Stabilně klesající cena akcií a stagnující technický i obchodní vývoj od vstupu na burzu v roce 2013 vede ke spekulacím, že Twitter je tentokrát už opravdu na prodej. Naznačuje to vývoj cen na Wall Street, kde zprávy o údajném převzetí společnosti bývalým ředitelem společnosti Evanem Williamsem vedla ke zhodnocení akcií o šest procent.
Mezi dalšími zájemci o akvizici jsou zmiňovány technologické giganty Google nebo Apple. Největším problémem je cena - někteří experti sociální sítě považují za předražené a například za LinkedIn zaplatil Microsoft nedávno 26 miliard dolarů.
„Kdybychom použili stejný koeficient i pro Twitter, potenciální kupec by musel zaplatit okolo 18 miliard,“ napsal technologický magazín Recode. Twitter by v takovém případě zřejmě čekalo masivní propouštění - již od jmenování spoluzakladatele Twitteru Jacka Dorseyho ředitelem loni na podzim opustilo společnost osm procent zaměstnanců.
Twitter sužuje řada neduhů. V poslední době sice věnoval značné úsilí tomu, aby identifikoval účty podporovatelů Islámského státu a dalších teroristických organizací, ve stejnou chvíli se ale mezi uživateli začali hromadit různí nacionalističtí a xenofobní trollové.
Přečtěte si o extremistech na twitteru:
Boj o twitter: neonacisté porážejí Islámský stát
Přes obrovské naděje vkládané do Dorseyho společnost stagnuje. Cena akcií spadla z loňských téměř 40 dolarů až na 15 dolarů letos v květnu, v současnosti kolísá někde kolem osmnácti dolarů.
Vývoj akcií Twitteru od vstupu na burzu
Růst tržeb se téměř zastavil stejně jako přírůstek nových uživatelů. Ty měl přilákat doplněk zvaný Moments, jenž pomáhá nově příchozím orientovat se v rychlém proudu nových tweetů. Jenže vylepšení moc nezafungovalo a klíčoví vývojáři Moments nedávno opustili společnost, napsal server Quartz. Též obchodní oddělení je jen stínem toho, co bývalo. Vývoj tlačítka „buy button“ byl pozastaven - ovšem zde jsou důvody obecnějšího řádu: všechny sociální sítě dohromady se na online obchodech podílejí mizivými 1,8 procenta.
Jedním z klíčových úkolů, jež si Dorsey vzal za své, bylo celou službu zjednodušit. Změny v tom, jak se počítají jednotlivé znaky a další syntaktická „vylepšení“, ale příliš často vyvolávají právě opačný efekt - dlouhodobí uživatelé jsou zmatení a příliš často klopýtnou i ostřílení reportéři, upozorňuje Quartz.
Slabé obchodní výsledky od vstupu na burzu (Facebook a Snapchat ve stejné době zaznamenávaly prudký růst) jsou tedy pádným důvodem ke spekulacím o brzkém prodeji, přestože se Dorsey zaklínal tím, že chce Twitter zachovat jako nezávislou společnost. „Naděje není žádná strategie,“ smetla jeho předsevzetí ze stolu analytická společnost Moffett Nathanson, když majitelům akcií mezi svými klienty rozeslala doporučení „Sell“ (prodávat).