Vzniklo Sdružení autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Škoda ČR
Prodejci automobilů Škoda založili sdružení autorizovaných dealerů této značky. Vstoupilo do něj už 86 ze zhruba 160 českých obchodníků prodejní sítě Škody. „Firmy se sdružují vždy, když se na trhu něco děje,“ sdělil týdeníku EURO předseda nového sdružení Jiří Tůma. A dělo se toho hodně. Prodejci škodovek přestali být v polovině roku konkurenceschopní nejen pro běžné zákazníky, ale i pro firmy. Zjistili, že se jim nepodaří splnit roční prodejní cíle. V České republice se totiž začaly ve stále větší míře objevovat levnější nové fabie, octavie a superby ze západní Evropy. „Například v autobazaru Esa se objevil nový superb, který měl najeto sedm kilometrů a cena byla o 150 tisíc korun nižší, než za kolik jsem stejný model prodával v autorizované obchodní síti já,“ popisuje situaci Tůma, který je také spolumajitelem firmy TUkas, jež se prodejem škodovek zabývá. „To byla bezvýchodná situace a navíc jsme vypadali, jako že si přirážíme k cenám 150 tisíc. Dokud se taková auta u nás objevovala v malém množství, nikdo to neřešil. Ale v okamžiku, kdy se nám ve skladech začala hromadit auta, tak se to řešit muselo,“ vysvětluje prvotní impulz vzniku Sdružení autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Škoda ČR. „Cílem není opozice vůči mladoboleslavské automobilce, cílem je plout na jedné lodi. Společné zájmy musíme řešit společně.“ Svaz nechce vést se Škodou Auto válku, ale přimět ji ke snížení cen v České republice, aby tuzemští obchodníci byli konkurenceschopní na unijním trhu. Prokletá koruna Otevřený evropský trh nahrává importérům. Jejich dovozní ceny v eurech nebo dolarech při vehementně posilující koruně jim umožňují nabízet Čechům stále levnější auta. Škoda Auto, která v Česku účtuje v korunách, tomuto tlaku jen s obtížemi dokáže čelit. Ztráty v prodeji osobních aut za prvních devět měsíců letošního roku vyvažuje růstem v kategorii malých užitkových vozidel. V osobních vozidlech však proti konkurenčním značkám přišla o pět procent a podíl na trhu nových vozidel se podle údajů Sdružení automobilového průmyslu za tři čtvrtiny roku snížil na 31,32 procenta, zatímco ostatní své podíly buď navyšují nebo v horším případě oscilují kolem jednoho procenta. To je pouze jeden z dopadů. Tím druhým jsou nové škodovky prodané do Česka jako ojeté z německých, dánských a jiných zahraničních autosalonů. Kolik ze 34 tisíc v Česku letos registrovaných nových škodovek bylo dovezeno ze zahraničí, se ve statistikách nedá vysledovat. „Oficiální dealeři Škody jich také pár dovezli,“ zmínil mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý. Podle dostupných údajů se může jednat až o tisíce vozů. To je hlavní důvod, proč se tuzemští dealeři snaží s automobilkou vyjednat pro české zákazníky srovnatelné podmínky s ostatními zeměmi Evropské unie.
V jednotě je síla V květnu se v Praze uskutečnila první schůzka dvanácti obchodníků škodovácké sítě, na které bylo rozhodnuto, že se musí se současnou situací na domácím automobilovém trhu něco udělat. Zdálo se jim, že český trh je pro nejvyšší vedení v Mladé Boleslavi více méně okrajový a znamená odbyt jen pro asi deset procent produkce automobilky. Český trh byl dlouho pro Škodu Auto jen součástí regionu Střední Evropa. Teprve v letošním roce vzniklo samostatné oddělení prodejů pro Českou republiku, které se cenami škodovek v tuzemsku začalo zabývat. „Tuzemský trh i loajalita českých zákazníků jsou pro společnost Škoda Auto velmi důležité, a proto jsme se rozhodli zavést pro Českou republiku akční ceníky,“ uvádí automobilka na svých webových stránkách. Prodejci však tvrdí, že dílčí akce neřeší stávající situaci. Proto se sdružení prodejci pokouší zatlačit na mladoboleslavskou továrnu, aby se současné akční ceny změnily v běžný ceník a akční nabídky byly jen o dvě až tři procenta výhodnější. Nepovažují za vhodné, aby se v autosalonech ceny uměle navyšovaly a poté se dělaly speciální slevy, které sleví auta například o čtvrtinu. „Chceme uvést věci do reálu, abychom nemuseli měnit cenu auta jen proto, že si zákazník vybere jinou leasingovou společnost. Chceme, aby ceny škodovek byly přehledné. Chceme pomoci automobilce zvládnout cenový chaos, který nastal jen proto, že se tržní nerovnováha v Česku začala řešit překotně, u jednotlivých modelů a motorizací různě. Když je špatně postavená bonusová politika, působí to destrukčně,“ říká Tůma.
Autoombudsman Sdružení však svou sílu hodlá využít i ve vztahu k jiným dodavatelům. Ať už je to asistenční služba, leasingová firma, telekomunikační operátor nebo jen dodavatel kancelářských potřeb. „Budeme společně inzerovat v médiích, budeme jednat i s pojišťovnami a rádi bychom vytvořili instituci, která bude sledovat kvalitu i etiku služeb prodejní a servisní sítě a k níž se zákazníci budou moci v případě sporů odvolat,“ dodává šéf sdružení, které připravuje i nové logo, jímž budou jeho členové označeni. „O sdružení víme, akceptujeme ho, ale pro vzájemnou komunikaci využíváme Radu obchodníků Škody, která reprezentuje všechny zástupce sítě Škody,“ upozorňuje Jaroslav Černý. „Pokud bude nové sdružení zastupovat 95 procent obchodníků, budeme s ním jednat.“ „Pro nás je Rada jen informační kanál, který si založila automobilka. Dohodli jsme se, že nebude nic za obchodníky rozhodovat,“ oponuje Tůma. Zbývá jen, aby se představenstvu sdružení, v němž jsou zastoupeny všechny kraje, podařilo přesvědčit i ty obchodníky, kteří se nechtějí organizovat nebo se bojí do sdružení vstoupit, že jinou možnost nemají.
BOX:
Pokud chce prodejce snížit cenu staršího modelu fabie například o 50 tisíc korun, domluví se s automobilkou, která mu na své ceně sleví 30 tisíc a dalších 20 tisíc si prodejce odečte z marže. Přímý výnos může být v některých případech i nulový, ale je to výhodnější, než aby neprodané vozidlo stálo ve skladu. Případný zisk pak dealer musí realizovat na servisních službách. Tento způsob cenotvorby však sdružení autorizovaných prodejců Škody považuje za nesystémový a chtělo by se s automobilkou dohodnout na pevných a transparentních cenách.
Text k foto:
„Očekáváme, že od příštího roku u nás budou fabie levnější a v zahraničí dražší,“ říká předseda nově vzniklého sdružení autorizovaných prodejců Škody Jiří Tůma.