TEST ZIMNÍCH PNEUMATIK Nástup zimního počasí znamená pro většinu motoristů výměnu pneumatik. Jaké si ovšem pořídit? Odpověď na tuto otázku hledal Autoklub ČR. Autoklub České republiky také letos uspořádal pravidelný test osmi vzorků zimních pneumatik.
TEST ZIMNÍCH PNEUMATIK Nástup zimního počasí znamená pro většinu motoristů výměnu pneumatik. Jaké si ovšem pořídit? Odpověď na tuto otázku hledal Autoklub ČR.
Autoklub České republiky také letos uspořádal pravidelný test osmi vzorků zimních pneumatik. Během zkoušek rozhodčí posuzovali chování plášťů v různých podmínkách, které mohou v zimě nastat. Nejlépe uspěly pneumatiky Continental Winter TS800, následováné Barum Polaris 2 a Kleber Krisalp. Na dalším místě skončily Sava Eskimo a Matador. Naopak poslední byl protektor Vraník, který sice exceloval na sněhu, ale na suchu, a zejména na mokru ostatním značkám nestačil. Testování se uskutečnilo na vozech Škoda Fabia TDI 1,4.
Z výsledků testů i z praxe vyplývá, že jsou dvě velice špatné a nebezpečné alternativy: používat v zimním období letní pneumatiky, anebo „obout“ zimními gumami jen jednu nápravu a na druhé nechat pneumatiky letní.
Vztah motoristů k zimním pneumatikám se podle experta na bezpečnost dopravy Václava Špičky mění v souvislosti s tím, zda vlastníte nové, nebo starší auto. „Zatímco majitelé novějších vozidel považují investici do zimního obutí za přijatelnou, u majitelů starých aut je to spíše naopak,“ říká.
Hlavním kritériem pro výměnu pneumatik za zimní by měly být průměrné denní teploty pod deset stupňů. Běhounová směs zimních pneumatik je měkčí než u pneumatik letních a díky tomu má dobré vlastnosti i při nižších teplotách. Tvar a uspořádání dezénu a jednotlivých drážek jsou navíc voleny tak, aby byly optimální právě pro zimní provoz.
Pro kamiony však mají zimní pneumatiky podle Špičky význam snad jen v severských zemích. Pro majitele českého kamionu jezdícího celoročně do Španělska je to téměř nesmyslná investice, sada zimních pneumatik by se zničila hned po jedné cestě.