V Česku je zaregistrovaných skoro šest milionů aut. Jenom v Praze jich je hodně přes milion, a když v pondělí ráno všechny naráz vyjedou, nejspíš jejich řidiče v duchu dělíte na ty, kteří by měli okamžitě vrátit papíry, a na ty, kteří bez nich už dávno jezdí. My však navrhujeme jiné, mnohem korektnější dělení: na ty, kteří se pouze přemisťují z bodu A do bodu B aje jim celkem jedno, čím se tam přepraví, zjednodušeně „daciisti“. Apak ti, kteří se iněčím tak banálním, jako je cesta autem do práce, chtějí (a dokážou) bavit. A právě pro ně vyrobilo BMW nejnovější generaci „trojky“.
Novou trojkovou řadu představilo BMW už loni na podzim v Paříži, ale u nás se začala prodávat až letos v březnu. Do redakce jsme dostali na testování tradičně nejoblíbenější verzi s dieselovým motorem (zdravíme elektromobilisty) 320d se čtyřválcem o výkonu 190 koní, automatem a pohonem všech kol xDrive.
Sportovní sedan
Když v roce 1975 poprvé BMW přišlo s řadou 3, dokázalo něco do té doby nevídaného - spojilo z definice usedlý sedan se sportovním projevem. Úspěch byl ohromující a do současnosti se prodalo přes patnáct milionů bavoráků této řady. Dodnes „trojky“ tvoří kolem 40 procent všech prodaných bavoráků.
Konkurence od Mercedesu, Audi nebo Jaguaru v průběhu let náskok BMW umazala a našli se „heretici“, kteří naznačovali, že snad v předchozí generaci mohly být A4 nebo „céčko“ od Mercedesu dokonce lepší. Proto si také v Mnichově dali na nejnovější, už sedmé generaci tak záležet.
Jedinečnost prvních generací BMW řady 3 se už zřejmě nikdy nevrátí, na to všichni příliš sledují všechny ostatní a úspěšné recepty se úspěšně opisují.
Ale v určitých směrech může být tato trojková řada bavoráku skutečně napřed. Především narostla, a ne samoúčelně, protože „to dobře vypadá“, i když to samozřejmě dobře vypadá. Celkovými rozměry se vyrovná někdejší pětkové limuzíně a oproti svému předchůdci je o pár centimetrů širší i delší. Nejdůležitější ale je, že se prodloužil rozvor, což znamená, že se do auta pohodlně vejde pět dospělých chlapů. Jenom dozadu doprostřed budou muset posadit Messiho. Ale na to většina majitelů nové „trojky“ beztak nepřijde, leda snad že by trénovala v krajském přeboru a potřebovala by rychle přesunout mančaft na venkovní zápas…
Důležitější je, jestli nová trojka dostála svému sportovnímu odkazu: jednoznačně ano. Se zrychlením z nuly na sto za 7,1 vteřiny sice není 320d žádný velký rychlík, ale 190 koní a hlavně 400 Nm točivého momentu dokáže na okreskách divy. Řízení je velmi přesné, auto i ve vyšších rychlostech v zatáčkách sedí, a přestože je to čtyřkolka, nemá problém ani s lehkým driftem. Tužší, sportovní naladění podvozku v naprosté většině případů v pohodě zvládalo nerovnosti, jenom na pražských zpomalovacích prazích auto trochu trpělo. Naopak vynikající bylo odhlučnění kabiny.
A samozřejmě také interiér; ze všech materiálů na vás dýchne luxus a špičkové provedení. Nejnovější BMW řady 3 má k dispozici veškeré technické vymoženosti, které donedávna mívaly jen pětkové limuzíny, je jenom na vás, co si naporoučíte. Takové vylepšování, či hezky česky „customizace“, zasáhne nejen do vaší peněženky (trojka začíná lehce nad milionem a není problém dostat se až k milionu a půl), ale i do celkového vzhledu auta, které se může jednotlivými prvky dost výrazně lišit podle toho, zda si vyberete variantu Avantgarde, SportLine, LuxuryLine a M Sport. Každopádně přední maska i záď jsou bez výhrad krásné, jenom z boku vypadá trojka trochu genericky. A s těmi světly „inspirovanými“ u Peugeotu je to samozřejmě pomluva. Údajně.
Nastartuj telefonem
Sedmá generace BMW 3 nabízí veškeré myslitelné řidičské berličky od asistenta jízdy v pruzích přes adaptivní tempomat a hlídání mrtvého úhlu po parkovací kameru. Všechno určitě znáte z jiných aut, jenom tady to funguje nějak lépe. To platí i pro digitální přístrojovou desku a infotainment s desetipalcovým středovým displejem, která se dá ovládat kolečkem iDrive, tlačítky, dotykově, gesty. snad všemi myslitelnými způsoby kromě pohybů očí.
A aby se nová trojka odlišila, přihodili v Mnichově do vrcholné verze pár perliček, jako odemykání a startování kartou či chytrým telefonem (jablíčkáři mají zatím smůlu), HUD displej nebo asistenta, který si pamatuje, jak jste ujeli posledních padesát metrů a sám je za vás odcouvá.
Hledání a vyjmenovávání fines nového BMW 3 by mohlo trvat ještě velmi dlouho, ale určitě bude lepší, když je poznáte sami.
Samozřejmě víme, že dělení ze začátku článku bylo nespravedlivě zjednodušené a většina lidí se najde někde mezi oběma extrémy. A stejně tak existují případy, kdy se jedinec typu A>B přesunul do zábavní kategorie. Obvykle je k tomu zapotřebí opravdu silný zážitek; v našem případě to už před lety způsobil stroj, jehož označení si v Americe pletou s tísňovou linkou. Nové BMW 320d by jistě dokázalo totéž. •
BMW 320d xDrive
Typ motoru čtyřválec, 1995 cm3
Výkon 140 kW/190 koní
Točivý moment 400 Nm
Rychlost 0-100 6,9 s
Max rychlost 233 km/h
Rozměry (d/š/v/r)4709/1827/1442/2851 (mm)
Spotřeba 4,5 l*
*UVÁDĚNÁ VÝROBCEM
Sedmá generace BMW 3 nabízí veškeré myslitelné řidičské berličky od asistenta jízdy v pruzích přes adaptivní tempomat a hlídání mrtvého úhlu po parkovací kameru. Všechno určitě znáte z jiných aut, jenom tady to funguje nějak lépe.
O autorovi| Tomáš Jeník, jenikt@mf.cz