Dopravní komise ČSSD preferuje, aby se platilo za všechny silnice
Politická krize se dotýká i řidičů kamionů. Pohyby ve vládě by mohly předznamenat rychlost, rozsah a technologické řešení připravovaného systému výkonového zpoplatnění vybraných úseků dálnic a silnic. Každopádně lze očekávat, že start elektronické formy placení mýta, původně plánovaný na začátek, posléze vládou schválený na průběh roku 2006, nabere další zpoždění. Připouští to již i ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL), který vždy patřil spíše k optimistům. „Kabinet nám svým lednovým usnesením udělal trochu čáru přes rozpočet. Časově oddělil dvě výběrová řízení - na projektového manažera systému a na generálního dodavatele. Obávám se, že skluz, který tím nastane, se nepodaří dohnat. Je také iluzorní se domnívat, že při vyhodnocování tendrů a dokončení zadávacího řízení nevzniknou žádné potíže. Neúspěšní uchazeči se ještě mohou snažit rozhodnutí zvrátit,“ uvedl Šimonovský pro týdeník EURO. Stále více zmiňovaný odklad na počátek roku 2007 má další důvody. „Je otázkou, zda by nebylo výhodnější spustit systém až na začátku kalendářního roku, protože zatím neumíme vyřešit problém finanční kompenzace časových kuponů, které si dopravci nakoupí v průběhu roku.Pokud bychom to nevyřešili, zbytečně zatížíme provozovatele systému nějakými soudními dohrami,“ komentoval ministr dopravy.
60 zájemců o manažera.
Jakýkoliv odklad by mohl vyhovovat zastáncům satelitního technologického řešení po vzoru Německa. Dává totiž větší časový prostor k vychytání much systému (Němci spustili ostrý provoz až v lednu letošního roku) a také větší šance v soutěži s již vyzkoušenou rakouskou mikrovlnnou technologií. Ministr Šimonovský ale už považuje dělení na rakouský a německý model za překonané: „Nejnovější palubní jednotky na vozidlech jsou komplementární se všemi užívanými systémy. Dnes už je úplně jiný stav než byl před několika lety, kdy byly systémy u našich sousedů připravovány.“
Přestože výstavba českého elektronického mýta je stále rovnicí o několika neznámých, do finále se blíží výběr projektového manažera, který by měl státu pomáhat s řízením projektu a radit v přípravě tendru na generálního dodavatele. Podle informací týdeníku EURO si zadávací dokumentaci vyzvedlo šedesát subjektů (viz seznam), ale řada z nich možná jen ze zvědavosti, protože poplatek za kopie byl jenom 500 Kč. Nabídky se mohou podávat do pátku 22. dubna, otevírat se budou v pondělí 25. dubna. Navzdory poměrně vysokému zájmu například Radim Hradílek z IBM naznačuje, že řada renomovaných firem si kvůli problematickým podmínkám tendru svou účast rozmyslí (viz rubrika Hyde park str. 66).
Zákony jdou do vlády.
Nezbytným předpokladem spuštění výkonového zpoplatnění je novelizace celého balíku zákonů. Vládní harmonogram určuje, že měly být ministerstvem dopravy předloženy kabinetu ke schválení do 28. února, ale vypořádání připomínek dalších resortů nakonec zabralo podstatně více času. „Mám informace, že je to připraveno k podpisu. Buď na konci tohoto či začátkem příštího týdne budu návrhy odeslány do legislativní rady vlády,“ sdělil minulou středu ministr Šimonovský.
Jako klíčová se jeví příprava zadávací dokumentace pro chystaný tendr na dodavatele, který má být zahájen do 30. června. Generální dodavatel bude hlavním partnerem Ředitelství silnic a dálnic, státní organizace odpovědné za provoz celého systému. Bude mít na starost veškerou dodávku technologických celků, poskytovat služby uživatelům (distribuce palubních jednotek, zřízení kontaktních míst, zřízení a provozování call centra, poskytování informačních služeb), bude poskytovat manažerské služby při řízení systému, zajišťovat školení lidí a údržbu systému.
„Meziresortní řídící výbor zadávací podmínky pro tendr už připravuje. Až bude vybrán projektový manažer, zapojí se do přípravy i on,“ uvádí Šimonovský. Výsledná podoba zadávacích podmínek může naznačit preferenci některého technologického řešení. Ač lidovecký ministr byl dříve několikrát kritizován, že nadržuje rakouskému modelu, stále trvá na tom, že jak návrhy novel zákonů, které připravil, tak zadávací dokumentace budou technologicky naprosto neutrální a nebudou předurčovat jakoukoliv variantu výběru a výběr jakéhokoliv dodavatele.
„Zadávací dokumentace bude připravena i na technologické inovace, které v pravidelných cyklech na trh přicházejí,“ ujišťuje ministr a zároveň připomíná, že konečnou podobu dokumentace i výběr generálního dodavatele bude muset odsouhlasit celá vláda, nikoliv jen resort dopravy.
Ať se platí všude.
Jedním z rozhodujících kritérií v tendru nepochybně bude rozsah zpoplatněných dálničních a silničních úseků a kolika kilometrů se bude týkat úvodní fáze v roce 2006 (či spíše 2007). Mnohé zdroje naznačují, že řídící komise v první fázi počítá se dvěma tisíci kilometrů. Poslanec Jaromír Schling (ČSSD), bývalý ministr dopravy, naznačil, že největší vládní strana má jinou představu než Šimonovský, ale nepovažoval by za dobré zastavovat práce na přípravě a začínat úplně od začátku, jak to třeba navrhuje jeho stranický kolega Josef Hojdar, šéf hospodářského výboru Poslanecké sněmovny. Ten nedávno řekl, že by se mělo znovu definovat, co vlastně od výkonového zpoplatnění očekáváme, zavést rychlou věcnou diskusi, do níž by se měly zapojit i kraje. Také Schling trvá na tom, že by zadávací dokumentace neměla nikoho a nic dopředu vylučovat, mělo by se prý ponechat na uchazečích o zakázku, kdo s čím do tendru přijde. Dopravní komise ČSSD se ale kloní ke zpoplatnění celé české komunikační sítě, nikoliv jenom dálnic a vybraných silnic. „Systém výběru, který navrhuje ministr Šimonovský, nebude nijak levný a nebude mít rozhodně takové finanční přínosy, které by mohl mít,“ soudí poslanec. Prohlašuje, že zpoplatnění celé silniční sítě evropská legislativa nijak nebrání. „Právní výklad, který máme k dispozici vysvětluje, že podle směrnice EU by byly zpoplatňovány dálnice a zpoplatnění na ostatních silnicích by se řídilo naší národní právní úpravou.“ V první fázi by si Česko podle Schlinga mohlo vystačit s manuálním sběrem dat z tachografů. „Stále nejsme v 'Schengenu', takže ještě určitý čas budeme mít na hranicích cizineckou policii, která by mohla se sběrem dat pomoci. Teprve až Evropská komise přijme nějaký standard, což povede ke zlevnění technologií, začali bychom budovat automatický systém sběru dat.“ Jaromír Schling nepovažuje za šťastné, že dle rozhodnutí vlády by v první fázi měly za dálnice a silnice platit elektronicky jen vozidla s nejvyšší povolenou hmotností nad 7,5 tuny. „Měla by se zvolit hranice buď nad dvanáct tun, či nad 3,5 tuny,“ míní.
Méně objíždění.
Rovněž Pavel Švagr, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), zdůrazňuje, že by zadávací dokumentace měla ponechat otevřená vrátka i pro případné rozšíření zpoplatnění až na celou síť. „Jak už jsme uvedli v našem materiálu do vlády, celková délka zpoplatnění je významným faktorem ovlivňujícím ekonomii systému. Na rozsahu zpoplatněných komunikací závisí také možnost existence alternativních tras a možnost objíždění zpoplatněných úseků. Čím širší bude zpoplatnění, tím menší problém s objížděním budeme v podmínkách naší husté silniční sítě řešit,“ soudí Švagr, s nímž dosavadní premiér Gross uvažoval na post ministra dopravy pro případ, že by kabinet byl obměněn prostou rekonstrukcí. „Sám za sebe mohu říct, že jsem pro širší zpoplatnění,“ uzavírá Švagr.
Velký byznys, mnoho zájemců
Společnosti, které si yzvedly dokumentaci
- Tüv International
- Siemens
- Unisys
- Leškovský Consulting
- Babtie
- SC Development
- Mott Mac Donalds
- Linklaters
- Auroton
- Ness
- Birk group
- Ernst & Young
- EFACEC
- Melia Trust Communications
- Metroprojekt
- PA Consulting Group
- PriceWaterhouseCoopers
- Logica CMG
- Deloitte
- KPMG
- Eltodo
- BDO Proceses
- Analyst Project associations
- ATKINS TIMING Praha
- Bovis Lend Lease
- Milota & Srba
- SUDOP Praha
- PONTEX
- Roland Berger Strategy Consulting
- PPP Centrum
- Procházka, Rudl, Kubr
- LOVELLS
- Straha a Žák
- Telematica
- T-System Pragonet
- LCS Computer
- TROLL CD
- KAPSCH Telecom
- EQUICA
- Česká infrastrukturní
- ASCOM CZ
- DAMOVO ČR
- ASFINAG
- CZECH ENGINEERING
- White & Case
- Pragoprojekt
- Autocont CZ
- Karl Augustýn – spedice a logistika
- Infram
- ČD Telekomunikace
- TRANIS
- Chematex Praha
- GTS – NOVERA
- PRIME Consulting services
- Arthur Dolittle
- Mobile Audit
- Newton Man Base systems
- IOD Consulting
- Velvyslanectví Španělského království
- DLA Weiss – Tessbach Prague