TV3 míří na mladého diváka a tají své akcionáře
Na konci osmdesátých let, v mnichovské centrále Rádia Svobodná Evropa sdílel Jan Obrman společnou kancelář s Jiřím Pehem. Pracoval tu jako analytik a ještě ani netušil, že o deset let později bude v Praze šéfovat malé metropolitní televizi, která bude soutěžit o přízeň diváků se dvěma soukromými stanicemi a dvěma kanály televize veřejnoprávní. „Ve Svobodné Evropě jsem začal v roce 1986 jako analytik. To oddělení se později přejmenovalo na vědecký ústav Svobodné Evropy. Když padlo rozhodnutí, že se rádio bude stěhovat do Prahy, byl jsem požádán, zda bych nedělal i jiné věci. Tak jsem se stal administrativním ředitelem, vzpomíná Obrman, syn emigrantů z osmašedesátého, v kanceláři televizní stanice TV3 v pražském Karlíně. Bratranec na večírku. V pražské centrále Svobodné Evropy měl Obrman na starosti vše, co souvisí se zabezpečením provozu, včetně bezpečnosti. Spadaly pod něj i všechny světové pobočky této rozhlasové stanice. Pak ale došlo k zásadnímu setkání, které se neodehrálo v Praze, ale na západním pobřeží Spojených států. A Obrman nebyl jeho účastníkem, byť významně ovlivnilo vývoj jeho kariéry. „Bratranec žije v Kalifornii a čistě náhodou se na nějaké recepci setkal s Peterem Gerwem. Povídali si o podnikání ve střední a východní Evropě a povídali si o televizi a rádiu, říká Obrman. O byznysu v této branži a v tomto regionu věděl Gerwe opravdu dost. Nejvíce zkušeností posbíral v uplynulých deseti letech v Rusku, kde se mu podařilo vybudovat televizní a rozhlasovou síť Story First, jejímiž podílníky se v průběhu devadesátých let staly mimo jiné Morgan Stanley, Universal Pictures nebo Mercury Assset Management. Story First zastává mezi soukromými sítěmi komerčních elektronických médií druhé místo a Gerwe dosud patří mezi její největší akcionáře. „Bratranec dal Peterovi spojení na mě a Gerwe za mnou přiletěl do Prahy. Seznámili jsme se a rozhodli se, že se budeme ucházet o pražský kanál 7, který nakonec dostala Prima. Ale padli jsme si do oka a usoudili jsme, že spolu chceme podnikat. Další příležitost byla Galaxie, tak jsme se do toho pustili, říká Obrman. Plán zhatila krize. V létě 1999 zakoupila Gerweho společnost IMV Corporation dvoutřetinový podíl v TV Galaxie, která do té doby patřila pod americký podnik Hungarian Broadcasting Corporation. V polovině července zároveň Galaxie získala licenci pro televizní vysílání v Praze na jedenáctém kanálu. Do té doby lokální královéhradecká stanice se tak mohla začít připravovat na expanzi do „velkého televizního světa . „Bylo na čase, abych rozšířil své portfolio o další investice. Už delší čas jsem se přitom ohlížel po České republice. Původně tam chtěla investovat Story First, ale pak zkolaboval ruský trh a plán zkrachoval, řekl Gerwe loni v říjnu v rozhovoru pro Prague Business Journal. Majoritní podíl v Galaxii přitom nebyl drahý. Časopis Variety, který platí v zábavním průmyslu za spolehlivý zdroj, uvedl, že IMV Corp. zaplatila za podíl v české televizní stanici méně než deset milionů dolarů. Část vyplatil Gerwe „na dřevo a dalších pět milionů dolarů slíbil dodat v investicích do konce roku 2000. S příchodem Petera Gerweho nastoupil do Galaxie jako generální ředitel také Jan Obrman. Počátkem loňského října začala Galaxie vysílat v Praze na kanálu 11 a Gerwe byl plný optimismu. „Aliance Nova–Prima je jediným přirozeně monopolním hráčem na českém trhu komerčních televizí. To vytváří příležitost vyprofilovat se jako alternativa, řekl Gerwe v rozhovoru pro Variety. Televizní tajemství. Skutečnou změnu prodělala Galaxie až letos v květnu, kdy začala vysílat pod názvem TV3. Ještě předtím se však trochu proměnilo i její majetkové složení. Jenže generální ředitel Obrman není příliš ochoten o věci hovořit. „Jsou věci, na kterých jsme se shodli, že je nebudeme přehnaně ventilovat. Když říkám přehnaně, tak myslím, že vůbec. Můžu vám říct, že největším, ale nikoli majoritním akcionářem je Peter Gerwe, což je relativně transparentní osoba. Druhý velký akcionář je Argus Capital. Potom jsou tam dva další větší akcionáři. Jeden z nich je držitel licence Martin Kindernay. Další jsem já jako generální ředitel a pak je tam skupina akcionářů, kterých je asi šestnáct. Ti mají dohromady podíl okolo jedenácti procent, řekl Obrman v rozhovoru pro týdeník EURO. Uvedených šestnáct investorů, kteří drží dohromady zmíněných zhruba jedenáct procent, sdružila už loni na podzim Patria Finance. „Prapůvodně to bylo asi osm akcionářů. Přitom to nebyla Patria jako taková. Ta u nás nemá žádný podíl. Jsou to individuální investoři, jejichž počet se postupem času rozrostl, což bylo zase zorganizováno v rámci Patria Finance, tvrdí generální ředitel TV3, která nezveřejňuje jména svých akcionářů, protože – slovy Jana Obrmana – pro to není důvod. „Myslím si, že firma je transparentní. Pokud by došlo k nějakým zásadním přesunům, například stal–li by se někdo majoritním vlastníkem, byla by to úplně jiná situace. Kromě toho to souvisí s přáním některých investorů. Mimochodem nikoli těch ze skupiny Patria, dodává Obrman. Že by kníže? Soudě podle personální skladby účastníků zahajovací show TV3, která se konala 25. května na letišti v pražských Kbelích, mohli by individuální investoři pocházet ze skupiny, kterou okolo sebe shromáždil Karel Schwarzenberg, duchovní otec Dřevíčské výzvy. Schwarzenberg patřil mezi nejvýznamnější hosty kbelského večírku. Spolu s ním se na párty objevil i Jan Dobrovský, který se ve druhé polovině devadesátých let staral o Schwarzenbergův majetek v České republice. Přišel také místopředseda Unie svobody Vladimír Mlynář, někdejší šéfredaktor týdeníku Respekt, který si Schwarzenberg pořídil v roce 1998 a letos do něj nalil dalších pět milionů korun. Mlynář je zároveň jedním z nejbližších přátel Dobrovského. Do kamery nové televize hovořil v průběhu večera také bývalý náměstek ministerstva vnitra Martin Fendrych, který šéfredaktorování v Respektu po Mlynářovi přebíral v roce 1997. Schwarzenbergově majetkové angažovanosti v TV3 nasvědčuje i fakt, že programovou ředitelkou stanice se stala Dana Bérová, která nemá s fungováním komerční televize žádné zkušenosti. Zato však ví, jak se řídí hospoda. Je totiž odpovědnou vedoucí restaurace Na Rybárně, jednoho z nejoblíbenějších podniků Václava Havla. Od roku 1994 je jediným majitelem tohoto podniku Karel Schwarzenberg. Bérová přitom už dlouho žije právě s Janem Dobrovským, s nímž se setkala v první polovině devadesátých let ve zpravodajské redakci ČT 2. Dobrovský tam byl šéfredaktorem a Bérová reportérkou. „Setkal jsem se s paní Bérovou a povídali jsme si o záměrech této televize. Můžu vás ujistit, že to bylo interview, které trvalo pár minut, protože mě absolutně přesvědčilo o tom, že je tím správným člověkem, říká Obrman o své programové ředitelce. Sám ovšem připouští, že někteří jeho kolegové si to nemysleli. „Asi bych to neměl říkat, ale řeknu to na rovinu: ne všichni v rámci skupiny vedení o tom byli přesvědčeni. Já o tom byl přesvědčen absolutně. Myslím, že to byla velice šťastná volba. S televizí má značné zkušenosti, řekl Obrman v rozhovoru pro týdeník EURO. O chvíli později ovšem uvedl, že „jaksi co do zkušeností to (v případě Bérové – pozn. redakce) není impozantní . To jsou však jen indicie. Identitu svých individuálních investorů TV3 tají a Dobrovského nebylo možné minulý týden zastihnout, protože byl podle slov sekretářky „mimo kancelář . Mladí s penězi. Veřejnosti známé i neznámé podílníky TV3 musí v tuto chvíli zajímat, zda bude jejich investice zhodnocena. Změna názvu televize a s tím související reklamní kampaň byla pouhým prvním krokem na cestě k expanzi po českých městech. Obrmanova televize proto požádala Radu pro rozhlas a televizi, která licence k vysílání rozděluje, o přidělení dalších 36 kmitočtů. Chce vysílat například v Plzni, v Karlových Varech, v Českých Budějovicích nebo v Ostravě. „Máme na radě řadu žádostí, o nichž se domníváme, že už byly zpracovány technickým odborem, což znamená, že by mohly být předloženy k hlasování, a doufáme, že k tomu dojde, říká Obrman. Prvním klíčovým krokem je však pokrytí Prahy. TV3 nyní vysílá na kanálu 11. „To je VHF kanál. Tam je signál slušný v celé Praze, ale mnoho lidí k němu nemá přístup, protože to vyžaduje manipulaci na anténách. Proto je pro nás podstatně důležitější kanál 28, což je UHF kanál, vysvětluje generální ředitel TV3. Na kanálu 28 vysílá stanice ze Strahova, odkud vysílají i Nova, Prima a Česká televize. Obrmanova televize však potřebuje zvýšit výkon vysílače z padesáti na čtyři sta wattů. „Doufáme, že se touto otázkou bude rada zabývat na svém příštím zasedání 13. června, říká ředitel. Z nákladů na marketingovou kampaň spojenou s uvedením značky TV3 na český mediální trh podílníky hlava bolet nebude. „Nevím to přesně, ale pohybovalo se to v rozmezí pěti až deseti milionů korun, uvedl Obrman, který ovšem není schopen spočítat všechny náklady spojené mimo jiné s přestěhováním centrály televize z Hradce Králové do Prahy. „Samozřejmě znám rozpočet, ale nevím, jestli jsme ho vyčerpali do posledního haléře, nebo ne. Analýzu budeme dělat až koncem června. Nebyly to však žádné závratné sumy. TV3 tedy zatím šetří. „Otázka zněla, zda začít utrácet hned, abychom měli co nejlepší start, nebo počkat, až se bude zvyšovat distribuce, a investovat podstatně více například do programu v momentu, kdy budeme mít vyšší distribuci. Vydali jsme se tou druhou cestou, vysvětluje Obrman a dokládá to stoprocentním nárůstem výdajů do nákupu programů v roce 2001. Cílovou skupinou nově koncipované televize je mladší divák ve věku mezi patnácti až čtyřiceti, který má vyšší kupní sílu, a tím pádem je atraktivnější pro inzerenty. „Tam je naše přežití, tam je náš úspěch, říká Obrman.