Speciálně pro Profit připravují experti ministerstva zahraničních věcí odpovědi na složitější dotazy, které nelze zodpovědět telefonicky.Neplaťte drahé analýzy, my vám odpovíme! Volejte 225 010 366 nebo pište na: info-eu@profit.cz Všechny odpovědi otiskneme, najdete je i na www.profit.
Speciálně pro Profit připravují experti ministerstva zahraničních věcí odpovědi na složitější dotazy, které nelze zodpovědět telefonicky.
Neplaťte drahé analýzy, my vám odpovíme! Volejte 225 010 366 nebo pište na: info-eu@profit.cz Všechny odpovědi otiskneme, najdete je i na www.profit.cz
Hospodaření s odpadem
* Jaké je znění a výklad směrnice 2000/76/EHS o spalování odpadu?
Tato směrnice vstoupila v platnost 28. prosince 2000 uvedením do Oficiálního sborníku zákonů EU. Jejím cílem je snížení a v některých případech úplná prevence důsledků spalování odpadu. Zaměřuje se především na ochranu lidského zdraví, jelikož má za úkol minimalizovat škody emisí na vzduch, půdu, povrchovou a podzemní vodu. Má výrazně zvýšit technické požadavky na spalovny a stanovit přísné limity emisních hodnot při spalování. Přestože se má podle prognóz objem odpadu vygenerovaný státy Evropského společenství zvyšovat, od směrnice se očekává významné snížení emisních hodnot u klíčových prvků znečisťujících životní prostředí. Jako příklad lze uvést oxid dusičnatý, kyselinu solnou či oxid siřičitý. Emise kadmia by měly klesnout z 16 tun naměřených v roce 1995 až na 1 tunu v roce 2005. Velký pokles se čeká i u emisí rtuti. Dalším úkolem vyplývajícím ze směrnice je omezení úniku dioxinů a furanů do ovzduší (2400 gramů naměřených v roce 1995 má klesnout na 10 g). Toho má být rovněž dosaženo v roce 2005. Celé znění směrnice (v jedenácti evropských jazycích) lze nalézt na adrese www.europa.eu.int/comm/environment/wasteinc/index.htm.
Kontrola kvality
* V EU, i kvůli výskytu nemoci BSE, se věnuje velká pozornost označování výrobků tak, aby mohl být ochráněn jak spotřebitel, tak i výrobce. Co plánuje ČR v této oblasti za aktivity či co již bylo učiněno pro vyřešení tohoto problému?
Nejdůležitější systém ochrany spotřebitele spočívá v přísném dodržování striktních hygienických pravidel a dalších pravidel pro bezpečnost a jakost potravin (mimo jiné také již v ČR přijatý systém „kritických kontrolních bodů ve výrobě“ - HACCP), tj. pravidel obsažených v mnoha desítkách předpisů EU. A také v přísné kontrole systémů kvality a bezpečnosti výrobků u výrobců potravin, resp. v obchodní síti ze strany státních dozorových orgánů. Toto je nejdůležitější část práce, která zůstává před spotřebiteli skryta a má za cíl zajistit, aby nekvalitní, resp. škodlivý výrobek vůbec nevznikl, resp. neopustil brány výrobního závodu. V tomto směru orgány zajišťující bezpečnost a kontrolu potravin v ČR úzce spolupracují s příslušnými partnerskými orgány EU. Z hlediska spotřebitele jde především o generální ředitelství EK pro zdraví a ochranu spotřebitelů DG SANCO (viz též) a o nový úřad EFSA - evropský úřad pro bezpečnost potravin (viz též www.efsa.eu.int). Vámi uvedený příklad BSE znamená, že striktní pravidla jak pro krmení dobytka, tak pro univerzální testování porážených zvířat, odstraňování na jatkách tzv. rizikového materiálu z hlediska BSE a též pravidla tzv. dohledatelnosti masa ke konkrétnímu poraženému kusu dobytka zaručují, že výrobek bude z hlediska rizika BSE plně bezpečný v souladu s nejnovějším stupněm vědeckého poznání. Ministerstvo zemědělství ČR právě připravuje novelu zákona o potravinách, kde pamatuje na dozor nad jejich výrobou a prodejem a nad veřejným stravováním - především ze strany Státní veterinární správy, Hygienické služby, Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI). Pamatuje také na nadcházející zapojení SZPI do Systému včasného varování EU pro bezpečnost potravin (RASFF). Teprve „na povrchu“, tj. na obalu vyrobené potraviny, je prostor pro informaci spotřebitele o výrobku. Počet informací, které může spotřebitel podle pravidel EU vyčíst z obalu, je skutečně rozsáhlý - od označení a adresy výrobce, prodejce nebo dovozce, přes čistou váhu výrobku a podrobné složení podle seznamu ingrediencí v sestupném pořadí dle objemu až po energetickou hodnotu výrobku v přepočtu např. na 100 gramů. Pravidla jsou v EU trvale upřesňována, stejně jako tzv. zdravotní tvrzení o příznivých účincích potravin tak, aby byl spotřebitel při nákupu potraviny plně informován a nebyl klamán.