Blašková po smrti svého manžela převzala funkce v několika společnostech okolo Třineckých železáren.
Kromě podílu na ocelářském uskupení jí po manželovi zůstala ještě Slovenská plavba a přístavy nebo akcie společnosti Minerfin, která obchoduje se železnou rudou.
Ráda cestuje a hraje golf. Na rozdíl od svého zemřelého manžela Ľubomíra Blaška, který měl mnoho kontaktů a velmi dobré vztahy se slovenskými politiky, se Mária Blašková drží spíše v ústraní. Proto zásadně nekomunikuje s médii a informace o jejím životě prosakují jen velmi zřídka. Třeba v okamžiku, kdy získá peníze daňových poplatníků na rozvoj svého byznysu v Třinci. Skupina vlastníků Třineckých železáren, tedy jmenovitě Tomáš Chrenek, Mária Blašková, Ján Moder a Evžen Balko, dosáhla na evropské dotace v objemu přes 560 milionů korun. Vedle ekologických investic do oprášení provozu jde o modernizaci a ekologizaci provozu Sléváren Třinec, Šroubárny Kyjov, Kovárny Viva i dalších firem.
Miliardy z dvojkolí
Druhou nejbohatší ženou z bývalého Československa je Jitka Cechlová Komárková, sestra dalšího českého miliardáře Karla Komárka. Vzhledem ke slovenskému původu Márie Blaškové lze tvrdit, že právě Cechlová Komárková je nejbohatší Češkou současnosti. Její jmění se opírá zejména o společnost Bonatrans, největšího výrobce železničních dvojkolí v Evropě.
Firmě Bonatrans sice meziročně zisk klesl, ale pořád jde o jeden z nejlépe vydělávajících podniků v Česku. Bohumínský Bonatrans loni podle výroční zprávy vydělal 486,8 milionu korun po zdanění, zatímco o rok předtím to bylo 519,8 milionu.
Firma, kterou Jitka Cechlová Komárková řídí se svým manželem Alešem Cechelem, zvýšila své tržby o víc než sedm procent na 5,5 miliardy korun (z 5,1 miliardy v roce 2017), přičemž mohly růst ještě víc, kdyby loni nedošlo k odstávkám válcovny kol před generální opravou a modernizací kovacího lisu.
Bonatrans prodává hodně na asijských trzích, ale i samotným prvovýrobcům kolejových vozidel a díky vysokým investicím do výzkumu a vývoje, které dosáhly loni 433 milionů korun, je firma schopna prodávat strojírenské výrobky s vysokou přidanou hodnotou. Hlavními trhy zůstávají Evropa, především Německo, Francie, Rakousko a Slovensko, v Asii je to Čína, Indie a Jižní Korea. Hlavním produktem firmy jsou dvojkolí a jejich díly, tedy kola, nápravy, kotouče a obruče pro kolejová vozidla. Bonatrans má výrobní závody kromě Česka v Německu a Indii a pobočku v Hongkongu. Komárková také nedávno prohrála svůj rodinný spor s otcem u nejvyššího soudu v Lichtenštejnsku. A tento verdikt ji může o firmu nakonec připravit.
Z elektřiny a v ústraní
Další ženou mezi českými miliardáři je Hana Písaříková.
Spolu se svým manželem Jiřím vybudovala známého českého distributora energií Bohemia Energy. O tu se dělí s manželem. Hana Písaříková se drží striktně stranou médií, nikdy se nenechává oficiálně fotografovat, a tváří firmy je tak její manžel.
Hana a Jiří Písaříkovi se stále soudí o desetiprocentní podíl v Bohemia Energy s vlastníkem firmy EMTC – Czech Tomášem Bártou. Ten zpočátku zajistil společnosti Bohemia Energy stovky tisíc smluv o odběru elektřiny a plynu. Energetické firmy v majetku Jiřího a Hany Písaříkových tak v součtu drží zhruba šest a půl procenta českého trhu a dostávají se na první místo mezi alternativními dodavateli elektřiny.
Spolu i od sebe
Další českou miliardářkou je pak Petra Kutnarová, správní ředitelka největších českých stavebnin DEK a bývalá manželka jejch výkonného šéfa Víta Kutnara. Petra Kutnarová vlastní ve skupině podíl kolem čtyřiceti procent a stále se aktivně podílí na jejím chodu. Bývalí manželé, kteří spolu začali žít krátce po vzniku firmy DEK, se spolu po rozvodu naučili zase pracovat.
O autorovi| Jan Novotný • novotnyj@mf.cz