ROZVOJ DÁLNIC Již na konci příštího roku se dálnice D11 konečně přiblíží k Hradci Králové. Kvůli problémům s výkupem pozemků však zatím skončí čtyři kilometry před krajským městem. Na zprovoznění zbývající části dálnice z Prahy do Hradce Králové čekají nejen řidiči, ale také obce u přetížené hlavní silnice.
Polovina dálnice u Chlumce nad Cidlinou má být v provozu už od prosince.
ROZVOJ DÁLNIC Již na konci příštího roku se dálnice D11 konečně přiblíží k Hradci Králové. Kvůli problémům s výkupem pozemků však zatím skončí čtyři kilometry před krajským městem.
Na zprovoznění zbývající části dálnice z Prahy do Hradce Králové čekají nejen řidiči, ale také obce u přetížené hlavní silnice. Už letos v prosinci by mělo dojít k výraznému zlepšení situace v okolí Chlumce nad Cidlinou, kde bude prozatím v polovičním profilu zprovozněn nový úsek dálnice. Dojde také k napojení okolí průmyslové zóny Kolín-Ovčáry.
O rok později by se mělo jezdit po dálnici až téměř do krajské metropole. Chybět budou jen čtyři poslední kilometry. Ty totiž blokují soukromí vlastníci pozemků - a zjevně se nehodlají vzdát bez boje. Podle náměstka ministra dopravy Jiřího Kubínka je jediným řešením vyvlastnění. „Vyvlastňovací procesy běží od loňského roku, nicméně rozhodnutí je věcí soudu,“ tvrdí.
PROVIZORIUM NEJMÉNĚ NA ROK Pokud by se problémy s pozemky vyřešily do konce letošního roku a stavba posledního úseku před Hradcem Králové začala na počátku příštího roku, dojde dálnice až na hranice krajského města v roce 2007. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i současné zákony vyvlastnění ve veřejném zájmu umožňují a ŘSD takto vyřešilo spory již na řadě míst v zemi. Stavbaři však budou muset dočasně umístit sjezd z dálnice někde na úrovni Praskačky. „Pokud by se nepodařil projednat sjezd na silnici II/333 v oblasti Praskačky, máme jiné řešení, jak napojit na konci příštího roku dálnici D11 na stávající síť,“ tvrdí šéf ŘSD Petr Laušman. CHYBĚJÍ I PENÍZE
Stavbu dálnice D11 však brzdí nejen problémy s pozemky, ale také nedostatek peněz. Kvůli loňskému zvýšení sazby daně z přidané hodnoty na stavební práce se totiž stavba výrazně prodraží. Očekává se, že výstavba 44 kilometrů dálnice až do Hradce by měla stát kolem 15 miliard korun.
„Počítáme s tím, že dojde k navýšení peněz směřujících na výstavbu této části,“ věří Laušman. Příslušný návrh by měla snad co nejdříve projednat vláda. Zhruba polovinu z uvedené sumy spolknou stavební práce provedené ještě letos.
**PARDUBICE NAPOJÍ PŘIVADĚČ
S výstavbou D11 úzce souvisí napojení také sousedních Pardubic pomocí dálničního přivaděče. Zahájení jeho výstavby se plánuje ještě na letošní rok, konkrétně v úseku mezi Sedlicemi a Opatovicemi. „Předpokládáme, že v příštím roce rozestavíme zbývající úsek. Celý přivaděč zprovozníme zřejmě v letech 2007 až 2008,“ říká Laušman.
Pracovníci Ředitelství silnic a dálnic již konkretizují i další plány na prodloužení dálnice D11 z Hradce Králové směrem na sever. Tempo výstavby úseku směrem k česko-polské hranici u Náchoda je však závislé v první řadě na penězích. Laušman tvrdí, že ŘSD již požádalo o peníze na tyto akce Státní fond dopravní infrastruktury. „Záležet tedy bude zejména na příjmech fondu a stanovených prioritách,“ dodává.
Stavba zbývajícího úseku přijde na 15 miliard korun. foto: ceskedalnice.cz (2x)