BMW X1
Trend downsizingu, neboli zmenšování objemu motorů při současném zvyšování jejich účinnosti, se nevyhýbá nikomu. Označení xDrive28i tak v případě BMW X1 od letošního jara neohlašuje přítomnost atmosféricky plněného řadového šestiválce, který mnichovské automobilce získává už léta zástupy příznivců, ale zcela nového čtyřválce s turbodmychadlem. Díky mnoha vyspělým technologiím od přímého vstřikování benzinu po proměnné časování ventilů se nový motor pyšní vynikajícími parametry. Ještě zajímavější než výkon 180 kW je točivý moment, který vrcholí hodnotou 350 Nm už v 1250 otáčkách za minutu. V praxi to znamená, že motor je připraven odevzdat všechnu svoji sílu už těsně nad volnoběhem. Spotřeba a emise v evropském kombinovaném cyklu poklesly o šestnáct procent, což je dobrá zpráva pro zákazníky v zemích, kde se od těchto hodnot odvozuje výše silniční daně či jiných poplatků. V reálném provozu se však X1 projevuje nejméně o třetinu žíznivěji, než napovídá udávaných 7,9 l/100 km. A třebaže podobné motory od Volkswagenu či Fordu nová jednotka předčí, ve srovnání s charakterním šestiválcem zanechává jaksi plochý dojem. Raději si ovšem zvykejme: v dohledné době nový motor zamíří i pod kapoty masově prodávaných BMW včetně řady 3.