Výrobce letadel dokončuje vývoj...
Celý podtitul:
Výrobce letadel dokončuje vývoj superlehkého stroje A350 a přitom věnuje velkou pozornost chybám Boeingu
Někdy se vyplatí být na druhém místě. V posledních čtyřech letech Airbus sledoval, jak konkurenční Boeing získal téměř 900 objednávek na palivově účinný stroj 787 Dreamliner, a zároveň opakovaně klopýtal ve snaze dát na trh konkurenční letoun A350. Avšak 9. dubna Boeing přiznal, že uvedení dreamlineru se posunulo nejméně o čtrnáct měsíců na konec roku 2009. Třebaže není pravděpodobné, že by A350 začala létat dříve než v roce 2013, skluz by mohl být pro firmu požehnáním, kdyby se Airbus mohl poučit z chyb konkurenta. „Samozřejmě že pečlivě sledujeme, jaké má Boeing problémy,“ přiznává vrchní ředitel Airbusu Thomas Enders. Airbus si nemůže dovolit tohle letadlo zkazit. Už si ze zisku odečetl šest miliard dolarů kvůli problémům s posledním letadlem, dvoupodlažním strojem A380. A letoun A350, na který přišlo od aerolinií 371 objednávek, pomáhá Airbusu čelit nejnaléhavějšímu finančnímu problému, vzestupu eura vůči dolaru. V minulosti Airbus stavěl letadla převážně v Evropě, kdežto teď očekává, že se velké množství dílů A350 bude subdodavatelsky vyrábět na tak vzdálených místech, jako jsou Čína a Rusko.
ŘADA CHYBNÝCH KROKŮ
Zní to logicky, ale právě to přineslo Boeingu potíže s výrobou letadla 787, nového stroje se širokým trupem, který by měl o 20 procent hospodárněji využívat palivo. Americký obr zadal 70 procent výroby tohoto letadla subdodavatelům, ale někteří z nich tento úkol nezvládali. Základní díly se vyráběly pomalu a trpěla kvalita. Průkopnický design stroje 787 vedl k dalším chybným krokům. V březnu, když bylo letadlo připravené na montážní lince, museli technici předělat velmi důležitý díl, který spojuje křídla s trupem.
Airbus by mohl narazit na podobné nesnáze. Podobně jako 787 bude A350 obsahovat asi 50 procent odlehčených kompozitních materiálů a zhruba polovina výroby bude zadána subdodavatelům. Protože s takovými materiály je na světě schopno pracovat jen málo firem, je pravděpodobné, že Airbus bude spoléhat na některé z těch společností, které měly potíže s díly letadla 787.
Aby se vyhnul výrobním závadám, Airbus dává dodavatelům při projektování A350 nebývale významnou roli. Už celé měsíce spolupracují technici leteckých výrobců, jako jsou Honeywell International a Thales Group, se zaměstnanci Airbusu, s nimiž pozorně zkoumají design a navrhují změny na zjednodušení výroby. Externí technici například navrhli, aby se klouby trupu posunuly dál od křídel. To by usnadnilo upevňování dílů letadla k sobě na montážní lince. Boeing pořádal podobné porady, „ale Airbus je o krok dál“, uvádí Greg Albert, viceprezident firmy Honeywell, který dohlíží na práci s Airbusem.
Aby měli dodavatelé více času na zjišťování potenciálních zádrhelů ve výrobě, plánuje Airbus zahájení montáže strojů A350 až na počátek roku 2011, tedy více než dva roky po plánovaném „zmrazení“ konstrukčních detailů letadla. Naproti tomu Boeing začal stroje 787 montovat asi osmnáct měsíců po dokončení projekčních prací. Firma Honeywell využívá dodatečného času k vytvoření zkušebního střediska v Mexiku. „Budeme dělat vibrační zkoušky dílů, které by se normálně testovaly až v době, kdy by stroj už létal (zkušební lety),“ uvádí Albert.
Airbus rovněž zjednodušuje rozsáhlou dodavatelskou síť. V minulosti uzavíral smlouvy na každé letadlo přibližně se 250 hlavními dodavateli. Avšak Klaus Richter, nový šéf zásobování, který přišel loni z BMW, zredukoval tento počet asi na 70. Od dodavatelů se zase očekává, že sestaví vlastní týmy subdodavatelů. Obtížným úkolem bude zajistit, aby tyto skupiny, které se podílejí na celé třetině výrobních nákladů, měly takové technické dovednosti a výrobní kapacity, aby dodávaly to, co Airbus potřebuje. „Solidnější dodavatelská základna,“ přiznává Kirk Bozdogan, badatel na poli letectví a kosmonautiky na Massachusettském technologickém institutu (MIT), „to je Achillova pata.“
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl