Menu Zavřít

Co potřebuje Brno?

7. 3. 2006
Autor: Euro.cz

Doprava

Brněnská politická reprezentace se utápí v představách, že snad Brno jednou bude nástupištěm Evropy do zbytku zeměkoule, a plánuje velkorysou přestavbu železničního uzlu, korunovanou přesunem celého nádraží. V honbě za okázalou supervelikostí nevidí obdivuhodnou velikost skutečnou, jež se kultivovala po desetiletí. Totiž: které jiné velké město má tak dokonale skloubenou veřejnou dopravu a tak ideálně umístěné nádraží? Vždyť odkudkoli z okolních měst, ale třeba i z Prahy, Vídně nebo Bratislavy lze vlakem přijet ve smokingu na premiéru – divadla jsou od nádraží v procházkové vzdálenosti. A vlastně celé centrum jako na dlani.
Ani ten, kdo potřebuje dorazit v Brně ke vzdálenějšímu cíli, nevyjde z překvapení – před nádražím jsou stanoviště tramvají do všech významných směrů. Dopravní komplex doplňuje stanoviště rychlíkových autobusů před hotelem Grand.
To všechno, co se staletou trpělivostí projektoval především architekt jménem Genius Loci, není schopen žádný soudobý autor ani napodobit. I kdyby ten tramvajový miniterminál přenesl před plánované nové nádraží, bude místu scházet to nejpodstatnější: ona procházková vzdálenost do centra. A taky to, že tramvajové linky se před nádražím míjejí a kříží zcela přirozeně, neboť rostly spolu s městem. Zatímco kamkoli jinam by musely zajíždět po umělých smyčkách, které by jízdu prodlužovaly.
Sám tento dopravní uzel je součástí brněnské kulturní velikosti. Zbavuje nejcennější území Brna potřeby vjezdu automobilů. A hlavně oživuje centrum. Jestliže v Brně vyhrají velikáši, zbude z krásně živé historické budovy nádraží expozice vláčků a na chodnících mrtvo.
Teprve v posledních měsících padl mýtus, že nádraží je třeba stěhovat z technických důvodů. On totiž i rychlovlak musí jet k nástupišti pomalu a nevadí mu, že je trochu zahnuté. Velký finanční příspěvek EU tedy může získat kterákoli varianta, a záleží jen na politickém rozhodnutí. Lze tedy zdokonalit propojení nádraží s centrem a stát se třeba i evropským lídrem návratu k veřejné dopravě. Nebo pokračovat v bezbřehých investicích a riskovat, že přestěhované nádraží skončí nemilováno jako kdysi na stejném principu budované a od všech dalších aktivit natrvalo odtržené autobusové nádraží Zvonařka.

  • Našli jste v článku chybu?