Menu Zavřít

Co chtít od strategie růstu

18. 7. 2005
Autor: Euro.cz

HLASY ČTENÁŘŮRád bych reagoval na tři základní mylné domněnky, kterých se veřejnost a komentátoři dopouštějí při hodnocení Strategie hospodářského růstu 2005-2013 vicepremiéra Martina Jahna. Podle kritiků je strategie povrchní, nejde do detailů a neobsahuje konkrétní prováděcí mechanismy.

HLASY ČTENÁŘŮ Rád bych reagoval na tři základní mylné domněnky, kterých se veřejnost a komentátoři dopouštějí při hodnocení Strategie hospodářského růstu 2005-2013 vicepremiéra Martina Jahna. Podle kritiků je strategie povrchní, nejde do detailů a neobsahuje konkrétní prováděcí mechanismy. Domníváme se však, že úkolem jakékoliv strategie není řešit operativní proceduru. Strategií rozumíme určité schéma postupu, které naznačuje, jak za daných podmínek dosáhnout vytýčených cílů. Doslova je to i určitý přehled kroků a činností, které jsou příjmány s vědomím částečné neznalosti všech budoucích podmínek, souvislostí a podobně. Jinými slovy cílem i této strategie je dospět ke koordinaci aktivit složek exekutivy a vytvořit určitý řízený postup naplňování cílů. Musí uvést vizi, cíle a nastínit možné cesty vedoucí k dosažení cíle, včetně zpětné kontroly naplňování cílů. Konkrétní prováděcí plán naplnění cílů musí připravit odborná výkonná složka, v tomto případě jednotlivá ministerstva. Jiná role strategii nepřísluší. Druhý okruh pochybností při hodnocení navržené strategie se týká její akceptovatelnosti sociální demokracií. Dokument je prý příliš pravicově orientovaný. Domníváme se však, že dlouhodobá strategie hospodářského růstu nemůže být pravicová, nebo levicová. Je buď dobrá, nebo špatná. Předložená strategie jde správným směrem, bez ohledu na to, kdo to vymýšlel. Do roku 2013 budou minimálně dvě další vlády. Nikdo dnes netuší, jak budou namíchány politické karty za rok, nemluvě o roku 2010. Variant je mnoho a Strategie proto musí být nadstranickým dokumentem, který bude přijatelný jako odborný dokument, vedoucí k cíli. A za třetí: Ve strategii údajně není v zásadě nic nového - vše už zde bylo řečeno a jedná se o obecně známé pravdy. To je bezesporu pravda. Jeden to má vše v hlavě, další v šuplíku, další cosi obdobného v určité oblasti již kdysi předložil, další to zmínil na vnitrostranické diskuzi, další část je v jednom programovém prohlášení. Vše známe, víme a tušíme, ale nikdo nic nedotáhl do konce. Jahnův dokument rozhodně není převratný. Je ale jediný za posledních deset let, který jasně a v ucelené formě říká co chceme, z čeho vycházíme a jakou cestou tam máme dorazit. Pokud se dokážeme povznést nad nepodstatné každodenní půtky a dívat se dále než na vlastní dvorek, má strategie šanci stát se skutečně základním dokumentem pro růst naší ekonomiky. Karel Havlíček, místopředseda Asociace malých a středních podniků ČR

  • Našli jste v článku chybu?