Prodej digitálních přístrojů běží naplno, ale silná měna může všechno zkazit
Celá desetiletí hledali zákazníci z celého světa hity spotřební elektroniky u japonských firem, jako jsou Sony, Sanyo či Matsushita. V posledních letech však tuto dominanci ohrožují hbité firmy z jiných částí Asie, využívající společné zdroje elektronických součástek a vyrábějící přístroje za ceny, jimž Japonci nemohou konkurovat. Zatímco pilíře japonského průmyslu bojovaly o udržení vedoucí pozice, vybudovali si podnikavci, jako je Samsung, LG, Legend nebo Acer, regionální, či dokonce globální značky.
Jsou dny Japonska jako velmoci v oblasti spotřební elektroniky sečteny? Pokud budeme vycházet z loňského roku, tak nikoli. Díky prudkému zvýšení poptávky po nejnovějších digitálních přístrojích vzrostly tržby a provozní zisky firem Matsushita, Sharp, Sanyo, a dokonce i nešťastné Sony. Japonci sice většinou přenechali Číně, Koreji a Tchaj-wanu levnější přístroje, ale nadále bojují o udržení kontroly nad trhem s luxusní elektronikou, která vyžaduje vysokou přesnost výroby a nabízí tučnější marže. Někteří dokonce využívají nováčky z Číny a ostatních zemí k outsourcingu výroby, nebo prodávají obrazovky, čipy a další součástky rivalům, vyrábějícím je pod vlastní značkou.
Jak se zdá, zákazníci se nemohou špičkových japonských výrobků nabažit. Makoto Itabaši si v rušném obchodě se spotřební elektronikou Bic Camera na tokijské Ginze koupil Panasonic Viera s padesátipalcovou plazmovou obrazovkou. Cena: 7400 dolarů. Nicméně nešetřit se vyplatí. “Když se na tu televizi dívám, jako bych seděl v kině,” usmívá se Itabaši. A není jediným, kdo si oblíbil velké obrazovky. Japan Electronics & Information Technology Industries Association (Japonské sdružení pro elektroniku a informační technologie) uvádí, že objem prodeje plazmových televizorů v loňském roce vzrostl o 125 procent. Přitom zdaleka nejde o nejpopulárnější zboží. Hrubý domácí odbyt japonských rekordérů DVD – které jsou podstatně dražší než obyčejné přehrávače – loni stoupl téměř čtyřnásobně na dva miliony přístrojů a odbyt televizorů s obrazovkami z tekutých krystalů se téměř ztrojnásobil na 1,2 milionu kusů.
Nárůst se přímo odrazil v hospodářských výsledcích. Japonští elektroničtí giganti vykázali za čtvrtletí končící 31. prosincem lepší výnosy, než původně očekávali. Merrill Lynch Japan odhaduje, že provozní zisky společnosti Matsushita Electric Industrial, vyrábějící přístroje Panasonic, vzrostly v tomto čtvrtletí o padesát procent na 672 milionů dolarů. Sanyo Electric, největší světový výrobce digitálních fotoaparátů (většina se ovšem prodává pod jinými značkami), očekává v tomto čtvrtletí růst zisků o devadesát procent na 311 milionů dolarů. Podle Merrill Lynch mohou jak největší výrobce LCD televizorů Sharp, tak Pioneer (prodávající autorádia, rekordéry DVD a plazmové televize) očekávat o pětatřicet procent vyšší zisky. Společnost Sony 28. ledna oznámila, že její zisky v tomto čtvrtletí klesly o dvacet procent na 1,8 miliardy dolarů. Když ovšem pomineme náklady na restrukturalizaci, vzrostl naopak provozní příjem divize spotřební elektroniky o šest procent. “V oblasti digitálních fotoaparátů, videokamer i dalších produktů získáváme navrch,“ tvrdí finanční ředitel společnosti Sony Takao Juhara.
Rostoucí poptávka po japonském zboží pomáhá i firmám, které se nacházejí na nižších stupních technologického „potravního“ řetězce. Nedávný průzkum mezi 46 předními japonskými výrobci elektroniky, čipů a dalších součástek ukázal, že devadesát procent rozšiřuje výrobu, aby uspokojilo stoupající počet objednávek. Čtyřicet procent z nich navíc podle prosincového průzkumu listu Nikkei Sangyo Šimbun zvýšilo objem kapitálových investic plánovaných na tento rok.
Dobré čtvrtletí – ba ani dobrý rok – však ještě nezaručí prosperitu celému oboru. Velkým rizikem je neúnavný vzestup japonského jenu vůči americkému dolaru. Pokud se navzdory masivním intervencím japonské centrální banky nezastaví, vybere si na ziscích japonských prodejců spotřební elektroniky krutou daň – třicet až sedmdesát procent jejich výnosů totiž pochází z exportu. “Japonské značky zůstávají nadále velice silné,” připouští analytik firmy Merrill Lynch Hitoshi Kuriyama. “Ale jejich budoucnost není ani zdaleka jistá.”
Navíc zle dotírají konkurenti. V posledních letech se naučili od Japonska obratně přebírat iniciativu, kdykoli je to možné. Byli to právě Japonci, kdo jako první vytvořili trh pro LCD a další ploché obrazovky. Dnes však tvoří špičku jihokorejské firmy Samsung Electronics a LG Electronics. Před dvěma lety se společnosti, jako Matsushita či Toshiba, předháněly v prodeji součástek na výrobu přehrávačů DVD do Číny. Prozradily své technologie a umožnily téměř neznámým čínským výrobcům zaplavit obchody extrémně levnými přístroji. “Poučili jsme se,” krčí rameny Jukio Šotoku, výkonný viceprezident Matsushity odpovědný za mezinárodní operace. “Teď své technologie dáváme pod zámek a budeme opatrně vybírat, kdy a komu je prodáme.”
Japonci modernizují provozy, aby se lépe připravili na další bitvu. Matsushita se nachází uprostřed tříleté restrukturalizace, která snížila její skladové zásoby o třicet procent a pomohla zvýšit cash flow v loňském roce o 56 procent na 2,8 miliardy dolarů. Sharp se zaměřil na tenké luxusní displeje LCD pro mobilní telefony a televize, které lze pověsit na zeď. Sony loni na podzim oznámila, že do roku 2006 zruší dvacet tisíc pracovních míst, třináct procent z celosvětového počtu svých zaměstnanců, a posílí vývoj. Navíc sníží řady dodavatelů ze 4700 na pouhý tisíc a má v plánu zastavit v Japonsku výrobu klasických televizorů. Celkem hodlá Sony snížit fixní náklady o 3,1 miliardy dolarů.
S finančními prostředky pevněji v rukou upřeli mnozí japonští technologičtí giganti svůj pohled do budoucna. Sony investuje miliardy dolarů do vývoje superrychlého procesoru, který bude od roku 2005 či 2006 základem další generace herních konzolí PlayStation i jiných produktů. Ken Kutaragi, tvůrce PlayStation, který dnes dohlíží na produkty Sony umožňující hraní po síti, se domnívá, že společnosti jako je ta jeho potřebují proprietární technologie, jež nebude možné kopírovat. “Čip je jádrem digitální elektroniky, a tedy i tím, co musíme rozvíjet,” prohlašuje Kutaragi. Matsushita rovněž investuje do vývoje nového čipu. V příštích dvou letech vydá 1,2 miliardy dolarů na tvorbu speciálně upravených čipů pro své digitální televizory, rekordéry DVD, mobilní telefony a další produkty. “Díky vývoji vlastních čipů budeme moci rychleji uvádět na trh jedinečné produkty,” předpovídá prezident Matsushity Kunio Nakamura.
Pokud on a jeho krajané uspějí, mohou se udržet o krok před svými asijskými rivaly. S tolika neúnavnými konkurenty však japonské obry čeká bitva, která zajisté potrvá celé roky.
Znovu na vzestupu Mladé firmy z jiných částí Asie podrývají vedoucí postavení Japonců v oblasti spotřební elektroniky. Díky zaměření na součástky a luxusní produkty však japonské firmy zůstávají o krok napřed.
- REKORDÉRY DVD - Nově vznikajícímu trhu s přehrávači DVD, které také umí nahrávat, dominuje Panasonic s 43 procenty v Japonsku a 28 procenty v USA.
- DIGITÁLNÍ FOTOAPARÁTY - Senzory, čipy a baterie Sanyo se používají ve třiceti procentech digitálních fotoaparátů na celém světě – většinu ovšem prodávají jiné firmy.
- TELEFONY S FOTOAPARÁTEM- Evropu i Asii zaplavují mobilní telefony, které umí fotografovat, a Sharp a Sanyo vydělávají velké peníze na přístrojích i jednotlivých součástkách, jako jsou miniaturní obrazové senzory a displeje s vysokým rozlišením.
- PLAZMOVÉ TELEVIZORY- Gateway a Dell se teprve rozjíždějí, ale Panasonic, Pioneer a Hitachi si už cpou kapsy velkými tržbami z modelů s proprietárními procesory.
- TELEVIZORY LCD - Korejský Samsung a LG jsou silní v menších modelech, ale pokud jde o obří ploché obrazovky, zůstává jedničkou Sharp, který drží 49 procent amerického trhu s televizory s LCD obrazovkou o úhlopříčce přes dvacet palců.
Pramen: GfK Japan, NPD Group
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Vladimír Nový, www.LangPal.com