Menu Zavřít

Code:mode

10. 8. 2010
Autor: Euro.cz

V módě jede filc, plast a flex-tex

FIN25

Na pražském Střeleckém ostrově proběhl na přelomu července a srpna veletrh Code:Mode, který opět spojil zájemce o alternativní a nezávislou módu. Co podle většiny vystavovatelů jede v módě? Filc, plast a flex-tex.
Pro nezasvěcené: Flex-tex je holešovický obchod s levnými látkami, jehož nabídka barevného tylu a úpletu tvorbu českých oděvních návrhářů doslova zaplavila. Ale pozor, na síťovinu a teplákovinu brzy vzniká estetická alergie, i když je kreativně doplníte popruhy z Řempa a budete doufat, že to vypadá „chic“!
Code:mode překvapil množstvím broží, nášivek a hraček vyrobených převážně z filcu (plsti) a dozdobených vyšíváním, korálky, flitry či malbou. Často vypadají jako voodoo panenky, které jste si ke klopě připíchli omylem. Povedená jsou morbidní a zlá zvířátka, jako třeba zvracející medvěd či zajíček po lobotomii, značky Zvrhlý vkus. Autorka Vendula Chalánková je vystudovaná výtvarnice a profesionalita nápadů je patrná na první pohled.
Další skupina, plastici, obrábí nové plexisklo do fosforeskujících náušnic či náhrdelníků. Profesionalitu zastupuje například šperkařka Eliška Lhotská. Pod značkou Elineska vyrábí brože, které mají mezi vrstvami plexiskla uzavřené barevné hroty pastelek, prášky či kancelářské svorky. Amatérský, ale kreativní způsob recyklování představuje značka RE-forma. „Vybírám odpadky přátel,“ říká Petra Melecká, jež vystudovala filmovou vědu v Brně a jako většina ostatních prodává svou tvorbu na serveru Fler.cz. Ač může představa šperku z recyklovaného či plastového materiálu vyvolávat dojem lacinosti a studentské revolty, lepený a lakovaný novinový papír či bakelit se používal k výrobě umělecky hodnotných šperků i u nás již za první republiky. A nosila je jak umělecká bohéma, tak osobnosti z „lepších kruhů“.
Pohled na tvorbu vystudované diplomatky a mediální teoretičky pod pseudonymem Jane Bond ale vyvolal prudké dèja-vu na doby střední školy, kdy jsem uchvacovala své okolí vlastnoručně vyrobeným kloboukem s ozdobou z umělých květin a malého ptáčka. Jane Bond balancuje na hranici kabaretového retro-kýče a zasněné krajiny s motýly; její čelenku si s masovou produkcí z H&M nespletete. I jí ale chybí profesionální zpracování, jaké nabízí u vlasových ozdob třeba český Tonak. Jenže tomu chybí mnohdy dráždivá, nekonvenční kreativita, navíc nedokáže mladé lidi marketingově zaujmout. Doufejme, že se světy kreativních amatérů, mladých talentů a zručných profesionálů budou propojovat, jak už to dokázal například český Botas.

  • Našli jste v článku chybu?