Menu Zavřít

Čtyřky, pětky a dvojka pro Mirka Topolánka

13. 4. 2007
Autor: Euro.cz

Vláda se nevyznamenala a dostala ošklivé vysvědčení

Čeští ministři mají za sebou sto dnů hájení. Občanské sdružení eStat.cz proto neváhalo a vystavilo kabinetu vysvědčení, které hodnotí plnění jeho programového prohlášení o budování efektivního státu. Sdružení se zaměřilo na pět oblastí - debyrokratizaci, elektronizaci procesů, registry dat, transparentnost veřejného sektoru a restrukturalizaci změn v řízení úřadů. Nutno říci, že ministři se moc nepředvedli. Sdružení eStat.cz se omezilo na slovní a procentuální hodnocení (viz Vysvědčení vystavené vládě eStat.cz za plnění programového prohlášení o budování efektivního státu), pokud bychom ho však převedli do řeči školáků, dostal kabinet většinou čtyřky a pětky s výjimkou elektronizace procesů, která byla ohodnocena dvojkou. „Vysvědčení je příkré, ale musím upozornit, že jsme je vystavovali po krátké době vládnutí, takže nehodnotíme výsledek, ale jen mezičas,“ říká představitel občanské iniciativy Edvard Kožušník.

EURO: Jak na vaše vysvědčení zareagoval premiér Mirek Topolánek, jeden z duchovních otců sdružení eStat.cz, když jste mu ho minulý čtvrtek ukazoval? KOŽUŠNÍK: Předseda vlády se smál a říkal, že snad s vysvědčením nepůjdeme na veřejnost. Ale my musíme, jsme nezávislá organizace. S hodnocením jsme začali již před dvěma lety. Hodnotili jsme vlády Klausovy, Špidlovu, Grossovu i Paroubkovu. Protože jsme vnímáni, že máme blízko k ODS, musíme logicky hodnotit i Topolánkovu vládu. Premiér s naším hodnocením polemizoval a odkazoval na regulaci danou evropskou legislativou, což je pravda. Na druhé straně dosud nebyly zahájeny či prezentovány některé deklarované systémové kroky. Proto jsme se dohodli, že na přelomu dubna a května uspořádáme konferenci o reformě veřejné správy.

EURO: Vysvědčení je poměrně ostré, shledali jste na dosavadních krocích kabinetu také něco pozitivního? KOŽUŠNÍK: Uznávám, že je to až moc příkré hodnocení. Snažíme se tak téma zpopularizovat, ale není to podpásová rána, vždyť se touto problematikou zabýváme již více než dva roky a s politiky komunikujeme. A protože jsme nezávislí, máme výhodu, že můžeme opravdu pojmenovávat krystalicky čisté stavy. Toto poslední hodnocení je trochu jiné než ta předchozí, protože jde jen o úvahu v rámci sta dní. Takže lze identifikovat směr, ale nelze hodnotit celkové výsledky. Stručně řečeno: vláda jde v oblasti debyrokratizace správným směrem. Topolánkův kabinet si uvědomuje, že je třeba řešit českou administrativu vůbec, což je výrazný posun od Paroubkovy či Grossovy vlády. Česká administrativa totiž nebyla reformována od doby Josefa II. V současném politickém a ekonomickém systému jak na úrovni České republiky, tak EU nemůže nastat změna v tom, že se bude tvořit nový stát, ale impulzem musí být nové technologie. Jimi se mohou měnit pracovní postupy, a tím se změní systém a agendy. A my se snažíme politiky přesvědčit ke změně a vysvětlovat jim všechny souvislosti. U některých se nám to daří, u jiných méně a některé toto téma vůbec nezajímá.

EURO: V jaké oblasti budování efektivního státu je vláda nejvíce pozadu a kde to nejvíce dopadá na veřejnost? Kde jsou nápravy nejvíce třeba? KOŽUŠNÍK: Vláda minimálně mohla do interního meziresortního řízení předložit normu, která reguluje legislativní proces. Takový zákon velmi dobře funguje, například ve Velké Británii. V našem prostředí již existuje několik variant, jednu z nich už prosazoval bývalý místopředseda vlády Martin Jahn. Okolo této normy vznikne obrovská diskuse, protože by měla výrazně zprůhlednit fungování státní správy, a dát tak veřejnosti možnost vstupovat do procesu tvorby prostředí. Jinak opravdu nejsme schopni za těch sto dnů říci, co se mohlo stihnout a co ne. Ale můžeme vztyčit prst, že je třeba v této oblasti přidat, přestože jdeme správným směrem.

EURO: Ve kterých oblastech budování efektivního státu již ministři naopak pokročili? KOŽUŠNÍK: Nejhmatatelnějším výsledkem, přestože ho nepovažuji za nejdůležitější, je reálné zrušení ministerstva informatiky a zřízení koordinačního místa, tedy Rady pro informační společnost, která bude prosazovat eGovernment v novém pojetí, jak je to třeba v Rakousku či Velké Británii. EGovernment v sobě implikuje změnu struktur, postupů a agend, nejde jen o elektronizaci. Nejvíce bodů - osmdesát procent jsme udělili oblasti elektronizace dat. To je společná aktivita ministerstev vnitra a informatiky personifikovaná osobou Ivana Langera, který opravdu začal na vládu nosit věci, o nichž dva roky mluvil. A všechny tam prošly. A dokonce i Jiří Paroubek se nechal slyšet, že vládní návrhy podpoří. Vláda by se však měla více zamýšlet nad problematikou provázanosti systému, nad šesti body - hexagonem veřejné správy. Každá administrativa musí mít pravidla čili legislativu. Stojí také peníze, vláda si tedy musí určit priority, co chce dělat. A vysvětlit občanům, proč něco nelze dělat i třeba proto, že na to nejsou peníze. Je fantastické uspořádat v Česku olympijské hry, ale politici by měli lidem říci: ano, bude to stát tolik a tolik, a proto zavedeme olympijskou daň. Pak je nutné každou administrativu někde vykonávat, musíte mít místo. Nesmí se také zapomínat na občany, kvůli nimž se změny připravují. Dalším bodem je technologie. Šestici doplňuje úředník. A v tomto bodě by se mělo rozhodně přidat. Problém totiž není v bílých límečcích, ale v systému. Úředníci dnes nemají jasná pravidla pro své fungování. Vlády přicházejí s různými služebními zákony, které se schvalovaly a rušily, a dnes reálně v českém právním řadu neexistuje kariérní úředník.

EURO: Myslíte si, že současný kabinet v sobě najde sílu dostát všem bodům vládního prohlášení v oblasti budování efektivního státu? KOŽUŠNÍK: Jediná možná změna administrativního systému je tlakem shora. Musí se najít politik, který má odvahu a mandát. Jsem přesvědčen, že kdyby Topolánkův kabinet měl větší mandát, bylo by vysvědčení lepší. Například Estonsko nám uteklo o deset až patnáct let. Tamní kabinet měl výhodu, že stavěl byrokracii na zelené louce, tu sovětskou odmítl převzít. Estonský reformátor Mart Laar byl původně historikem, ale měl geniální sociální inteligenci a dokázal přesvědčit nejen kolegy ve vládě, ale celou zemi. V daném období měl mandát a odvahu. Vláda prostě musí mít odvážného reformátora. Když byl Mirek Topolánek ještě v opozici, říkal, že debyrokratizace je jeho prioritou a říká to dodnes. Jenže vláda je slabá a ví to o sobě a ovládají ji partikulární zájmy koaličních stran. Problém byrokracie je politické rozhodnutí. Pokud chceme štíhlý a efektivní stát, pak se prostě některé agendy musejí zrušit. Politik se musí postavit před občany a říci: toto dělat nebudeme, zajistíme to jiným způsobem a vedou k nás tomu ty a ty důvody.

Pět oblastí hodnocení Vysvědčení vystavené vládě eStat.cz za plnění programového prohlášení o budování efektivního státu

Debyrokratizace Vláda v této oblasti dosud nepředložila žádný ucelený koncepční krok, bylo možné zaznamenat jen ojedinělé pokusy ministrů průmyslu a vnitra.
Hodnocení po 100 dnech: 20 procent

Elektronizace procesů Ministr vnitra a informatiky zprovoznil pilotní fázi projektu CZECH POINT, dokončil výběrové řízení na nový koncept komunikační infrastruktury veřejné správy a předložil veřejnosti k diskusi návrh zákona o eGovernment.
Hodnocení po 100 dnech: 80 procent

Registry dat Ministr vnitra a informatiky představil vizi fungování základních registrů. Dosud však nepředložil paragrafované znění návrhu zákona. S ohledem na to, že do konce volebního období zbývají jen čtyři roky, je nejvyšší čas začít tuto složitou problematiku seriozně řešit.
Hodnocení po 100 dnech: 30 procent

MM25_AI

Transparentnost veřejného sektoru Vyjma návrhu na změnu trestního zákona ze strany ministra spravedlnosti vláda nepředložila zásadní návrhy, kterými by naplnila své programové prohlášení. Jako by všechny iniciativy v této oblasti skončily u ambiciózní strategie vlády v boji proti korupci na období 2006 až 2011, schválené ještě za první vlády Mirka Topolánka.
Hodnocení po 100 dnech: 20 procent

Strukturalizace změn v řízení úřadů Vláda prosadila zrušení ministerstva informatiky a vznik Rady vlády pro rozvoj informační společnosti. Bohužel se však aktivně nepustila do procesních a organizačních auditů agend ani do dokončení reformy veřejné správy.
Hodnocení po 100 dnech: 40 procent

  • Našli jste v článku chybu?