Česká pošta
Česká pošta hodlá na svých elektronických službách vydělávat i v zahraničí. Z informací týdeníku Euro vyplývá, že státní pošta ve spolupráci s ministerstvem vnitra vyjednává s několika státy o prodeji know-how ke službám typu Czech Point nebo Datové schránky.
„Máme ambici některé elektronické služby, které jsou úspěšné v naší zemi, zreplikovat v zahraničí. Zájem je především o vzdálené poskytování výpisů a ověřených dokumentů, tedy služby, které umožňuje Czech Point,“ řekl týdeníku Euro Branislav Rovný, výkonný ředitel České pošty pro e-Government. Poptávku prý pošta registruje především v zemích Visegrádské čtyřky, tedy na Slovensku, v Maďarsku a v Polsku. „Naše e-Government řešení ale chtěla vidět na nedávném veletrhu ITU Telecom World také Francie a například i rozvojové země typu Ugandy či Malawi,“ vypočítává Rovný.
Jednání s některými institucemi v zahraničí již probíhají, avšak prozatím jen ve fázi možností technologického nasazení v tamních podmínkách. „Zájem je především ze Slovenska, ale nejdříve to musí projít přes politická jednání, aby takový projekt měl podporu po všech stránkách. Na druhé straně změna ve způsobu chování státu směrem k občanovi je viditelná, takže je to i politicky zajímavá záležitost,“ říká Rovný s tím, že první skutečný úspěch v podobě „exportu“ řešení Czech Pointu by se mohl dostavit zhruba do jednoho roku.
Manažer pošty nedokázal odhadnout, za jakou sumu by se mohlo know-how ke zmiňovaným elektronickým službám prodat. „Prozatím nebylo zreplikování Czech Pointu do dalších nijak interně naceněné. Nechci tvrdit, že peníze nejsou podstatné, ale daleko důležitější a strategičtější je v tomto případě posílit naši pozici v e-Governmentu. Řešení Czech Pointu i Datových schránek jsou zralá natolik, že ho můžeme nabídnout do dalších zemí a pomoci jim stabilizovat jejich národní poštovní úřady,“ dodává Rovný.