Čína je pro německou automobilku Daimler, jenž vyrábí auta Mercedes-Benz, největším trhem. Nyní si zákazníky v nejlidnatější zemi světa firma ze Stuttgartu naštvala. Na Instagramu použila citát, který řekl tibetský duchovní vůdce dalajláma. Toho Čína považuje za separatistu a veřejného nepřítele číslo jedna.
Mnoho firem používá na Twitteru hashtag #MondayMotivation, kde sdílí své motivační citáty pro úspěšný týden. Automobilka Daimler pak tuto výzvu využila k tomu, aby na Instagramu pověsila fotku bílého mercedesu s textem: „Podívejte se na situaci ze všech úhlů a stanete se více otevřenými“. S dodatkem, že je třeba začít nový týden s čerstvou perspektivou od dalajlámy.
Použitím citátu tibetského duchovního vůdce, který žije v exilu v Indii, u čínských čtenářů německá automobilka narazila. I když služba Instagram není v Číně volně dostupná (možné to je přes síť VPN), čtenáři na citát dalajlámy od Daimleru vygooglovali a začali proti němu protestovat.
Automobilka Daimler se na čínské obdobě sítě Twitter Weibo omluvila, že na Instagramu vyslala „velmi špatný signál“.
Následně se před komunistickou říší středu sklonila tím, že záznam na Instagramu smazala a posypala si hlavu popelem slovy, že si „plně uvědomuje, že hluboce ranila city čínského lidu včetně našich čínských kolegů,“ napsal ekonomický korespondent deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung v Šanghaji.
Americká univerzita pozvala dalajlamu. Rozzuřila Peking:
Nový nepřítel Číny: Peking zastrašuje akademiky po celém světě
Pro Daimler je čínský trh klíčový, jen v Číně v lednu prodal 68 425 osobních vozů značky Mercedes-Benz, což je meziročně nárůst o 16,4 procenta. Celkem v lednu 2018 celosvětově prodal koncern 193 414 vozů (nárůst o 8,4 procenta), což je také nový rekord automobilky. V celé Evropě prodal 65 286 vozidel, v Německu to bylo 21 907 vozů. Každý třetí prodaný mercedes tak připadá na čínský trh.
Ani ponížená omluva ale nemusí v komunistické zemi stačit. „Nechtějí se omlouvat, mají pouze obavy z prodeje automobilů,“ píše jeden z čínských uživatelů na Weibo. O incidentu napsala i čínská agentura Sina News s tím, zda omluva může skutečně pomoci.
Vážnější pro německou firmu může být i kritika komunistického tisku Global Times. Obávaný ultranacionalistický šéfredaktor Chu Si-ťin upozornil, že použití citátu dalajlámy poškozuje pověst německé značky na čínském trhu. Zmínil i hlasy o tom, že by prodej vozů Mercedes měl být v zemi zakázán. Šéfredaktor doufá, že Daimler bude příště ve svých vyjádřeních opatrnější.
Čínská jaderná expanze:
Čína staví plovoucí jaderné reaktory. Okolí je ve střehu
Mezinárodní firmy, které chtějí v Číně podnikat, musí být velmi opatrné na porušování témat, na která jsou Číňané extrémně citliví. Kromě dalajlámy a Tibetu se nesmí zpochybňovat územní celistvost Číny tím, že ve firemních materiálech budete označovat Tchaj-wan za samostatnou zemi. Za to se musel americký řetězec hotelů Marriott omlouvat pětkrát.
Za Tchaj-wan byly kritizovány čínským režimem i španělská oděvní firma Zara nebo americký výrobce zdravotnických přístrojů Medtronic. Americké aerolinie Delta Air Lines rozčílily letos v lednu čínské komunisty tím, že na internetových stránkách měly Tibet a Tchai-wan označené jako další státy mimo vnitrozemskou Čínu.
Také japonský řetězec Muji se provinil tím, že ve svém katalogu měl mapu Číny, kdy chyběl ostrov Tchai-wan. Čínské ministerstvo zahraničí na to reagovalo tím, že zahraniční firmy musí respektovat čínskou územní suverenitu. Japonská firma byla vyzvána, aby katalog zničila.
Problém byl také s vyobrazením neobydleného souostroví Senkaku (čínsky Tiao-jü-tao), o které vede spor Japonsko, Tchai-wan i Čína. Jsou spravovány japonskou prefekturou Okinawa.
Dále čtěte: