Abyste byli v něčem nejlepší, je potřeba disponovat nejmodernějšími technologiemi a mít na své straně ty správné lidi. V Applu to vědí a také se podle toho chovají – za účelem získání nového know how, jímž disponovaly jiné firmy v oboru, se vedení americké společnosti s nakousnutým jablkem ve znaku nezdráhalo během uplynulých let utratit řádově miliardy dolarů.
Nejednalo se přitom zpravidla o dílčí nákupy konkrétních patentů, výrobních licencí či vytipovaných pracovníků, nýbrž rovnou o celé podniky. Co tři čtyři týdny, to nová akvizice, řekl podle zpravodajského serveru BBC šéf Applu Tim Cook akcionářům společnosti během každoročního setkání.
Firmy, které kalifornská společnost skupuje a jejichž technologie a inovace následně aplikuje do vlastních produktů, bývají spíše menší, najdou se ale i výjimky. Jednou z nich je výrobce sluchátek a reproduktorů Beats Electronics, kterého v roce 2006 založil známý rapper a hudební producent s uměleckým jménem Dr. Dre.
Apple koupil Beats už v roce 2014, takže by do onoho stočlenného výčtu teoreticky patřit neměla, dokonale však znázorňuje, na jaké podniky se gigant založený triem Jobs, Wozniak a Wayne zaměřuje. Na její akvizici tehdy Apple vynaložil tři miliardy dolarů a učinil tak z Dr. Dre prvního miliardáře z řad hip-hopových producentů.
Kromě firem vyrábějících fyzické zboží lze mezi skoupenými společnostmi najít rovněž řadu podniků a startupů, které se věnují vývoji aplikací, softwaru či umělé inteligence. Jako příklad poslouží britský Shazam, jehož „appka“ pomáhá s rozpoznáváním hudebních skladeb; izraelský PrimeSense s technologiemi, které pomohly zdokonalit biometrický systém Applu Face ID; či americký Drive.ai, podnikající v oblasti automatického řízení automobilů.
Tesla se Applu do krámu nehodila
Jakkoliv může vyjádření šedesátiletého dolarového miliardáře o koupi jednoho sta různých podniků během posledních šesti let znít překvapivě, ve skutečnosti jde z pohledu takovýchto korporací o vcelku běžnou věc. Koneckonců ve srovnání s jinými americkými technologickými giganty platí Apple spíše za „skrblíka“. Jak totiž uvádí BBC, Amazon Jeffa Bezose utratil v roce 2017 za odkup řetězce supermarketů Whole Foods Market 13,7 miliardy dolarů, Zuckebergův Facebook za komunikační platformu Whatsapp rovných 19, zatímco arcirival Microsoft za sociální síť LinkedIN před pěti lety dokonce masivních 26,2 miliardy. Jinými slovy, pokud by Apple sečetl deset svých největších akvizic ze zmiňované doby, ani zdaleka by se byť jediné z těchto částek nepřiblížil.
https://autobible.euro.cz/apple-to-s-autem-mysli-vazne-pretahl-spickoveho-podvozkare-porsche-a-kia-od-nej-ziska-miliardy/
Peněz má přitom víc než dost. Nejnovější hospodářské výsledky totiž odhalily, že během prvního čtvrtletí fiskálního roku 2021, které končilo posledním prosincovým dnem, dosáhl na vůbec největší tržby ve své bezmála pětačtyřicetileté historii – 111,4 miliardy dolarů (zhruba 2,38 bilionu korun). Navíc se během loňského srpna stal úplně první americkou firmou, jejíž tržní hodnota přesáhla hranici dvou miliard.
A kdo ví, kdyby jeho vedení bylo v minulosti o něco prozíravější a odkoupilo v roce 2013 od Elona Muska jeho tehdy strádající automobilku Tesla – jak sám rodák z jihoafrické Pretorie požadoval – dost možná by se tato čísla dnes pohybovala v úplně jiných dimenzích.