Menu Zavřít

Co je výhodnější?

27. 4. 2006
Autor: Euro.cz

Rozdíl mezi úvěrem a leasingem tkví zejména v dostupnosti a rychlosti vyřízení

Hodláte si pořídit auto, lokomotivu, letadlo, nákupní centrum či pouze samoobsluhu a nemáte na to dost peněz? Nejjednodušší cestou, jak zajistit financování své investice, je půjčit si peníze od banky či využít služeb leasingové společnosti. Nebo obojí. Leasingový trh nyní doznává značné proměny. Po výrazném růstu v 90. letech se saturoval, ke slovu se dostávají jiné formy financování. Na konci uplynulého století byl, zejména pro malé a střední podnikatele, leasing téměř jedinou možností, jak získat prostředky pro podnikání. Banky především řešily vlastní problémy a když se věnovaly obchodu, tedy hlavně s velkými korporacemi. Z toho těžily leasingový firmy a český trh svou velikostí v poměru k HDP překonal mnohé západoevropské. V posledních dvou letech se však dynamika výrazně zpomalila, loni objem obchodů vzrostl pouze o čtyři procenta. Příčinou je především větší orientace bank na SME sektor a dostupnější úvěry pro retailovou klientelu, klasické úvěry začaly nabízet i leasingové firmy. Přesto však je na místě zvážit, zda a na co využít leasing nebo úvěr.

bitcoin_skoleni

Pro a proti.

Novela zákona o DPH přijatá v souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie znevýhodnila koupi automobilů prostřednictvím finančního leasingu. Zařazením finančního leasingu u osobních automobilů do služeb, na které se vztahuje základní sazba DPH 19 procent, došlo k jeho zdražení a k následnému růstu měsíčních splátek v průměru o tři až sedm procent. Jak uvádí mluvčí finanční skupiny GE Money Eva Chaloupková, další znevýhodnění přineslo ustanovení rušící možnost odpočtu DPH z finanční služby u osobních automobilů. „Finanční leasing je proto ve většině případů možné doporučit pouze v případech, kdy jsou podnikatel nebo firma plátci DPH a nakupují nákladní nebo užitkový automobil. V tomto případě lze celou částku DPH – tedy jak z vozu, tak z finanční služby – odečíst na vstupu. Při splnění těchto podmínek se použitím finančního leasingu promítne firmám a podnikatelům pořizovací cena automobilu rychleji do nákladů než při použití úvěrového financování,“ uvedl Chaloupková.
S tímto tvrzením nesouhlasí zástupce největší české leasingové firmy ČSOB Leasing Bohdan Suchánek. Srovnáme-li leasing a bankovní úvěr, pak je rozdíl zejména v oblasti dostupnosti a rychlosti vyřízení a leasing přináší pro zákazníky významné výhody. Především uzavření leasingové smlouvy je výrazně rychlejší než vyřízení bankovního úvěru. Leasing automobilu vyřídí na místě prodejce vozidla, zákazník nemusí navštěvovat leasingovou společnost a ztrácet svůj čas vyplňováním smluv v jejím sídle. U ČSOB Leasing je schválení leasingu ve standardních případech otázkou desítek minut. Dalším významným přínosem pro zákazníka je možnost sjednání pojištění přímo v leasingových splátkách. „ČSOB Leasing nabízí výhodnější podmínky pojištění, než když si tyto podmínky sjednává zákazník individuálně. Je to další z položek, na které zákazník může zásadním způsobem vydělat. V neposlední řadě leasing vzhledem k možnosti rychlejšího promítnutí hodnoty pořizovaného předmětu do nákladů oproti standardním odpisům přináší i nemalé daňové úspory podnikům,“ uvedl Suchánek.

Hlavně auta.

Nejčastějším případem využití leasingu stále zůstává nákup automobilu či celého vozového parku firmy. „U financování vozidla úvěrem se majitelem vozidla stává sám zákazník, nikoliv leasingová společnost. Přímé vlastnictví předmětu financování je nejdůležitějším rozdílem u obou forem financování. U úvěru se také nevyskytuje element zůstatkové hodnoty, jejímž zaplacením by vozidlo přecházelo do majetku nájemce. Zákazník může předmět financovaný formou úvěru odepisovat, protože předmět financování je v jeho vlastnictví. Leasing jako obecně méně rizikový produkt má výhodu v tom, že je levnější, má jednodušší administrativní vyřízení a nájem je možno odepsat už za tři roky,“ uvedl Martin Tkáč z CAC Leasing. Jedna z největších leasingových firem v České republice nabízí úvěry na automobily přes rok, podíl na celkových obchodech již dosahuje téměř deseti procent. Jak Tkáč dodal, zájem o úvěry mají lidé přes to, že je to vyjde dráž, než kdyby si automobil pořídili na leasing. Vyšší riziková marže zvedne celkové úroky přibližně o dvě procenta. Proti tomu však stojí silný argument: Kdo si pořídí majetek na úvěr, může si s ním dělat, co chce. Vyšší cenu mají úvěry také u jiných leasingových společností, přesto však evidují značnou poptávku. „S výsledky, kterých dosahuje spotřebitelský úvěr Autocredit, jsme velmi spokojeni. Během prvního pololetí roku 2005 financovala společnost GE Money Auto nákup 18 674 vozů v souhrnné pořizovací ceně 3,42 miliardy korun. Prostřednictvím finančního leasingu byly financovány automobily v souhrnné pořizovací ceně 846,7 milionu korun, zatímco prostřednictvím úvěru Autocredit byly financovány automobily v souhrnné pořizovací ceně 2,6 miliardy korun. Úvěr se podílel na objemu profinancovaných prostředků z 89 procent,“ uvedla mluvčí společnosti GE Money s tím, že v roce 2004 to bylo pouze 37 procent. Cena úvěru je u této firmy oproti leasingu rovněž vyšší. „Změna zákona o DPH od 1. kvěnta 2004 způsobila zdražení leasingového produktu. Úvěrových produktů se navýšení sazby DPH netýká, a proto je úvěrový produkt výhodnějším způsobem financování nákupu vozidla. Výše úroků se liší v řádech jednotek procent. U leasingu začíná úroková sazba od 5,8 procenta a u úvěru Autocredit od sedmi procent,“ dodala mluvčí. ČSOB Leasing, největší leasingová firma na českém trhu, uvádí, že prostřednictvím úvěrů financovala v letošním roce předměty za téměř miliardu korun. „Hitkredit je využíván našimi zákazníky především pro financování ojetých automobilů, ale má své výhody i pro pořízení strojů a zařízení. Tím, že se předmět financování ihned stává majetkem zákazníka, je vhodný také pro firmy, obce, dopravní podniky, rozpočtové organizace, družstva a další subjekty, které mají možnost čerpat prostředky z dotačních programů, jejichž poskytnutí je vázáno na vlastnictví financovaného předmětu,“ uvedl Suchánek. Že by se s rostoucím zájmem o úvěry měla z leasingové firmy stát banka, však odmítá. Jeho názor potvrzují i výsledky firmy. Obrat finančního leasingu ČSOB Leasing vzrostl ze 13,6 miliardy v roce 2004 na loňských šestnáct miliard korun. „Finanční leasing loni tvořil téměř 90 procent našich obchodů. Zájem zákazníků o finanční leasing stále dominuje a očekáváme, že díky jeho specifickým výhodám bude tento stav trvalý. Spotřebitelský úvěr má na trhu své místo, ale chápeme ho spíše jako produkt, který doplňuje naši ucelenou produktovou řadu a je určen zejména pro soukromé spotřebitele,“ říká Suchánek. Trendem bude jeho doplňování o další dodatečné služby poskytované leasingovými společnostmi. Leasingu lidé rozumějí a jsou na něj zvyklí a v neposlední řadě v něj mají důvěru. To nakonec potvrzují i loňská čísla. Trendy evropského a českého leasingového trhu to potvrzují. V České republice dochází k diverzifikaci finančních produktů, což se již v minulosti stalo na ostatních evropských trzích. U nových automobilů má významnou převahu finanční leasing, zcela dominuje u nákladních automobilů či strojů. Spotřebitelský úvěr je více zaměřen na ojeté automobily, což je běžné i v jiných zemích. „Pokud některá leasingová společnost hovoří o tom, že leasing je na ústupu, protože rostou spotřebitelské úvěry, pak se jedná o výsledek obchodní praxe této společnosti či o její neúspěch na leasingovém trhu, ne o objektivní situaci na trhu,“ dodal Suchánek.

  • Našli jste v článku chybu?