Menu Zavřít

Co je uvnitř, to se počítá

28. 8. 2002
Autor: Euro.cz

Hlavní bitva tří největších automobilek se svádí o interiér

Návrhářka Anne Asensiová z General Motors má plný šuplík „problémů“. Tato francouzská designérka odešla před dvěma roky z Renaultu a dnes má v General Motors (GM) na starosti oddělení návrhu interiérů. Její zásuvka je přeplněna ukázkami vnitřních prvků, které potřebují vzít do parády. Je tady i napěchovaný balík fotografií různých vad na kráse sedadel nového sportovně-užitkového modelu Hummer H2. Některé kazy jsou sice jen nepatrné, například nepravidelné stehy, ale pokud se chce firma v této oblasti vyrovnat japonským a německým konkurentům, vše musí být naprosto perfektní. Trochu zaostáváme, přiznává, ale „už jsme připravili plán útoku”.
Asensiovou pověřil renovací vnitřního zařízení současných i budoucích modelů sám Robert A. Lutz, viceprezident GM a král designu. Firma GM se tak stala poslední z detroitských automobilek, která se pustila do podobných úprav, protože zbývající dva výrobci si zajistili nejlepší stylisty z oboru dávno. James N. Hall, viceprezident automobilové poradenské firmy AutoPacific, uvádí: „Velká trojka pomalu dobývá ztracené území.“
Začala bitva o přežití. V průzkumech spokojenosti zákazníků s kvalitou vnitřního vybavení se zahraniční výrobci obvykle dostávají na vyšší příčky než američtí. Laťku nastavují vítězové, a Velká trojka si proto nemůže dovolit zákazníky unavovat nepřehlednými přístrojovými deskami, nevkusnými sedadly nebo zbytečnými tlačítky. „Tržní podíl jim mizí před očima a oni vědí, co musejí udělat,“ říká John Phillips, ředitel vývojového oddělení interiérové firmy Lear.
V jistém smyslu se však jedná již o poslední nedobyté území. Detroit po celá desetiletí zaostával za zahraničními výrobci, ale v nedávné době tamní automobilky pokročily na všech frontách. Americké montážní závody vykazují téměř stejnou produktivitu jako jejich japonští rivalové. A co se týče kvality, GM a divize Chrysler firmy DaimlerChrysler již Evropu předběhly a teď se téměř dotahují na Toyotu a Hondu.
Zkuste si ale do nějakého amerického modelu sednout a uvidíte, že Detroit má stále co zlepšovat. Evropské automobilky, jako Audi ze skupiny Volkswagen nebo BMW, nabízejí mnohem slušivější desky, lépe provedená sedadla a na dotyk příjemnější páky a knoflíky. I japonští výrobci získali ten správný cit pro krásný interiér. „Můj Lexus LS 430 je uvnitř nádherný,“ říká Bill Gilson, podnikatel z Fort Worth v Texasu, který měl jen za posledních deset let lexusů dvacet. Americké automobily „prostě nepůsobí tak elegantně.“ Lutz z GM připouští: „Velká trojka si až dosud na interiér příliš nepotrpěla.“
Vždyť ještě na konci devadesátých let se ti nejnadanější návrháři posílali do oddělení návrhu exteriéru. Práce v designu vnitřního vybavení se rovnala vyhnanství na Sibiř. Automobilky tuto oblast dokonce nechávaly z většiny na subdodavatelích. Oba přístupy byly naprosto nesmyslné, říká J. Mays, vedoucí designu ve Ford Motor: “Vždyť lidé tráví nejvíce času právě uvnitř auta.”
Ford začal prosazovat koncepci dokonalejšího vybavení jako první. Firma roku 1997 najala Mayse, který dříve vedl v Audi projekt nového brouka. „Domníval jsem se, že právě v oblasti interiéru bychom mohli získat opravdový náskok před konkurencí, zvlášť na domácím poli,“ říká. Jako první výsledek byl letos na jaře představen vylepšený vůz Lincoln Navigator. Jeho vnitřek je z velké části vyveden v lesklém niklu a patří mezi ty nejelegantnější a nejvkusnější interiéry, které se ve Fordu za poslední desetiletí zrodily.
DaimlerChrysler zahájil podobnou kampaň před třemi lety, kdy získal bývalého designéra z BMW Steva Sowinského pro práci na novém vozu Chrysler Pacifica, který byl pojat jako dlouhý luxusní automobil pro šest osob. Cíl zněl jasně: „Vytvořit ten nejlepší interiér, jaký kdy ve firmě spatřil světlo světa.“ Sowinski navrhl přístrojovou desku, která se obloukovitě klene nad volantem a vede kolem sterea až dolů k centrální konzoli. Kovové prvky kabiny jsou provedeny v chromu a diodové kontrolky jednotlivých přístrojů na desce ostře kontrastují s temným pozadím, což je mnohem působivější než černé umělohmotné panely a barevné ručičky z minulosti. Podle Lutze nyní i GM věnuje interiéru mnohem více prostředků i času. Lutz až do konce minulého roku vedl interiérové obrození právě v Chrysleru a nyní se snaží vyrovnat evropské kvalitě a zároveň nabít design „emocemi“. „Chceme vyvolat reakce typu To je ale nádhera,“ vysvětluje. Anne Asensiová zatím se svým týmem usiluje o co nejrychlejší zdokonalení existujících modelů. Před světly reflektorů se jako první představí H2, sedan Cadillac CTS a sportovně-užitkový Buick Rendezvous, tedy vozy, které byly kritizovány právě za lacině provedené palubní desky.
Je tu však jeden háček. „Pocit luxusu stojí peníze,“ říká Mara Ignatiusová, která má ve společnosti Lear na starosti dílenské zpracování. „Připomíná sochu,“ přejíždí dlaní po sedadle z BMW Z3 ve firemním studiu. Díky prvotřídní kůži, pevné pěnové výplni a plně zabudované konstrukci je na dotyk i na pohled přepychové. Hned vedle leží sedadlo z vozu Chevy Corvette. Je sportovní, ale kůže vypadá pomačkaně a místy se jí prodírají kovové součástky. Stojí o polovinu méně než jeho protějšek z BMW. Je to vidět.
Konkurence však naneštěstí pro Detroit laťku zvedá stále výš. Honda oblékla do nejnovějšího kabátu vůz Accord. Návrháři se snaží nově vymezit pojem luxusu, a to ve smyslu kombinace tradičního evropského kouzla a nejnovějších technologických vymožeností z Japonska. Značka byla dlouhou dobu známá svými kvalitními, i když poněkud nudnými interiéry, ale na rok 2003 plánuje značné změny. Vedoucí designu Charles Baker se s ohledem na autentičnost v případě Accordu soustředil zejména na střední konzoli a dveře a umístil do nich výlisky z umělého dřeva připomínající strukturou topoly rostoucí v údolí Rýna. Díky nové lisovací technologii je i umělá hmota na palubní desce mnohem měkčí na dotyk. Bakerův tým dále nahradil ploché plastové ukazatele a ručičky za futuristické světelné diody ve stylu lexusů.
Evropským manažerům cukají koutky, když vidí, jak dlouho Detroitu trvalo, než pochopil záhadu i hodnotu interiéru. „V General Motors zjistili, že automobily prodává dokonalejší vnitřní vybavení,“ říká generální ředitel BMW Helmut Panke. „My jsme v designu kladli interiér vždy na první místo.“ Stylu a zpracování tedy stále kraluje zahraniční konkurence, takže zásuvky Velké trojky se možná budou plnit problémy ještě dlouhé roky.

JAK SI VEDE DETROIT Vozy, jejichž interiéry označují zákazníci za nejlepší

BMW, Německo
Porsche, Německo
Volkswagen, Německo
Toyota, Japonsko
Honda, Japonsko
DaimlerChrysler, Německo/USA
Ford, USA
General Motors, USA
Hyundai Motor, Korea
Mitsubishi, Japonsko

WT100

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Kateřina Karásková

  • Našli jste v článku chybu?