Nejprodávanější román v historii země mění pravidla francouzského marketingu
Paříž šílí z Da Vinciho kódu. Celé město od Vítězného oblouku až k náměstí Place de la Concorde je polepeno plakáty k právě uváděnému filmu natočenému podle nejprodávanějšího thrilleru Dana Browna. Francouzské noviny jsou plné zpráv a článků, počínaje duchovními debatami nad náboženskými tématy knihy, až po profily dvou francouzských filmových hvězd, Jeana Rena a Audrey Tautou, které ve filmu hrají. Knihkupectví po celé Paříži jsou až do stropu napěchována výtisky románu ve francouzštině, angličtině, v tvrdé vazbě, v paperbacku, ve speciálních ilustrovaných vydáních – zkrátka ve všech formách, které si umíte představit.
Film měl premiéru 17. května na festivalu v Cannes, kde ho kritika přijala jen velmi vlažně. Kniha se však i přes svůj spletitý děj a nedokonalý překlad do francouzštiny stala ve Francii nejlépe prodávanou knihou všech dob - doposud bylo prodáno přes pět milionů výtisků. Analytici odhadují, že knihu Da Vinciho kód přečetla zhruba čtvrtina čtenářské populace.
Mánie kolem Da Vinciho kódu však neznamená jen mimořádně úspěšný prodej této knihy. Ve Francouzích probouzí skutečného podnikatelského ducha, který se uplatňuje nejrůznějším způsobem: pořádají se vycházky na téma Da Vinciho kódu, prodávají se hrací karty, kaligrafické soupravy, hudební CD, videohry, propagují se tematické dovolené a další. „Toto je vůbec první případ marketingu odvozeného produktu ve francouzském vydavatelském sektoru,“ říká Isabele Laffontová, prezidentka vydavatelství JC Lattés, jež vydalo román v tvrdé vazbě, „je to pro nás něco úplně nového, je to další produkt globalizace.“
Skutečně, uvedení filmu společnosti Sony Pictures a režiséra Rona Howarda v hlavní roli s Tomem Hanksem vyvolává novou vlnu komercializace. JC Lattés připravilo vydání 200 tisíc kusů speciální francouzské verze v době, kdy je uváděn film. Na přebalu knihy jsou záběry z filmu. Vydavatelství Lattés prodává rovněž populárního průvodce k románu, jenž má titul Zkoumání Da Vinciho kódu a jehož autory jsou Marie-France Etchegoinová a Frédéric Lenor.
Pocket Books je druhé největší vydavatelství paperbacků a jeho tržby za prodej brožovaného vydání Da Vinciho kódu činily v loňském roce deset procent celkových výnosů.
Zdá se, že do hry se pouštějí všichni. Děj knihy se odehrává převážně v britském hlavním městě a Eurostar, což je společnost provozující železniční dopravu pod kanálem La Manche mezi Londýnem a Paříží, prohlašuje, že zaznamenala rostoucí počet cestujících, kteří se vydávají na pouť po stopách Da Vinciho kódu z jednoho města do druhého. „Všimli jsme si, že ve ztrátách a nálezech z našeho vlaku se nejčastěji ocitá kniha Dana Browna,“ uvádí marketingový ředitel společnosti Eurostar Greg Nugent. Aby tuto mánii společnost Eurostar také využila, rozjela obrovskou marketingovou akci nazvanou „Pátrejte s námi“ (Join the Quest). Jedná se o soutěž v duchu da Vinciho šifer a hádanek. Propagační webovou stránku, navrženou ve stylu pergamenových pentagramů připomínajících film, již navštívilo půl milionu lidí. A jaká je hlavní cena? Celoživotní bezplatné cestování s Eurostar, bezplatné dovolené v Londýně a v Paříži po dobu pěti let, nákupy za dvacet tisíc dolarů v obchodních domech Harrods a Galeries Lafayette a peněžní výhry v celkové hodnotě 258 tisíc dolarů.
Dokonce i rozvážný a usedlý Louvre se rozhýbal. Po celou dobu od vydání románu Da Vinciho kód se muzeum od knihy i od jejích horlivých přívrženců distancovalo. Nyní se však rozhodlo, že se k tomuto popkulturnímu proudu přidá. V loňském roce Louvre navštívilo rekordních 7,5 milionu návštěvníků, což je skoro o dvacet procent více než v roce 2004. Zčásti je to právě díky proslulosti románu. Louvre začal 18. května nabízet novou nahrávku zvukového doprovodu k prohlídkám muzea nazvanou „Objevte da Vinciho kód“, kterou bude možno si půjčit nebo koupit přímo na místě prostřednictvím webové stránky muzea nebo v prodejně iTunes společnosti Apple za třináct dolarů.
Byznys se rozjel i pro celou řadu turistických a cestovních kanceláří, které nabízejí prohlídky s průvodcem v Louvru, St. Sulpice i na dalších místech, jež jsou v knize zmiňována. Slabý dolar? Protifrancouzské nálady, které byly tak zřetelné ve Spojených státech na začátku války proti Iráku? Pas de probléme. Dnes je třeba se věnovat Da Vinciho kódu. Jediné, za co se nyní všichni ti začínající francouzští podnikatelé modlí, je to, aby to krčení ramen a posměšky v Cannes nesignalizovaly propadák.
Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek