Menu Zavřít

Co je za sháňkou po Manchesteru United?

25. 2. 2005
Autor: Euro.cz

Americký obchodník Malcolm Glazer se možná chystá vytvořit globální fotbalovou superstanici

Co znamenalo skandování „USA! USA!“, které se linulo nad hřištěm při nedávném zápase anglické Premier League mezi Manchesterem United a jeho méně známým městským rivalem Manchesterem City? Byl to projev hořké britské ironie vyjadřující opovržení bezpočtu fotbalových fanoušků nad představou, že by Manchester United mohl odkoupit americký miliardář Malcolm Glazer. Mají strach, že Glazer ochromí nejcennější a nejpopulárnější sportovní klub na světě.
Když bude Glazerova agresivní nabídka ve výši 1,5 miliardy dolarů úspěšná, nebude patrně pro Manchester United znamenat polibek smrti. Snadné však nebude ani udržet klub v chodu. Zaprvé by jeho nabídka naložila dluh zhruba 1,1 miliardy dolarů na společnost bez dluhů. Zadruhé se Glazerovi nepodařilo jasně načrtnout, jak jeho plán zvýší hodnotu klubu a splatí úvěry v rozumné lhůtě. Konečně je těžké si představit, jaký prospěch to přinese fanouškům nebo jak udrží tým konkurenceschopným, když zvedne ceny vstupenek a peníze, které by mohly být využity k nákupu hráčských hvězd, přesměruje do úvěrových splátek, což je pravděpodobné.
Glazer, který kontroluje 28 procent akcií, má určitě právo na to, aby se snažil přesvědčit akcionáře, že jeho strategie je lepší než ta současná. Je to však pravda? Glazer, který v 80. letech vydělal miliony na nemovitostech a spekulacích s kurzy měn, se odmítl pro BusinessWeek vyjádřit. Finanční experti uvažují o tom, že může rozšířit celosvětovou televizní publicitu Manchesteru United, zvláště v Asii a USA. „Manchester United je jedna z předních světových značek. Má obrovský marketingový potenciál,“ tvrdí Salvatore Galatioto, analytik sportovního podnikání u společnosti Lehman Brothers.
Ovšem Glazer za potenciál zaplatí horentní sumu. Analytikové firmy Dresdner Kleinwort Wasserstein se domnívají, že hodnota klubu nepřevyšuje 4,53 dolaru za akcii, kdežto Glazer nabízí 5,68 dolaru. (Dne 16. února byla závěrečná cena jedné akcie 5,13 dolaru.) I když Manchester United vyrovná loňský rekordní provozní zisk 110 milionů dolarů z výnosů 320 milionů dolarů, obchod v hodnotě 1,5 miliardy dolarů přiblíží poměr ceny k příjmům číslu 29, což vysoce převyšuje průměr 16,5 v sektoru zábavy.
Marketingoví odborníci soudí, že nejlepší cestou ke zvýšení zisků by patrně bylo vytvoření fotbalové televizní superstanice, která by přenášela zápasy platícím zákazníkům po celém světě. Tento scénář by vyžadoval mediálního partnera s celosvětovým dosahem. „Moc by mě překvapilo, kdyby za kulisami neměl připraveného Ruperta Murdocha nebo někoho takového,“ prohlašuje John P. Bevilaqua, předseda sportovní poradenské firmy Sequiam Sports z Atlanty a dodává, „Vsadím se, že jeho budoucností je televize a podnikoví sponzoři.“
Murdochova firma se ke Glazerově ambiciózní představě dobře hodí. News Corporation už kontroluje velkou porci fotbalového vysílání na celém světě včetně skupiny British Sky Broadcasting v Británii a fotbalového kanálu Fox Soccer Channel v USA. Murdochův zájem o Manchester United je dobře znám: v roce 1999 televizní stanice BSkyB neuspěla se svou agresivní nabídkou na odkoupení klubu. Mluvčí BSkyB se k perspektivě superstanice odmítl vyjádřit.
Jiní upozorňují na to, že by Manchester United mohl vydělávat na prodeji práv na pojmenování svého posvátného stadionu Old Trafford. Ovšem takový krok by znamenal riziko, že se fandové rozlítí ještě víc. A Glazerova strategie je riskantní i jinak. Manchester United samozřejmě využíval toho, že jako první fotbalový klub propagoval svou značku v Asii i jinde, ale evropské megakluby, jako Real Madrid a AC Milán, teď podnikají stejné cesty po Dálném východě nebo v USA a ucházejí se o globální přívržence.
Může tedy Glazerova představa v nadcházejících letech klub posílit? Vedení Manchesteru United je nadále skeptické. V prohlášení vydaném 9. února uvedlo, že se domnívá, že Glazerova cena je „slušná“, ale že jeho podnikatelský záměr je „agresivní“ a mohl by být „škodlivý.“
Když Glazer tým koupí, může se vedení zbavit. Jinou záležitostí je smír s fanoušky. Počítá s tím, že se po nějakém reptání zase vzpamatují. Ovšem angličtí stoupenci fotbalu nejsou ani trochu jako američtí sportovní fanoušci. Jsou nadmíru náruživí a nechvalně známí svými sklony k násilí. V prohlášení z 8. února varovala radikální skupina přezdívaná Manchesterská osvětová komise Glazera a jeho poradce: „Manchester United je náš klub a budeme ho nemilosrdně bránit… Naše dřívější symbolické akce byly ignorovány. Nemáme jinou možnost, než nasadit všechny svoje síly.“
Buď je to mrazivá výhrůžka, nebo chuligánská nabubřelost. Ať tak nebo onak, nezdá se, že Glazera odstraší, ale pro jeho průnik do fotbalu na druhé straně Atlantiku může být špatným znamením.

CIF24

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

PŘEKLAD: Jiří Kasl (j.kasl@volny.cz)

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).