Tipy pro sběratele soudobého umění
Veletrh Art Prague je možné navštívit od úterý 23. do neděle 28. května v pražském Mánesu. EURO light oslovil několik vybraných galerií anketou na téma trh se současným uměním.
Které autory pod čtyřicet let se dnes vyplatí kupovat?
• „Jsou to určitě tři velmi zajímaví mladí umělci zabývající se malbou, jako je Filip Černý, Zbyněk Sedlecký nebo Lukáš Miffek,“ radí Zdeněk a Radka Freislebenovi, kteří stojí v čele pražské Galerie Via Art.
• „Jaroslav Valečka, Robert Šalanda a Tereza Janečková,“ nabízí jiná tři jména Kateřina Tučková z brněnské galerie ArsKontakt.
• „Neuvěřitelně dobří jsou čeští autoři pod 25 let, několik z nich zastupujeme. I když jejich sběratelé se v Čechách teprve za dva roky narodí,“ reaguje na otázku Olga Dvořáková z pražské Galerie Art Factory, která se veletrhu neúčastní.
• „Všichni mladí umělci, které zastupuji, jsou zajímaví a perspektivní,“ prohlašuje sebevědomě galerista Jiří Švestka. Z autorů mimo okruh své galerie jmenuje Jána Mančušku a Tomáše Vaňka.
Který autor či období jsou momentálně nejvíce nedoceněné? „Umělci do čtyřiceti se možná svou dravostí prosadí sami, ale je i mnoho vynikajících autorů (tedy i starších), o kterých nikdo nic neví,“ připomíná Miroslav Schubert z olomoucké Galerie Caesar. Jeho kolegové za nedoceněný považují například minimalismus nebo klasickou figurální malbu. Švestka spatřuje příležitost dokonce v zahraničním umění, jmenovitě v autorovi, který je všechno jiné, jen ne neznámý: „Ze světového hlediska je to překvapivě stále ještě Andy Warhol, zejména kresby a práce na papíře z padesátých let, tedy ještě před pop-artem. Ale to se brzy změní, i jejich ceny již začaly růst.“
Jak hodnotíte současné sběratele?
• „Jsou to především ti, pro které má umění osobní význam. Přibývá ale i sběratelů uvědomujících si, že umění může být i dobrá dlouhodobá investice,“ tvrdí Freislebenovi.
• „Jak prodeje či aukce ukazují, zájem se postupně přesouvá do současnosti. Každý sběratel již pravděpodobně nakoupil důležitá díla šedesátých let i dřívějších dekád a objevuje díla mladších či současných autorů,“ odpovídá Schubert.
• „Sběratelů je málo. Kupují moderní umění, ale současné moc ne,“ reaguje naopak Tučková.
• Podle Švestky tkví nejvážnější problém v tom, že téměř neexistují korporátní sběratelé.
Art Prague
5. veletrh současného umění
23.–28. května
www.artprague.cz