Na červnovém brněnském autosalonu se poprvé objevilo levné terénní auto rumunské provenience. Jedná se o Dacii Duster, jejíž cena začíná na 239 900 korunách.
Autor: Dacia
Rumuni mají v terénních autech tradici, ještě nedávno u nás jezdily stovky vozů ARO z období socialismu. Duster je ale už z kapitalistického těsta. Dacia jej vyrábí v Pitesti pod dohledem mateřského Renaultu. Vůz je určen hlavně pro východní Evropu.
Profit otestoval verzi s benzinovým motorem 1,6 litru na trase Praha – Vysoké Tatry. První pohled na pětidveřovou karoserii v nás vyvolal nadějné očekávání. Robustní design auta je povedený. Moderní celek kazily jen detaily, jako jsou dnes již přežité masivní rámy oken, prutová anténa nebo řešení dveřních zámků a klik. Horší je to v kabině, tam vládnou ještě devadesátá léta. Palubní deska ze Sandera s kruhovými výdechy ventilace připomíná žigulíky, výplním dveří vládnou tvrdé plasty. Ale budiž, terénní auto má mít praktický interiér a toto kritérium kabina splňuje. Místa tam bylo dost i vzadu, sedačky byly vcelku pohodlné. Do opulentního kufru s objemem 408 litrů jsme dali množství tašek a batohů a vyrazili do Tater.
TECHNICKÉ ÚDAJE |
model - Dacia Duster 1,6 16 V typ vozu - pětidveřové SUV motor - benzinový čtyřválec objem válců - 1,6 litru max. výkon - 77 kilowattů max. rychlost - 160 km/hod zrychlení 0-100 km/hod - 12,8 s spotřeba - 8 l/100 km kufr - 408/1570 litrů cena s DPH - 239 900 Kč* * základ se zaváděcí slevou |
Náš motor měl už od studeného startu kultivovaný chod a šel pěkně odspodu. Ve městě jsme si pochvalovali řazení s krátkými stupni, ale ouvej nám začalo být na dálnici. Duster je zpřevodovaný takzvaně na sílu. Můžete si to představit jako jízdu na bicyklu se stálým horským převodem. Přestože jsme měli zařazenou šestku a stáli na plynu, auto horko těžko překonávalo hranici 130 kilometrů v hodině. Ani jeho maximálních 160 kilometrů v hodině nás neoslnilo. Spotřeba na trase dlouhé 700 kilometrů se podle palubního počítače pohybovala kolem devíti litrů na sto kilometrů jízdy.
V terénu nás Duster nezklamal. Off-roadový režim s označením Lock pevně rozděloval točivý moment v poměru 50:50 mezi přední a zadní kola a dokázal ladně projíždět zablácené cesty. Se světlou výškou 210 milimetrů a 30stupňovým nájezdovým úhlem jsme se v Tatrách nemuseli bát ani těžšího terénu. Auto se dokonce mohlo brodit do hloubky 350 milimetrů. Mimo silnici nám přišly silné převody vhod, nahrazovaly totiž redukci.
Kvality Dusteru odpovídají jeho ceně. Kdo jezdí často v terénu, bude spokojen. Výbava vozu není moc bohatá. Základní modely Access mají sériově pouze ABS s brzdovým asistentem a dva čelní airbagy, do dražších modelů se montují navíc boční airbagy. Duster je prvním vozem značky Dacia, pro nějž lze objednat stabilizační systém ESP, ovšem pouze pro nejdražší verze s výbavou Arctica nebo Exception.
JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ |
Duster bude vůz pro živnostníky a majitele menších firem, kteří nepotřebují bohatou výbavu ani reprezentaci na golfu. Je to velké auto za malé peníze, které díky pohonu 4×4 může i do terénu. Je ideální do hor, horší na dálnici. |