Menu Zavřít

ČSÚ: Maloobchodní tržby v ČR loni meziročně vzrostly o 1,9 procenta

3. 2. 2012
Autor: profit

Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu se za celý rok 2011 zvýšily reálně meziročně o 1,9 procenta. Dnes o tom informoval Český statistický úřad.

Foto: Profimedia.cz

Na celkový vývoj měl vliv především růst tržeb v motoristickém segmentu. V motoristickém segmentu se tržby reálně meziročně zvýšily o 5,4 %, v tom za prodej motorových vozidel o 6,3 % a za opravy o 0,1 %. Tržby za prodej motorových vozidel rostly s výjimkou června ve všech měsících roku 2011, výrazněji pak v prvním čtvrtletí. Rovněž za opravy tržby rostly nejvíce v prvním čtvrtletí (o 6,1 %), naopak ve druhém a čtvrtém čtvrtletí se meziročně snížily (o 2,1 %; resp. o 3,1 %).

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot vzrostly tržby reálně meziročně o 0,4 %, přičemž růst byl zaznamenán pouze v prvním pololetí, v druhé polovině roku převládl pokles. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 2,6 %, k meziročnímu poklesu došlo pouze v měsíci září. Prodej potravin zaznamenal pokles o 1,2 %, přičemž vyšší úrovně ve srovnání s předchozím rokem dosáhl pouze v měsících lednu, únoru a dubnu.

bitcoin školení listopad 24

Tržby za pohonné hmoty s výjimkou srpna celoročně klesaly (celkově o 3,5 %). Průměrný cenový deflátor za rok 2011 činil 102,2 %. Ceny se zvýšily za pohonné hmoty o 11,0 %, v maloobchodě s potravinami o 4,4 % a s nepotravinářským zbožím naopak klesly o 1,9 %.

Po optimistickém začátku roku 2011 převážila u spotřebitelů ve druhém pololetí ekonomická nejistota, která přinesla pokles tržeb zejména u potravin. Negativní vývoj byl také u prodeje pohonných hmot vzhledem k výraznému růstu jejich cen. Celkově však díky prodeji motorových vozidel maloobchod v roce 2011 rostl.  Vývoj maloobchodu v prosinci potvrdil trend z předchozích měsíců, kdy meziročně pokračuje růst prodeje motorových vozidel a nepotravinářského zboží, zatímco klesá prodej potravin a pohonných hmot. Zejména u prodeje nepotravinářského zboží slavily úspěch slevové akce a podobné výhodné nabídky, které byly i hlavním motivem vánočních kampaní. Ti, kteří se rozhodli pro větší výdaje, zpravidla hledali nejnižší ceny na internetu, neboť tamní obchody dokážou ve srovnání s kamennou prodejnou obvykle nabídnout nižší cenu, a ta v současné době zůstává pro většinu zákazníků tím hlavním kritériem,“ říká Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit.

  • Našli jste v článku chybu?