Manažerský panel
Oblast rozvoje ICT, komunikací, internetových aplikací a podnikových aplikací byla v uplynulém roce velice dynamická a dá se čekat, že letošní rok bude podobný. Téměř denně se uskutečňují akvizice, fúze a různá strategická partnerství. Z outsiderů se stávají významné firmy. Podívejme se aktuálně jenom na fenomén Facebook, který momentálně porazil a poráží na trhu všechny internetové jedničky a na americkém trhu má pomalu více uživatelů než Google – a táhne dál. Podle deníku New York Times jeho hodnota v současnosti představuje kolem 50 miliard dolarů. Dalším fenoménem je Čína, především z pohledu populace a jejího dalšího ekonomického vývoje s možným dopadem na oblast IT. Budu volně parafrázovat odpověď zpěváka Richarda Müllera na otázku, čeho by chtěl dosáhnout… Tehdy odpověděl: „Vydat CD v Číně, protože nejnižší náklad je tam 25 milionů kusů.“ A právě především o to jde nám všem – mít co největší počet zákazníků a najít vhodný model poskytování služeb a způsob, jak přilákat do firem investory. Vždyť na trh přicházejí nové technologie, které přinášejí pro firmy zcela nové příležitosti. Drtivá většina firem na celém světě je „smrtelně závislá“ na ICT. Tato závislost se bude ještě nadále zvyšovat a prohlubovat. Jak se ale vůči ní bránit? Lze říci, že trendem bude oprostit firmy od starostí s technologiemi, aplikacemi, internetem a komunikací a poskytovat to jako placenou službu, která s sebou přináší i svá pro a proti. Tento přístup dnes nazýváme cloud computing. Mohli bychom ho zjednodušeně charakterizovat jako nejvyšší možný stupeň outsourcingu, tedy jako outsourcing všeho ICT. Záměry a strategie největších světových ICT hráčů tomu nasvědčují. Při rozhodování o praktickém využití těchto služeb to bude chtít především změnu přístupu manažerů společností, ale také změnu přístupu dodavatelů těchto služeb. Existuje velice málo společností (jestli vůbec nějaké), které při svém provozu využívají ICT pouze od jednoho výrobce. Cloud computing řešení vytváří tlak na vyšší integraci technologií a aplikací. To určitě přinese na trh vlnu zajímavých akvizicí a také strategických partnerství. Jakých? To ukáže letošní rok…