Tradiční britský prodejce kol a autodílů Halfords otevřel prodejnu v Čestlicích
Koncem června otevřel tradiční britský prodejce kol a autodílů Halfords první prodejnu mimo britské ostrovy. A stalo se tak v nákupní zóně v Čestlicích u Průhonic nedaleko Prahy. „Na domácím trhu ve Velké Británii a Irsku provozujeme 424 prodejen a jsme přesvědčeni, že více než 550 obchodů zde mít nemůžeme. Proto hledáme nové příležitosti k růstu,“ říká výkonný ředitel Ian McLeod o plánech společnosti, která loni dosáhla tržeb 682 milionů liber.
EURO: Kam všude firma Halfords expanduje kromě Česka? MCLEOD: Už dříve jsme takový pokus učinili v Nizozemsku, kde funguje místní Halfords, nicméně od této společnosti jsme se oddělili už před více než dvaceti lety. První krok k mezinárodní expanzi jsme učinili vstupem do Irska, kde budeme mít ke konci roku dvacet prodejen. Nicméně irský i britský trh jsou si velmi podobné, takže za opravdový průnik na nová pole lze považovat až vstup do České republiky.
EURO: Proč jste si vybrali právě ČR pro vstup na trhy kontinentální Evropy? MCLEOD: Zvažovali jsme, zda vstoupit na trh západní, nebo střední Evropy. Západoevropské trhy jsou přitom samozřejmě absolutně větší, ale zase i více nasycené a jednotliví konkurenti zde mají silné pozice. V případě ČR nás zaujal rychlý růst HDP a příznivý vývoj nezaměstnanosti. Také jsme zkoumali počet aut na obyvatele, stáří vozového parku, oblíbenost cyklistiky a další ukazatele. To nám ukázalo, že Halfords má ve vaší zemi dobré šance. Naše nabídka totiž dobře odpovídá potřebám českých občanů. Například v Británii máme nejširší sortiment autodílů na trhu a celá třetina prodaných kol v zemi pochází z našich prodejen. Navíc Česko je dobrou základnou pro expanzi do sousedních zemí, například vzdálenost mezi Prahou a Budapeští je podobná vzdálenosti Londýna a Newcastlu. Víme, že ve střední Evropě je asi padesát měst s populací přesahující sto tisíc obyvatel a logickým pokračováním naší expanze by mohly být po Česku okolní země, jako Slovensko, Polsko a Maďarsko, jež jsou z pohledu dosahovaného růstu HDP rovněž velmi zajímavé.
EURO: Zůstaňme u Česka. Jaký počet obchodů zde plánujete otevřít v příštích letech a kolik jste připraveni do expanze investovat? MCLEOD: Nyní máme v plánu - kromě právě otevřené prodejny v Průhonicích o ploše 1400 metrů čtverečních - otevřít ještě letos dva obchody, v Praze a Plzni. V roce 2008 by měly následovat tři prodejny. Dosud jsme investovali asi dva miliony liber a další prostředky budou následovat dle výsledků na českém trhu. Částka dvou milionů liber zahrnuje kromě průhonické prodejny i vytvoření českého týmu Halfordsu a celé infrastruktury. Když vezmete, že ročně investujeme 25 až 30 milionů liber, vidíte, že vstup do Česka bereme opravdu vážně.
EURO: Na český trh ale nepřinášíte nový produkt, autodíly a kola se zde již prodávají. Jak chcete přesvědčit české spotřebitele, aby nakupovali u vás? MCLEOD: Věříme, že náš mix zboží, cen a služeb bude pro české zákazníky zajímavý. Porozumění trhu považujeme za klíčové, proto operace řídí výhradně čeští manažeři. Na vstup jsme se připravovali dva roky. Zvláštní pozornost jsme věnovali výběru zaměstnanců prodejny. Například v oddělení kol pracují někdejší závodní cyklisté a servis aut zase provádějí špičkově kvalifikovaní automechanici. Také jsme přizpůsobili náš sortiment, který - i když je hodně podobný britskému - je asi třetinou z jedenácti tisíc nabízených produktů tvořen českými výrobky. Můžu jmenovat zapalovací svíčky Brisk, oleje Mogul, jízdní kola Apache nebo pneumatiky Barum. Přitom nabízíme i naše vlastní značky - například bicykly Apollo a Carrera. Naše ceny jsou navíc výhodné, neboť nakupujeme přímo na Dálném Východě, což snižuje ceny pro spotřebitele. Jestli ale přece jen někde zakoupíte nebo uvidíte lepší ceny, rozdíl vám vyplatíme. Významnou část nabídky Halfordsu tvoří i služby. Zakoupené zboží zákazníkům namontujeme, rovněž nabízíme základní servis u automobilů a kol. Každý úkon má pevnou cenu, takže naši klienti vědí, kolik přesně zaplatí. Naši mechanici jsou k dispozici sedm dní v týdnu a některé činnosti související s bezpečným užíváním koupeného výrobku poskytujeme klientům zdarma. Například je zaučíme upevňovat dětskou autosedačku.
EURO: Halfords nabízí autodíly a cyklistické zboží. Jak jste dospěli ke kombinaci obojího? MCLEOD: Letos naše společnost oslaví již sto let existence a kola jsme nabízeli ještě předtím, než se začalo s prodejem aut. Spojení obého, alespoň dle našich zkušeností z Británie a Irska, dobře funguje. Zajímavé synergie existují zejména v oblasti servisních prací.
EURO: Kromě velkých prodejen, jako je ta průhonická, provozujete v Británii další dva „menší“ formáty prodejen. Uvedete je rovněž na český trh? MCLEOD: Je to možné, ale preferujeme ty větší. Malý formát by byl samozřejmě vhodný pro menší města, takže možná přijdou až o něco později.