Menu Zavřít

Co zaujalo a odstrašilo?

31. 3. 2008
Autor: Euro.cz

Jaké jsou nejznámější české i světové internetové projekty?

Uživatelé značky jako Google, MySpace, YouTube či český Seznam, Centrum.cz znají a řada lidí některé z nich i spokojeně používá. Konta provozovatelů či tvůrců těchto projektů překypují nulami. A to ať už si své „on-line děti“ dále hýčkají (Ivo Lukačovič a jeho Seznam.cz), či využili lákavé nabídky k jejich prodeji (Oldřich Bajer a Ondřej Tomek se svým projektem Centrum.cz). Úspěch slaví ale i řada projektů, kterým se doposud zájem většinového uživatele i investorů vyhýbá. Potenciál vydělat svým tvůrcům slušné peníze ale přesto mají.

„Sestavit žebříček nejzajímavějších webů není snadné. Za velmi úspěšné a povedené ale považuji například weby Stream.cz, Aktuálně.cz, Mapy.cz nebo komunitní Libimseti.cz. Ze starších stojí jistě za zmínku známý Xchat.cz,“ vyjmenovává některé z významných českých projektů šéfredaktor serveru Lupa.cz Aleš Miklík. Pavel Zima ze Seznamu si oblíbil úzce specializovaný komunitní web, který si přesto vytvořil širokou a věrnou základnu uživatelů. „Spartaky.cz jsou skvělým příkladem komunitního webu se spoustou informací a skvělou diskuzí o starých škodovkách, který byl dělán kvůli uživatelům,“ říká Zima. Autor však svůj web zatím komerčně nevyužívá. „Bylo by to přitom velmi dobře možné. Kdyby autor přidal na web reklamu, nikomu z uživatelů by to zřejmě nevadilo,“ dodává Zima. Díky úzce a přesně definované skupině uživatelů, kteří web pravidelně navštěvují, by přitom cena za reklamu mohla být zajímavá.

Tvůrce blogovacího systému Bloguje.cz Martin Malý tvrdí, že jej český internet už dlouho ničím zajímavým nepřekvapil. „Snad nejzajímavější je pro mne fórum Webtrh.cz. Až na občasné excesy se na něm dají najít velmi zajímavé informace o podnikání na internetu. Tomáš Matějček vedle vlastních projektů firmy Miton zmiňuje ambiciózní studentský projekt Bezrealitky.cz. Ten mají „na svědomí“ studenti Vysoké školy ekonomické. Webové stránky využívají aktuální palčivé situace mnoha lidí s bydlením. Nabízejí přitom možnost obejít při hledání bytu realitní kancelář a ušetřit spoustu peněz. „Zrovna tento projekt je pěkným příkladem, jak využít aktuální a očekávané trendy,“ zdůrazňuje Matějček.

„Poměrně málo podle mě se mluví o velmi zdařilém projektu CSFD.cz (Česko-slovenská filmová databáze). Jde o jedinečný zdroj informací o libovolném filmu. Navíc je podle mě udělán ještě lépe než jeho vzor – legendární globální IMDB.com (Internet Movie Database),“ říká konzultant Jakub Ditrich. Ten oceňuje také novou službu katastrálního úřadu nahlizenidokn.cuzk.cz, o níž jsme psali v minulém Profitu. „Je to zářný příklad eGovernment aplikace, která je profesionálně udělaná a velmi užitečná,“ doplňuje Ditrich. Zaujal jej také jiný komunitní web CE4YOU, věnující se kapesním počítačům a chytrým mobilům. „Na žádné stránce produktu nenajdete pravdu. Naopak díky tomuto fóru jsem dokázal nastavit své digitální hračky tak, aby skutečně fungovaly,“ tvrdí Ditrich.

bitcoin_skoleni

A co se naopak na českém webu nepovedlo? „Odstrašujícím příkladem by pro všechny potenciální podnikatele na webu mohl být projekt Peprnet,“ varuje Pavel Zima. To je projekt známého moderátora Slávka Boury, který měl přinášet drby ze světa celebrit. Otřesný a nepřehledný paskvil, který je výsledkem, bohužel dokonce dostal před lety dotace od státu. Ministerstvo informatiky mu přidělilo několik milionů korun jako projektu na rozvoj internetu v Česku. Podle Aleše Miklíka by se mezi nejhorší weby dalo zařadit i několik projektů veřejné správy. „Ty by naplnily odstrašujících žebříčků klidně několik,“ tvrdí Miklík.

Neživotaschopné projekty často vznikají na objednávku, nikoliv kvůli jejich potřebnosti či praktičnosti. „Průšvihové projekty jsou ty, u kterých idea vzniku nebyla dána reálnou potřebou, ale nápadem marketingového oddělení bohaté korporace – v lepším případě. Nebo šťavnatou unijní či státní dotací v případě horším,“ upozorňuje Jakub Ditrich. Poznávacím znamením takových webů je podle něj často „vtipně“ zapamatovatelná doména typu abyvsefungovalo.cz, vhlavniroli.cz nebo připojse.cz a podobné. „Odstrašující příklad také často následuje po reklamní kampani, v níž je projekt vychválen mnoha nadšenými marketingovými termíny od benefitu po user experience a výsledkem je nezajímavá mýdlová bublina,“ uzavírá Martin Malý.

  • Našli jste v článku chybu?