Menu Zavřít

Co se skrývá pod zkratkou ajpítýví

28. 9. 2006
Autor: Euro.cz

Glosy postaršího technokrata

MM25_AI

Také nevíte, co si vlastně pod zkratkou IPTV představit? Nevadí, je vás ještě více než těch, kteří nevědí, co je to digitální televize. Nedávný průzkum zjistil, že žádné nebo minimální povědomí o digitální televizi má více než 80 procent české populace. A nedělejte si nic z toho, že jste televizi na internetu nepochopili ani z čerstvé nabídky O2 a jejich televizní reklamy. Navíc jde-li vám o televizi, dle cenové nabídky a rozsahu programů vám jistě vychází lépe satelit nebo kabelová televize. S příchodem exotické DigiTV z Rumunska dokonce mnohem levněji. Je těžké pochopit, proč když se zajímám o televizi nebo filmy, mám platit ještě paušál za pevnou linku, kterou nepoužívám. Zvláštní je, že O2 (dříve Český Telecom) rozšířil za minulý rok počet „mrtvých“ linek o celý milion. Ponechávám na úvahu stratégům O2, zda by se nevyplatilo tyto linky oživit nabídkou „nahého“ ADSL, tedy internetu nebo IPTV bez hovorového paušálu.
Je dobře, že O2 po vzoru své mateřské Telefoniky začalo se službou IPTV a hlavně její koncepční propagací. Nikdo jiný z komunikačních provozovatelů na to nemá dostatečné finanční zázemí. Bylo by ovšem škoda, kdyby se počáteční fáze odehrávala jako rozvoj ISDN a ADSL a zanechávala za sebou spíš „hroby“ než spokojené uživatele. Je jasné, že cenové náklady na IPTV, stejně jako na šíření televizních programů a filmů jinak, jsou především náklady na tvorbu nebo licencování obsahu. Služba se provozovateli může vyplatit jen na masovém trhu. A jsme u známé otázky – slepice nebo vejce. Bez marketingových peněz, snížení nákladů na set-top boxy, modemy a počáteční dotaci nelze masový trh vytvořit. Není to jako u digitální televize, kde se trh přetaví chtě nechtě s vypnutím analogového vysílání. Jestliže má IPTV být více než hračka pro pár nadšenců, je třeba výrazně rozšířit přidanou hodnotu a hledat diferenciátory. Ty existují – archivy televizních pořadů, filmy objednávané a dodávané po internetu rovnou domů, placené shlédnutí určitých pořadů, například sportovních přenosů, informační služby, elektronický obchod. Obsah může mít i novou interaktivní formu, která není u klasického vysílání možná. (IPTV vám však doma bohužel nevyřeší možnost současného sledování fotbalu a seriálu, všichni sledují jeden program.) Je třeba hledat i nové obchodní modely, které by cenu za službu udělaly přijatelnější.
Otevřenou otázkou v šedé právní zóně zůstává regulace IPTV. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání nutí provozovatele k registraci. Má pro to ale velmi chabou oporu v současném zákoně o elektronických komunikacích. Právě z tohoto důvodu existují desítky neregistrovaných rozhlasových vysílání po internetu včetně některých IPTV.

  • Našli jste v článku chybu?