Beaujolais Nouveau
PRAHA (zdf) – Francouzská tradice musela v Česku ustoupit globálnímu summitu Severoatlantické aliance. Oproti zvyklostem, jež velí příchod nového beaujolais slavit o půlnoci třetího čtvrtku v listopadu, se oslava letošního ročníku konala až o den později. Navíc se poprvé vítání mladého beaujolais přesunulo z hlavního města do Brna. „Ministerstvy zahraničí, vnitra ani obrany nám nebylo doporučeno uskutečnit oslavu v Praze,“ vysvětluje Andrea Benešová, manažerka public relations společnosti Sopexa, která v zemi hájí zájmy francouzských potravinářů a zemědělců.
Svátek mladého vína z oblasti Beaujolais se v tuzemsku slaví osmým rokem. Na celém světě probíhající marketingová kampaň francouzských vinařů sklízí své plody i v Česku. Zatímco například v roce 2000 investovala Sopexa do podpory akce zhruba milion korun, letos vystačila se zhruba třetinovým rozpočtem. „Do kampaně jsou více vtaženi samotní dovozci,“ říká Benešová. Do Česka nové beaujolais v současnosti dovážejí čtyři firmy – Vins de France, Bacchus, Vins le Bourgin a Gallia Zlín. Kromě mnoha desítek restaurací letos nabízely ochutnávky vína také obchody firem Tesco Stores a Carrefour.
Léta nepřehlédnutelné kampaně zajišťují Beaujolais slušný prospěch. Zatímco například v roce 1998 se nového beaujolais v zemi prodalo 436 hektolitrů, o dva roky později to bylo téměř tisíc hektolitrů. „Spotřeba vína se loni ve srovnání s rokem 2000 zvýšila třikrát,“ tvrdí Andrea Benešová.
Beaujolais Nouveau, které se pije zhruba od konce listopadu do března následujícího roku, v Česku představuje přibližně polovinu obratu prodeje vína z daného kraje. Tamní vinaři k výrobě mladého beaujolais používají zhruba třetinu celkem sklizených hroznů, na export je určena asi polovina z přibližně 450 tisíc hektolitrů vína.
Přes dynamický růst obliby však mají Češi ještě hodně co dohánět. Absolutně největšími pijáky beaujolais za hranicemi Francie jsou Němci. Do Německa se před dvěma lety tohoto vína prodalo téměř 70 000 hektolitrů.