Výrobci nápojů se snaží znovu roztočit obchod s H2O.
Celý podtitul:
Výrobci nápojů se snaží znovu roztočit obchod s H2O. Ekonomická recese a důraz na ekologii vrací do hry vodovodní kohoutky.
Ještě před pár lety předvídali nápojoví giganti balené vodě skvělou budoucnost. V USA každoročně rostly její prodeje téměř dvouciferným tempem. Balená voda byla módní a zdravou alternativou běžné sodovky. Ekonomická recese a tažení ekologů proti plastovým láhvím způsobily zpomalení růstu dvanáctimiliardového byznysu, který vloni klesl ke dvěma procentům. Euromonitor pro letošek předpovídá tomuto oboru další propad. „Primárními aspekty jsou ekonomika a ochrana životního prostředí,“ říká Gary Hemphill, senior viceprezident konzultační firmy Beverage Marketing Corp. sídlící v New Yorku.
Dominantní hráči oboru, kterými jsou Coca-Cola, PepsiCo a Nestlé, se snaží klesající tendenci zastavit. Aby překonaly rostoucí popularitu kohoutkové vody, přicházejí výrobci s novými příchutěmi, zavádějí levné značky a snaží se chovat ekologičtěji. Je pravděpodobné, že je čeká boj s větrnými mlýny, protože zvláště v zemích s rozvinutými trhy si spotřebitelé stále intenzivněji uvědomují jak energetické náklady, tak znečištění související s balenou vodou.
Výrobci se snaží o zviditelňování takových produktů, jež nabízejí víc než jen obyčejnou vodu. Coca-Cola v roce 2007 rozšířila své vodní portfolio o výrobce vitaminové vody Glacéau, když za něj zaplatila 4,1 miliardy dolarů. Tato společnost nedávno uvedla na trh ochucenou variantu filtrované vody Dasani pod názvem Dasani Essence. Penny McIntyreová, ředitelka divize čajů, kávy a vody společnosti Coca-Cola v Severní Americe, říká, že se snaží nabídnout zákazníkům nejrůznější varianty příchutí, které však neobsahují žádné přidané kalorie. PepsiCo, vlastník společnosti Aquafina, nedávno uvedl na trh novou variantu balené vody obohacené o vitaminy a bylinky SoBe Lifewater obsahující Eupatorium urticaefolium. Jedná se o zcela přírodní a nekalorické sladidlo čerstvě schválené Úřadem pro kontrolu výrobků a léčiv. PepsiCo oznámila, že jí ve třetím čtvrtletí prodeje vody významně poklesly, údaje za čtvrté čtvrtletí dosud nezveřejnila.
JASNÉ ALTERNATIVY
Nestlé, které je vlastníkem značek Perrier, Poland Spring a Arrowhead se začalo více zaměřovat na levnější produkci pod názvem Pure Life. Balení obsahující 24 láhví s prodejní cenou 3,99 dolaru šlo v obchodních řetězcích Wal-Mart či Sam’s Club dobře na odbyt. Vloni stouply v rámci USA prodeje o 20 procent. Kim Jeffery, výkonný ředitel Nestlé Waters v Severní Americe, se brání přirovnání ke kohoutkové vodě a upozorňuje, že balená voda Pure Life je zbavená chemických látek a obsahuje přidané minerály. Tvrdí, že „voda z kohoutku je zcela odlišná“.
Přecitlivělost je opodstatněná. Města Seattle a San Francisko zakázala obecním úřadům nakupovat vodu balenou v malých plastových láhvích. Luxusní restaurace v USA, počínaje Grace v Los Angeles a Del Posto v New Yorku konče, jež dříve zcela běžně nafukovaly účet o nabízenou balenou vodu „s bublinkami, nebo bez“, již neservírují vodu jinak než ve vratných láhvích.
Současná situace pomohla vytvořit nový trh pro výrobce vodních filtrů. Firma Clorox se svým filtrem Brita a Procter & Gamble s filtrem PUR zaznamenaly vloni nárůst tržeb o více než deset procent. Další společnosti jako Sigg, CamelBak, Kleen Kanteen či KOR Ideas budují svůj byznys na vratných láhvích. „Výrobci balené vody dosud nevědí, jak odpovědět na neoddiskutovatelný fakt, že městské vodovody jsou nejekologičtějším způsobem distribuce vody,“ upozorňuje Paul Shustak, spoluzakladatel firmy KOR.
Nápojoví giganti zdůrazňují své proekologické postoje, používají méně plastu a více recyklují. Přesto je stále obtížnější přesvědčit spotřebitele, aby platili za něco, co má každý doma. Společnosti se obávají, že zvyky vytvořené v dnešní době by mohly přetrvat i poté, co se ekonomika postaví zase na nohy.
***
Popisek, s. 058:
Růst prodejů balené vody vloni zpomalil na dvě procenta
TABULKA, s. 058:
Spotřeba balené vody v USA
Procenta
Roky
Změna oproti předchozímu roku
Pramen: Beverage Marketing Corp.
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Edita Jiráková