Poté, co německý trh dálkové autobusové dopravy ovládly zelené autobusy FlixBus, šly ceny nahoru. Dopravce má spadeno i na Česko.
Zprostředkovatel autobusové dopravy FlixBus šokoval před pár lety německý trh velmi atraktivními cenami. Díky tomu německé dálnice během krátké doby zcela ovládl. Tržní podíl FlixBusu v Německu dnes dosahuje 95 procent, čelí mu jen český RegioJet Radima Jančury.
Nyní však začínají ceny jízdenek pomalu zase růst. Vyplývá to z analýzy společnosti Iges. Zatímco loni v dubnu zaplatili cestující autobusů v průměru 8,6 centů za kilometr, letos ve stejném měsíci to už bylo 10,2 centů.
Podle šéfa společnosti Iges Christopha Gippa je přitom pravděpodobné, že ceny budu i nadále růst. „Možná se dostaneme ještě na 11 centů,“ citovala Gippa německá média s odkazem na agenturu DPA.
Růst ceny odpovídá strategii FlixBusu, jak ji v nedávném rozhovoru pro týdeník Euro popsal jeden ze zakladatelů společnosti André Schwämmlein. „Naše strategie spočívá v tom, že nabízíme velmi výhodné startovací ceny, které se časem samozřejmě zvýší. Je to díky optimalizaci postavené na datech o obsazenosti a dynamické ceně,“ řekl Schwämmlein.
O Flixbusu čtěte více:
Zelení revolucionáři. Jančura má proti sobě globální firmu s neomezenými zdroji peněz
Gipp však upozorňuje, že si FlixBus navzdory obřímu tržnímu podílu zdaleka nemůže s cenami dělat, co se mu zlíbí. V Německu čelí silné konkurenci železnice a i nízkonákladových aerolinií a více než zmíněných 11 centů za kilometr by tedy cestující neměli platit ani v budoucnu.
Tak to ostatně vysvětluje i Schwämmlein. „Pokud se podíváte na Německo, tak opravdu máme relativně velký podíl v autobusové dopravě. Na druhé straně jsme prakticky na každé trase ve velmi silné konkurenci s Deutsche Bahn, nízkonákladovými aerolinkami a individuální dopravou,“ prohlásil.
V Česku sice FlixBus nemá konkurenci v podobě aerolinek a ani dráhy nepovažuje za důležitého protivníka. Výrazně větší konkurenční prostředí však panuje v autobusové dopravě. Podle RegioJetu přesto jezdí FlixBus v Česku za podnákladové ceny a stěžuje si proto na něj Evropské komisi.
O vstupu FlixBusu na český trh čtěte: