímavý, firmu za 50 milionů dolarů koupili. Kromě petřvaldského závodu má dnes Park Lane Confectionary výrobu čokoládových cukrovinek v Rakousku.
(EURO)
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc
BusinessWeek