Menu Zavřít

Dálnice rostou rekordním tempem

30. 1. 2006
Autor: Euro.cz

HLASY ČTENÁŘŮ(reakce na článek v Profitu č. 4/2006)Váš podrobný rozbor příčin, vedoucích k rekordní rozestavěnosti tuzemských dálnic, bych doplnil ještě o jednu: používání takzvané salámové taktiky. Zatímco dříve stačil jediný, třeba jen pár stovek metrů sporný, úsek, aby se oddalovala výstavba celé dálnice, nyní investor používá jiný postup.

HLASY ČTENÁŘŮ (reakce na článek v Profitu č. 4/2006) Váš podrobný rozbor příčin, vedoucích k rekordní rozestavěnosti tuzemských dálnic, bych doplnil ještě o jednu: používání takzvané salámové taktiky. Zatímco dříve stačil jediný, třeba jen pár stovek metrů sporný, úsek, aby se oddalovala výstavba celé dálnice, nyní investor používá jiný postup. Začnou se stavět úseky, o nichž není žádného sporu (s majiteli pozemků, s ekologickými aktivisty a podobně). Díky tomu získáme v Ústí nad Labem už brzy rychlé a potřebné spojení s Německem (jde hlavně o Drážďany a Berlín), zatímco kdybychom čekali na dořešení sporů kolem trasy dálnice přes České středohoří, dálnice by stále končila někde v Lovosicích. Podobnou taktiku nakonec investor použil i u dálničního obchvatu Plzně a zdá se, že jí uplatní i v případě dálnice D3 do Českých Budějovic. Tato taktika zrychluje spojení, neprodražuje výstavbu (cena stavebních prací je čím dál tím vyšší) a přináší pozitivní efekt do těch měst a obcí, které se díky dálnici zbaví tranzitní dopravy. Na druhou stranu je tím vyvíjen nátlak na „potížisty“, kteří blokují výstavbu krátkého úseku. Protože když vede dálnice všude kolem, je čím dál tím jasnější, že sílí tlak i na dostavbu chybějícího úseku. Nemám na to jednoznačně kladný názor, protože znám plno lidí, kteří nejsou spekulanty s pozemky ani zaslepenými ekologickými aktivisty, ale jde jim „jen“ o výběr nejvhodnější trasy dálnice a o dodržení západních norem (jak v článku správně uvádíte, jde hlavně o protihlukové valy a minimální vliv na krajinu a zdraví lidí). Proto si myslím, že chybějící úseky se nemusí stavět až do doby, než se skutečně všechno vyřeší. Těch pár kilometrů zatím auta mohou jezdit po staré silnici - zvlášť pokud by to bylo v zájmu dalších generací, ať už jde o zničenou krajinu, nebo další ukázkové pošlapání právních předpisů. Ostatně, podobný stav občas můžeme najít i ve vyspělých zemích na západ od našich hranic. Kouba, Ústí nad Labem

  • Našli jste v článku chybu?