Maloobchodní tržby bez sezonního očistění v únoru meziročně vzrostly o 6,5 procenta po lednovém revidovaném růstu o 6,9 procenta.
Foto: Profimedia.cz
Růst tržeb byl ovlivněn zejména prodejem motorových vozidel a nepotravinářského zboží. Uvedl to dnes Český statistický úřad. Po očištění o sezónní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v únoru zvýšily reálně meziměsíčně o 0,8 procenta. Tržby bez očištění meziročně rostly o 6,5 procenta.
“Únorový vývoj maloobchodních tržeb výrazným způsobem překonal tržní očekávání, stalo se tak již druhý měsíc v řadě. Je to o to překvapivější, že začátek roku byl poznamenán rozpočtovou restrikcí,“ uvedl analytik Komerční banky Jan Vejmělek. Slušná data podle něj podporují názor, že by ČNB na svém květnovém zasedání mohla zvýšit úrokové sazby.
Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily reálně meziměsíčně o 1,8 procenta. Meziročně očištěné o pracovní dny i neočištěné vzrostly o 16 procent. Pokračoval rychlý meziroční růst prodeje motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 18,1 procenta, který byl ovlivněn nízkou srovnávací základnou. Tržby za prodej motorových vozidel přesáhly o 3,7 procenta úroveň prodejů v únoru 2008. Tržby za opravy se zvýšily o dvě procenta.
“V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot sezonně očištěné tržby vzrostly reálně meziměsíčně o 0,4 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny o 2,4 procenta, shodně jako bez očištění,“ uvedl ČSÚ. Meziročně neočištěné tržby za prodej nepotravinářského zboží vzrostly o 4,1 procenta, za prodej potravin o 1,4 procenta. Za prodej pohonných hmot naopak klesly o 0,8 procenta.
“Zdá se tedy, že přinejmenším část domácností začala pociťovat stabilizaci své příjmové situace a uskutečňovat dříve odkládané nákupy. První kvartál by z hlediska soukromé spotřeby i celého HDP mohl být lepší, než se doposud zdálo,“ uvedl analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek.
Nejrychleji rostly tržby za prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, a to o 20,9 procenta. “Únor je pro e-shopy tradičně slabším měsícem, po vánoční sezóně a lednových výprodejích proto většinou dochází k poklesu jejich obratu. Růst tržeb za prodeje přes internet o téměř 21 procent je tedy poměrně překvapivý. V březnu očekáváme nárůst trhu ale ještě vyšší, například mezi únorem a březnem loňského roku vzrostl meziměsíčně počet objednávek o osm procent,“ sdělil ČTK Tomáš Hodboď z internetového srovnávače Heureka.cz.
K celkovému růstu podle statistiků přispěl i specializovaný prodej textilu a obuvi (růst o sedm procent), prodej počítačového a komunikačního zařízení o 5,2 procenta, výrobků pro kulturu a rekreaci o 4,8 procenta, výrobků pro domácnost o 3,7 procenta, farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (o 1,6 procenta) a prodej použitého zboží o 1,2 procenta.
Nespecializovaným prodejnám s převahou potravin se tržby zvýšily o 1,9 procenta, z toho podnikům se 100 a více zaměstnanci, kam patří i velké obchodní řetězce, o 2,8 procenta. Tržby ve stáncích a na trzích klesly o 13,8 procenta, za potraviny ve specializovaných prodejnách o 4,7 procenta, sortiment prodávaný mimo prodejny, stánky a trhy (o 2,9 procenta) a v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 1,2 procenta.
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 101,4 procenta. Pokračoval výrazný růst cen pohonných hmot o 11,7 procenta, podstatně méně pak cen za zboží prodávané v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 2,1 procenta) a za léky a zdravotnické potřeby o 0,3 procenta. Nejvíce se snížily ceny počítačových a komunikačních zařízení (o osm procent) a textilu a obuvi o 3,8 procenta.
Další měsíce budou podle analytika ČSOB Petra Dufka ve znamení slabších výsledků obchodu. “Prozatím nevidím ani rostoucí reálné mzdy ani jasné zlepšení na českém trhu práce. Aktuální šesti a více procentní růsty proto beru jako dočasné výsledky, které delší dobu přetrvávat nebudou,“ uvedl.