Britské podniky nadále hledají kvalitní a konkurenceschopné dodavatele, inovativní české firmy se proto vystoupení Velké Británie z Evropské unie nemusejí bát. Uvedla to dnes agentura CzechTrade. Brexit je podle ní možné brát také jako impuls k inovacím či k rychlejšímu pokročení k digitalizaci českým firem.
„Brexit v některých případech obnažuje nízkou přidanou hodnotu českých vývozců. Proto by se firmy měly snažit o hodnotový posun v dodavatelském řetězci,“ uvedl vedoucí zahraniční kanceláře v Londýně Martin Macourek. Inovativní exportéry se speciálními výrobky či službami nemůže zastavit ani brexit bez dohody, dodal.
„Britové zůstávají pragmatičtí. I nadále pořádáme exportní akce s významnými britskými výrobci, kteří hledají kvalitní, konkurenceschopné dodavatele. Jako příklad lze uvést chystané dodavatelské fórum s největším britským výrobcem autobusů Alexander Dennis,“ dodal Macourek.
Česko exportuje ročně do Británie zboží a služby za více než 200 miliard korun a struktura českého vývozu sestává z řady výrobků. Jde zejména o automobily, autodíly či mechanické součásti.
Přečtěte si komentář: Brexit a nepříliš prozíravý posměch
Varianta brexitu bez dohody by pro podnikatele znamenala překážky v podobě cel, navýšení administrativy, pomalejší logistiky spojené s pevnou hranicí nebo odlišné regulace, doplnil šéf londýnské pobočky agentury.
Dovoz zboží z Británie do Česka se v posledních měsících propadá, v listopadu se snížil meziročně o 35,9 procenta. Pokles importu se postupně prohlubuje už od loňského ledna, vyplývá z údajů Českého statistického úřadu. Český export do Británie loni za 11 měsíců klesl jen o 2,7 procenta.
Dále čtěte: