Nebojte se e-learningu, naučte se této metody vzdělávání využít!Metodě e-learningu, která by mohla přispět k rostoucí potřebě vzdělávání, byla předpovídána velká budoucnost.
Nebojte se e-learningu, naučte se této metody vzdělávání využít!
Metodě e-learningu, která by mohla přispět k rostoucí potřebě vzdělávání, byla předpovídána velká budoucnost. V České republice však (i přes zlepšení počítačové gramotnosti obyvatel) stále panuje k elektronickému vzdělávání nedůvěra.
Studenti
Studenti e-learningových kurzů se bojí, že nebudou schopni studovat z obrazovky. Čtení textů z monitoru jim připadá obtížné a nezdravé. Pokoušejí si tedy studijní texty tisknout. Vytištěné texty jim ale nedávají smysl, protože tiskem ztrácejí vnitřní logiku. Ve většině případů se z vytištěného textu ani nic naučit nelze. K obavám lze přidat i strach ze sledování a interpretace studijních výsledků. Kurzy jsou vyplněny testy, jejichž výsledky jsou zaznamenávány do řídících systémů. Manažeři jsou schopni vše vyhodnotit a v očích běžného studenta zjistit právě o něm, že neumí, neví, nezná. Na základě toho je potřeba mu snížit plat nebo ho dokonce propustit mezi prvními.
Personální manažeři
Tato skupina se bojí změn. Ve většině případů jde o skupinu lidí ve vyšším věku, a tak se ke každé novince staví odměřeně. Nakonec, když to funguje, tak proč něco měnit? O dané problematice nemají žádné nebo jen minimální vědomosti získané většinou pouze na propagačních seminářích. Nová doba s sebou přinesla i nutnost prokázat, že vynaložené náklady se vracejí. A to zatím nelze úplně dobře prokázat. Ve většině případů totiž chybí jakékoli měření dosavadní účinnosti vzdělávání.
Vedoucí firem, podnikatelé
Vedoucí firem se obávají o návratnost investic. Je pro ně pochopitelné, že když koupí nový stroj, udělají o třicet výrobků více. Jestliže lépe vyškolí zaměstnance, není přínos tak průkazný. Vyškolený zaměstnanec může také dát výpověď a z podniku odejít.
Autoři elektronických kurzů
Pokud již najdeme autora, který by se chtěl nechat přeškolit, aby byl schopen připravovat distanční texty a přitom všem ještě využívat prvků elektronické výuky, narazíme na obavu o současnou práci. Autor je ve většině případů lektor běžných docházkových kurzů. Jeho rovnice je tedy jednoduchá - když vytvořím elektronický kurz, tak mě pak nebudou potřebovat a já ztratím práci. Tak si to nechám alespoň pořádně zaplatit. To ovšem začne zatěžovat stranu nákladů tak, že se výsledný produkt může stát neprodejným. Připočteme-li k tomu i neznalost autorských zákonů, pak se nelze divit, že autora elektronických kurzů aby pohledal.
Výrobci a dodavatelské firmy
Výrobci elektronických kurzů jsou ve svízelné situaci. Nemají kvalitní, přiměřeně drahé autory a navíc jsou tlačeni rozpočtem ke zdi. Přitom zadavatel požaduje multimediální kurzy plné animací, které jsou nejdražší. A tak zařazení animace či videa neurčuje autor kurzu, ale manažer, který drží „měšec“. Na dodavatele řídících systémů pak dopadá vše, co bylo napsáno. Nemají komu prodávat, protože se všichni bojí, že projekt e-learningu nebude úspěšný. Nemají co prodávat, protože nejsou kvalitní kurzy. A tak je případní zákazníci pouze zvou na předváděcí akce. Uzavřít skutečný obchod je na dlouhé hodiny jednání a přesvědčování.
Studijní příležitosti na internetu
Studium jazyků je mnohým nejbližší patrně proto, že je nejvíce využíváno. Hned za jazyky následují kurzy počítačové gramotnosti. Další rozsáhlou nabídku tvoří manažerské kurzy. Jejich nabídka je již méně známá, protože jde většinou o drahé kurzy, které jsou kombinovány s prezenční výukou. Najít lze ale i celou řadu dalších kurzů na témata marketing, prezentační dovednosti, účetnictví, daně. E-learning vlastně není určen prioritně pro internet, ale pro intranet, tedy pro vnitropodnikové vzdělávání. Existuje zde již celá řada kurzů, např. na téma Evropská unie, Systém sociální péče, Integrace cizinců v ČR. Všechny jmenované kurzy jsou určeny zejména dospělým studentům. Pro mladší ročníky - základní a střední školy - jsou určeny servery, které nabízejí kurzy matematiky, dějepisu, fyziky, chemie.
Není úmorné číst texty z obrazovky?
Řada lidí to chápe jako největší překážku. Bohužel, jen málo uživatelů dodržuje obecné zásady práce na počítači. Víte například, že máte pracovat maximálně v třicetiminutových blocích? A pak se třeba projít, protáhnout, abyste odlehčili pozadí, očím i mozku. Představa, že budete vysedávat čtyři hodiny či déle před obrazovkou bez přerušení a nehnete se, je skutečně úděsná. Studium má trvat nejdéle 45 minut. Pak je třeba ho přerušit. Nemá ale zase být kratší než pět minut, protože jinak se vám nepodaří „dostat do tématu“.
Je dobré si kurz vytisknout?
Řada studentů si myslí, že si kurz vytiskne a pak někde cestou z práce „v tramvaji“ si ho přečte. To je ale úplně mylná představa. Pokud to kurz umožní a student se tak něco naučí, nejde o kurz, ale o elektronickou knihu. Elektronický kurz je postaven tak, že bez vnitřních vazeb nelze z vytištěného textu získat žádné nebo jen omezené informace. U kurzů založených např. na simulaci procesů je pak tisk úplným nesmyslem. Některé kurzy umožňují tisk tzv. studijního plánu. Ten slouží jako původce studiem a jako místo, kam si student dělá poznámky.
Co je zadarmo a co za úhradu
Je zvykem, že co je na internetu, je zadarmo. Ale výroba kvalitního multimediálního kurzu je velice nákladná. Když k tomu připočteme to, že vybrat peníze přímo na internetu je poměrně obtížné, je výběr kurzovného asi největší překážkou pro elektronické vzdělávání na internetu. Člověk chce studovat hned, a ne až vyřídí všechny „formality“ s placením. V procesu výuky tím ztrácejí kurzy e-learningu hned na startu mnoho studentů. Ve vnitropodnikovém vzdělávání tato bariéra není. Náklady platí podnik a pro zaměstnance jsou kurzy většinou zdarma.
Jak je to s testováním?
E-learning využívá celou řadu testovacích nástrojů, kterými se autoři snaží zjistit, co student umí. Důležité pro studenty je, že 98 % testu je v kurzu zařazeno jako zpětná vazba. Protože e-learning je založen převážně na samostudiu, slouží testy k řízení samostudijního procesu. Dávají mu důležité informace o tom, jak látku zvládl. Proto není třeba se testů bát - autorům nejde o to vám dokázat, že nic neumíte, ale o to poradit, co se má ještě student naučit a na co se při opakování víc zaměřit.
Lze získat i certifikát?
Tak to je otázka, která zajímá v poslední době mnoho studentů. Přitom „papír“ o jejich skutečných znalostech nic nevypovídá. Zvláště v době informační společnosti se nestačí data jen našprtat, ale důležité je umět dát informace správně do souvislostí. Testy, na základě kterých lze udělit certifikát, jsou koncipovány obecně, buď jako elektronické, nebo jako prezenční. Pokud je nutné mít naprostou jistotu, že studenti „neopisují“ (v elektronickém světě by se opisování realizovalo spíše tak, že by test složila jiná osoba), je potřeba udělat prezenční přezkoušení. I tak některé kurzy nabízejí možnost tisku certifikátu, kde jsou uvedena osobní data. Většinou se však dává „za účast“, nikoli za znalosti.
Na jakých adresách e-learning funguje?
Na internetu lze najít několik serverů, které bohužel nabízejí převážně demoverze. Pokud si budete chtít vyzkoušet elektronický kurz zakončený certifikační z
kouškou, lze doporučit kurz Školení řidičů referentů. Je určen všem, kteří využívají služební vozidlo a jsou tedy ze zákona povinni absolvovat školení a přezkoušení ze silničních pravidel. Pokud splníte příslušný test na 17 bodů z 20 možných, můžete si vytisknout protokol o zkoušce. Podepíšete-li navíc čestné prohlášení a pošlete je na uvedenou adresu, obdržíte potřebné dokumenty včetně potvrzení.
tip
Které servery lze doporučit
Jazykové kurzy: www.anglictina.com, www.speakspeak.cz, www.nj.cz
Všeobecné kurzy: www.edoceo.cz, www.itutor.cz, www.rentel.cz
Školení řidičů referentů: www.ella.cz
Nezapomeňte, že pro vlastní studium je většinou podmínkou registrace v systému.