Současná automobilová špička je vzácně vyrovnaná
Kdo měl možnost zhlédnout film Wall Street, bude vědět, jak má vypadat cool vizitka správného ředitele ze světa financí. Taková vizitka se všemi plastotypy, zlacením a podobně vyjde zhruba na dvacet korun za kus, samozřejmě dle množství objednaných kusů. Kdo si koupí Mercedes S500 ve verzi Long, bude vědět, že za jeho cenu mohl mít těchto vizitek rovných dvě stě tisíc.
Dát čtyři miliony za auto může někomu připadat bláznivé, jinému to přijde fádní a objedná si vůz s platinovou karoserií, jehož cenovka je o řád až dva vyšší. Cena není to, co v podobných případech rozhoduje. Spíše jde o pocity a zcela iracionální část ega může člověku našeptávat, ke kterému prodejci se nechá odvézt. Možná napoví jen malé dělení, s nímž rozhodně nemusí každý souhlasit. Z německo-japonské čtyřky jsou A8 a BMW 7 radostí spíše pro řidiče, zatímco Mercedes S a Lexus LS vyjdou vstříc těm, kteří sedí vpravo vzadu.
Těžko srovnávat u naprosté špičky a hledat rozdíly, nebo dokonce negativa vozů. Lexus měl například dlouhou dobu suverénně nejlepší bezpečnostní výbavu, jenže konkurenti pracují rychle. Je to vidět například na registracích za loňský rok. S Klasse Mercedesů se v Česku prodalo 178, takže automobil se vyhoupl ze třetího místa na první s úctyhodným náskokem před Audi A8 s osmdesáti prodanými kousky. Mercedesu chybělo loni jen necelých pět procent k tomu, aby dosáhl magické hranice poloviny trhu s luxusními vozy. Nejhůře, se 24 prodanými vozy, dopadlo LS od Lexusu, jestli se ovšem čtyřnásobek prodeje oproti roku 2006 vůbec dá spojit se slovem nejhůře. Navíc hlavní trumf Japonců, hybrid LS 600H, přišel až koncem prázdnin. Vezmeme-li v úvahu dynamiku náběhu prodejů a hlavně neuspokojené objednávky, neboť LS je ve světě tak úspěšný, že prodejci včetně českého zastoupení narážejí na dovozní kvóty, měly by se zřejmě Audi a BMW častěji ohlížet přes rameno, aby zjistily, kdo že mi to dýchá na záda.
S 500L má několik drobných konkurenčních výhod, které v zákazníkovi vybičují na maximum chuť utrácet peníze ve velkém. Především interiér vozu nemá z hlediska designu konkurenci. Snad jen s jednou výjimkou, kterou je Maserati Quattroporte. Italský vůz přes všechny pochyby míří na podobný segment zákazníků, a když se mu podíváte do interiéru, dokáže ohromit. Osobně nemám příliš v lásce současný „hype“ kolem italského designu, ovšem je-li něco tak účelně a dokonale zpracováno jako interiér quattroporte, nezbývá než tiše žasnout. Mercedes se pokouší o podobný dechberoucí dojem také, ovšem z úplně opačné stránky. Italský design je hřejivý, prosluněný, má v oblibě teplé barvy a křivky, které interiéry oživují a dávají jim dojem dynamiky. Německý způsob je naopak konzervativní, naprosto precizní v detailu, v tom nejlepším slova smyslu mechanicky přesný produkt s několika vypjatými detaily, dávajícími celku punc luxusu. Rozdíl mezi oběma způsoby designu je propastný, přestože cíl je stejný: z Wagnera si odnesete podobně strhující zážitek jako z Verdiho, jakkoliv jde jinak o nesrovnatelné skladatele. Proto nádherná cihlově zbarvená kůže, která obklopuje pasažéry quattroporte, doplněná o retroprvky tak vyšperkované, že je má majitel potřebu občas přeleštit i za jízdy, není ani lepší, ani horší než ambientní osvětlení interiéru S Klasse. To je v podobě světelného pruhu, vystupujícího zpod dřevěného dekoru dveří a palubní desky, jedním z nejlepších designérských nápadů, jaké jsem kdy viděl.
Z hlediska jízdy je opět na špičce vše srovnané. Audi tlačí diesely, Lexus zase benzin ve spojení s hybridem, výběr opět leží v oblasti emočních preferencí. Každopádně fanoušek benzinu bude s pětiapůllitrovým motorem S Klasse rozhodně spokojený. Dokonalé odhlučnění, které však umožní proniknout do kabiny zvuku osmiválce při podřazení a vytočení směrem k maximu, je dnes samozřejmostí. Vlastnosti motoru však zůstávají stále ve hře o nejlepšího. V pružném zrychlení díky elektromotoru a obrovským kroutícím momentem vítězí lexus, stejně jako ve spotřebě, v maximálním výkonu i ve zrychlení zase S Klasse.
V absolutní špičce dnes není vítěze. Objektivně lepší nebo horší neexistuje. Existují jen emoce, které v řidiči auto vyvolá, hned jak si sedne za volant a ujede prvních pár kilometrů.
Klady
odhlučnění
motor
tlumení
komfort
zápory
vysoká cena
vysoká spotřeba
Mercedes S500 Long
Motor: zážehový osmiválec
Objem 5461ccm
Maximální výkon 285 kW
Převodovka sedmistupňová automatická
Nejvyšší rychlost 250
Zrychlení 5,4
Průměrná spotřeba 17 / 9 / 11,5
cena 3 973 401 Kč - testovaný vůz