Pokud žijete v Německu, můžete se zapojit do sdíleného bourání skotu a těšit se na balík masa z kusu, který byl poražen bez zbytečného stresu na menších jatkách. Nový trend konzumace masa se nazývá cowsharing nebo crowdbutching a je o něj mimořádný zájem.
Balík je těžký a rozměrný. Mezi sáčky s ledem leží rumpsteaky, zadní hovězí, kilogram hovězích klobás, dvě kila mletého masa a několik hovězích rolád. Pět kilo prvotřídního hovězího stojí 129 eur (3280 korun), což vychází na 655 korun za kilo. Není to málo, ale konzumenti mají jistotu, že maso pochází z biofarmy a kus byl čerstvě poražen na rodinných jatkách.
Celá kráva byla rozdělena do 40 balíků a rozeslána zájemcům. Farmář dostane spravedlivou cenu za maso a zákazník může mít jistotu, že zvíře zbytečně během porážky netrpělo.
Na tomto principu funguje německá firma Besserfleisch. „Zabýváme se udržitelnějším a průhlednějším prodejem masa,“ tvrdí spoluzakladatel Brian Lettkemann. Vždy, když se sejde dostatek zákazníků, je vybraný kus skotu poražen a rozdělen do 40 balíků. Firma zatím spolupracuje s osmi farmami, které jim dodávají dobytek.
Poptávka je velká z celého Německa, ale zatím se firma soustředí na zákazníky se severního Německa. Omezení je dáno zejména tím, že je nedostatek malých jatek, kde se poráží dobytek v malém množství. „Například na východě v Meklenbursku- Předním Pomořansku taková jatka vůbec nejsou,“ vysvětlil pro deník Die Welt Lettkemann.
Model crowdbutchingu vyznává v Německu také firma Kaufnekuh. Ta prodá během jednoho týdne deset kusů skotu, Besserfleisch zvládne jeden kus týdně. Přitom v průměru se v Německu porazí 9500 kusů skotu denně. A to není možné bez velkokapacitních jatek, kde se musí dobytek na porážku popohánět přímo z nákladních vozů.
V Německu mají strach z prasečího moru:
Mor prasat se blíží. Němečtí zemědělci s obavami hledí k českým hranicím
Lettkemann má jinou představu o porážce zvířat. Mají mít dostatek času se vzpamatovat z cesty a před porážkou se uklidnit. To je důležité i pro farmáře Olafa Tretowa, který firmě dodává skot plemene Galloway. Sám přiznává, že poptávka po mase z jeho malého chovu ve Šlesvicku-Holštýnsku stoupá a jeho řezník, který skot poráží, nestíhá.
Zakladatel firmy Besserfleisch tvrdí, že maso si zákazníci po porážce rozeberou do tří hodin. Z jednotlivých biofarem odebírají maximálně dva kusy skotu za měsíc, aby se dalo z jejich pohledu hovořit o udržitelném způsobu produkce masa. Proto firma nechce rychle expandovat. Konkurenční Kaufnekuh spolupracuje s 30 farmáři.
Besserfleisch nicméně uvažuje o rozšíření nabídky masa formou sdílené porážky. Jedná s dodavateli jehněčího a vepřového, které pochází z chovů ve volném výběhu. Kaufnekuh nabízí vepřové maso a husy již delší dobu.
Koncept pochází z Nizozemí. Tam operuje portál crowdbutching.com, který od roku 2017 prodává maso také zákazníkům do Německa. Kromě hovězího nabízí i vepřové a kuřecí maso. Projekt vznikl v roce 2014. Zvíře je poraženo až v době, kdy se sejde dostatek zájemců a maso z celého kusu je prodáno.
Zákazníků, kteří nakupují přímo od zemědělců, je v Německu minimum. Jedná se asi o 15 až 20 tisíc z celkových 275 tisíc zemědělských podniků, které mají přímou vazbu na zákazníka, uvedl německý svaz zemědělců. Stávající poměry by mohl změnit i nástup firmy Amazon, která chce prodávat potraviny od dodavatelů, kteří neprodávají své zboží do velkých řetězců.
Dále čtěte: