Menu Zavřít

Co přijde po YouTube

25. 10. 2006
Autor: Euro.cz

Seznamte se s novými...

… firmami, které uzavírají smlouvy s velkými sdělovacími prostředky a představují příští krok online videa

S veškerým tím zmatkem okolo Googlu a jeho nákupu YouTube bychom si snadno mohli pomyslet, že přenosy tříminutových záběrů znamenají vrchol revoluce v online videu. Google však zaplatil 1,65 miliardy dolarů za to, aby byl králem v dnešní technologii. Zástupy nových firem již totiž tvrdě pracující na vývoji webových technologií, jež přinášejí radikální změny v distribuci a sledování televize, filmů a dalších videí. „Jsme právě na začátku procesu, který se bude dlouho vyvíjet,“ říká Joe Laszlo, analytik společnosti Jupiter-Research.
V příštích měsících se rozvoj inovací, vedoucí k novým metodám nabízení videa, projeví naplno. Nové strategie reprezentuje řada projektů, od očekávaného spuštění Venice Project, jehož tvůrci jsou zakladatelé internetové telefonní služby Skype až po znovuzrozený BitTorrent, původně software pro pirátské video, jenž se mění ve zcela legální byznys. Na rozdíl od Napsteru nebo dokonce YouTube, jejichž popularita se zvyšovala kvůli ilegálně nabízeným nahrávkám a videím, se tito budoucí video giganti spojují se zavedenými mediálními společnostmi částečně také proto, aby jim pomohly v boji s pirátstvím. Popravdě řečeno, jednou z nejpoplašnějších zpráv během posledního roku je ztráta Hollywoodu poté, co učinil experimentální akce v online distribuci videa.
Aby se však možnosti videa zcela uskutečnily, musí se vykonat ještě mnoho práce. „Jaký je reklamní model? Jak funguje vyhledávání? Jaký je model pro sdružování? Jde o stejné otázky, které web vyvolával v roce 1995 a na něž nové firmy pomáhají hledat odpovědi,“ říká Josh Bernoff, analytik Forrester Research.
Vezměme si však něco tak jednoduchého, jako je vyhledání konkrétních klipů. Vymyslet dobrý program na vyhledávání videí má zásadní význam, protože se předpokládá, že vyhledávač tvoří páteř cílené inzerce, která se nabízí na stránkách s videi. Technologie jsou však dosud primitivní. Google ztratil krok tím, že setrval u textového popisu, místo aby ve svých vyhledávačích použil audio nebo video identifikace. To otevřelo prostor nově vznikajícím firmám Blinkx a TVEyes.

MM25_AI

Nátlak propojení.

V tuto chvíli panuje největší rozruch kolem Venice Project, což je kódové označení pro službu, která má zahájit provoz na konci tohoto roku. Venice Project raději řeší problém přenosu dlouhých videí v rozlišení blížícím se televizní kvalitě způsobem, který je s ohledem na finanční náklady velmi efektivní, než aby se připojil ke sto padesáti YouTube video-klonům, nabízejícím krátká nahraná videa. Počítá totiž s propojenou (peer-to-peer) technologií (P2P), kterou tvoří síť uživatelů, jejichž počítače pomáhají unést velikost přenášených souborů.
Od zakladatelů společnosti Januse Friise a Niklase Zennströma to vůbec nepřekvapuje. Jsou totiž hlavními mozky dvou nejznámějších aplikací P2P: Kazaa, nechvalně známé služby na sdílení hudebních souborů, a Skype, který před rokem koupila eBay za 2,6 miliardy dolarů. Tyto služby ukázaly, že P2P může urychlit přenášení dat i při nižších nákladech.
Na rozdíl od Kazaa neumožní Venice Project svým uživatelům ilegálně obchodovat s díly chráněnými autorskými právy. Společnost proto jedná s médii a televizními společnostmi o vytvoření kanálů s profesionálním obsahem, podporovaných reklamou. Uživatelé mohou rovněž stahovat videa. „Lidé se rádi dívají na televizi,“ říká Friis, „a také milují internet, protože si na něm mohou vybírat a kvůli jeho společenským vlastnostem. Pokoušíme se spojit to nejlepší z obou těchto světů.“
Nejlepším důkazem změny videa je transformace BitTorrent. Společnost, kterou založil programátorský kouzelník Bram Cohen, podepsala licenční smlouvy na prodej filmů a televizních pořadů s přibližně dvaceti mediálními společnostmi včetně Warner Brothers za jeden a více dolarů za kus. Brzy budou oznámeny dohody, jež umožňují vpustit softwarové programy BitTorrent na DVR, kabelové přijímače a wi-fi routery, čímž bude možné se připojit prostřednictvím BitTorrent na síť a legálně stahovat filmy nebo televizní pořady do PC nebo do televizního přijímače.
Ještě nedávno by taková spolupráce byla nemyslitelná. Dokonce i dnes je většina souborů stahována přes BitTorrent nelegálně. Warner Brothers však doufá, že společné úsilí obou společností změní nejméně deset procent uživatelů z pirátů v kupující. „Průmysl musí být ochoten chopit se šance,“ říká Darcy Antonellis, zástupce ředitele pro distribuci a technologie společnosti Warner Brothers.
To je velký obrat pro tradiční média, která se donedávna soustřeďovala především na odhalování pirátů a omezování webové distribuce videí. Nyní firmy jako Maven Network a Brightcove pomáhají CBS, New York Times a Time Warner vytvářet webové kanály nabízející filmové záběry, které by jinak skončily buď na podlaze střižen nebo v archivech. Na popud Maven Network nabídla například CSTV, jež patří CBS, předplatitelům živé přenosy univerzitních sportovních zápasů z jednoho sta škol. Nové firmy také pomáhají majitelům různých video produkcí sdružovat své záběry napříč sítí podobně, jako to dělá Reuters, jenž prodává ostatním médiím své licencované zprávy a reportáže. „Sdružením videí se tento byznys stává opravdu zajímavý,“ říká Channing Dawson, zástupce ředitele Scripps Networks, která provozuje Food Network a HGTV. Společnost nyní hledá cestu, jak sdružit své video pořady pro kutily o přestavbách bytů a domů, aby je mohla nabízet na webových stránkách velkých prodejců. Kvůli utrpěným ztrátám giganti zábavního průmyslu dosud spolupracují s novými firmami, jež by se však brzy mohly stát konkurenty. News, jejíž stránka MySpace je širokou distribuční platformou pro video, se nedomnívá, že by mohla něco získat tím, že uzavře smlouvy se sítěmi, podporovanými reklamou, jako je například Venice Project. „Pokud budou naši lidé tápat, chtěli bychom je přivést k jiným našim projektům,“ říká Peter Levinsohn, ředitel společnosti Fox Digital.
Tito pravděpodobně budoucí video magnáti se ovšem potýkají i s velkou konkurencí mnohem bohatších soupeřů, například Amazon.com či Apple Computer. Slučování je nevyhnutelné. Todd Dagres, spolumajitel společnosti rizikového kapitálu Spark Capital, odhaduje, že přežije jenom deset procent ze tří set současných nových video firem. Zbytek může samozřejmě jen doufat, že je pozře někdo, kdo v nich spatří nový YouTube.

Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?