British Airways
Brusel (WSJE, AFP) – Britský Úřad pro letectví (CAA) a francouzské Generální ředitelství civilního letectví (DGAC) pozastavily platnost oprávnění k provozu pro celou letku Concorde. Důvodem je současný technický stav a opotřebovanost letadel. Je otázkou, kdy opět (a zda vůbec) britsko–francouzský zázrak techniky znovu vzlétne. Pokud by investice do oprav byly příliš nákladné, pak toto uzemnění může znamenat konec čtyřiadvacetileté éry osobních letadel s nadzvukovou rychlostí. Britské aerolinky však pevně věří v dočasnost tohoto nařízení.
France Télécom zrušila všechny lety concordů na konci července okamžitě poté, co jedno z letadel, považovaných dosud za nejbezpečnější na světě, spadlo nedaleko Paříže. Při nehodě zahynulo 113 lidí. Aerolinky British Airways (BA) naopak své concordy nadále nechaly v provozu s tím, že důvěřují jejich bezpečnosti, a zastavily lety až minulý týden.
Agentura AFP uvádí, že se v kruzích britského letectví proslýchá, že BA zastavily lety svých concordů z určité solidarity s francouzskými partnery, u jejichž supersoniků se údajně začal projevovat „nedostatek údržby . British Airways totiž již po jedné z nehod pneumatiky concordu v roce 1993 změnily dodavatele gum a modifikovaly blatníky podvozku, čímž se zbavily problémů. To francouzská strana na svých strojích ne–udělala.
Agentura cituje nejmenovaný zdroj, který tvrdí, že ke společnému odnětí certifikátu došlo „až po lobbování Air France a jen proto, aby se na chvíli zdálo, že vina je v letadle, a ne v Air France . „Pokud by se připustilo, že BA měly lepší údržbu než Air France, mělo by to pro francouzskou společnost těžký dopad, řekl zdroj.
Air France a British Airways jsou jediné dvě letecké společnosti na světě, které nadzvukové letouny provozují. Air France vlastní nyní pět letounů Concorde, British Airways sedm.