Maloobchodní tržby v Česku meziročně v červenci klesly bez očištění o 1,7 procenta. Informoval o tom v pátek Český statistický úřad (ČSÚ).
Foto: Profimedia.cz
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily reálně meziměsíčně o 0,8 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny o 4,9 procenta. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 1,7 procenta, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 1,9 procenta a za opravy o 0,8 procenta.
„I když částečně jde červencový pokles na vrub nižšímu počtu pracovních dnů, přesto je výsledek velmi slabý. Vychází totiž z nízkého srovnávacího základu a navíc byl červenec docela dobrým měsícem pro prodeje aut,“ uvedl Petr Dufek, analytik ČSOB.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot se sezónně očištěné tržby snížily reálně meziměsíčně o 0,4 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny o 1,9 procenta. Bez očištění tržby klesly meziročně o 3,1 procenta, v tom za potraviny o 6,2 procenta, pohonné hmoty o 3,3 procenta a za nepotravinářské zboží o 0,4 procenta.
“Data potvrzují, že domácnosti v průměru šetří. To se projevuje růstem tržeb u prodeje použitého zboží. Vysvětlení je prosté. Části domácností kvůli úsporným balíčkům vlády poklesly příjmy a tím i výdaje. Navíc výhled je mizerný. Lidé odkládají nákupy, které nespěchají. Mimochodem podobné šetření jsme viděli také s příchodem poslední krize,“ komentuje statistiky Vladimír Pikora ze společnosti Next Finance a dodává: “Ohledně maloobchodu jsme nyní velmi pesimističtí. Rozhodně bychom si krámek neotevírali. Z našeho pohledu je nyní perspektivní pouze prodej přes internet. Zde rostou tržby kontinuálně už několik let a nyní jsou meziročně vyšší o 8,5 %. I zde ale už pozorujeme zpomalení růstu.“
Největší vliv na celkový pokles tržeb měl nižší prodej potravin, a to jak v nespecializovaných, tak i specializovaných prodejnách (o 6,4 procenta; resp. o tři procenta). Poprvé od počátku roku se snížily tržby za potraviny i v běžných cenách (o 1,7 procenta). Přetrvával pokles prodeje pohonných hmot, tržby se dále snížily za prodej farmaceutického, zdravotnického a drogistického zboží o 2,6 procenta a výrobků pro domácnost o 0,1 procenta. Naopak rostly tržby za textil a obuv o 7,7 procenta, výrobky pro kulturu a rekreaci o 3,7 procenta a počítačové a komunikační zařízení o 2,8 procenta. Dále pokračoval růst prodeje zboží prodávaného přes internet či prostřednictvím zásilkové služby o 8,5 procenta, avšak tempo růstu se ve srovnání s předchozími měsíci letošního roku zpomalilo.
„Zcela v souladu s předchozími měsíci se spotřebitelé opět více odklonili od kamenných obchodů a své zně tak zažívají zásilkoví a internetoví obchodníci,“ uvedl dále Dufek.
„Za meziročním poklesem stojí zejména nižší počet pracovních dní oproti loňskému červenci. Spotřebitelé měli tak letos na své útraty méně času. Pokles v prodeji potravin a již tradičně i u pohonných hmot byl částečně kompenzován slabým růstem v prodeji automobilů, kde se výrazný červnový pokles neopakoval. Opět jsme se tedy nedočkali růstu tržeb napříč jednotlivými segmenty, neboť spotřeba domácností zůstává brzděna špatnými ekonomickými zprávami, zejména ze zahraničí, ale i vývojem na domácím trhu práce. Oproti předchozím letům navíc již prodejci nemají takový prostor zlevňovat. Rostoucí trend lze tak nadále očekávat především u moderních trendů nakupování. Jedná se zejména o nejrůznější formy on-line prodeje. Internetoví prodejci těží především z nižších nákladů, které jim umožňují lákat zákazníky na nižší ceny než kamenní prodejci,“ říká Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit.