PSA Peugeot Citroen dala přednost slovenské Trnavě Nový montážní závod se sice bude stavět na Slovensku, čeští dodavatelé komponent by však měli mít šanci na subdodávky. Slovenské Trnavě před českým Žatcem dala v případě budování nového montážního závodu za 700 milionů eur (více než dvaadvacet miliard korun) automobilová společnost PSA Peugeot Citroen.
PSA Peugeot Citroen dala přednost slovenské Trnavě
Nový montážní závod se sice bude stavět na Slovensku, čeští dodavatelé komponent by však měli mít šanci na subdodávky.
Slovenské Trnavě před českým Žatcem dala v případě budování nového montážního závodu za 700 milionů eur (více než dvaadvacet miliard korun) automobilová společnost PSA Peugeot Citroen. „Rozhodnutí PSA nás samozřejmě mrzí, nicméně je z hlediska diverzifikace investic pochopitelné. Jednu automobilku u nás už tento investor staví a svou další významnou investici tedy směřuje do jiné oblasti,“ uvedl generální ředitel agentury CzechInvest Martin Jahn. PSA staví s Toyotou v Kolíně automobilku za zhruba 1,5 miliardy eur (viz Profit č. 27 z roku 2002). Agentura udělala pro získání této další investice maximum a i když se závod bude nakonec stavět na Slovensku, bude mít vzhledem k přetrvávajícím ekonomickým vazbám výrazný přínos ipro ČR „Profitovat z ní budou zejména společnosti působící v Česku, protože už nyní si Peugeot u nás vytváří svou subdodavatelskou základnu,“ konstatoval Jahn. O stavbě automobilky vyjednával CzechInvest s koncernem Peugeot Citroen Automobiles od září loňského roku a připravil pro něj nabídku čtyř průmyslových zón. Jako nejvhodnější se pro záměry automobilky zdálo bývalé vojenské letiště v Žatci. Ústeckému kraji se ve spolupráci s CzechInvestem podařilo v rekordně krátkém čase zajistit financování a nastartovat přípravu žatecké zóny. „Na přípravě strategické průmyslové zóny Triangle v Žatci je nutné dál pokračovat, aby i tento region brzy získal svého velkého investora,“ řekl Jahn. Podle jeho názoru je velmi pravděpodobné, že žatecká zóna bez investora dlouho nebude. Podobný případ už agentura zažila v minulosti v případě průmyslové zóny kolínských Ovčár, kam místo původně očekávané společnosti BMW nakonec umístila svou investici společnost TPCA. „S několika potenciálními zájemci, a to nejen z automobilového sektoru, už jednáme,“ uzavřel Jahn. Letos by se mělo mimo jiné rozhodnout o rozsáhlé investici korejské automobilky Hyundai. Pokud jde o projekt PSA Peugeot Citroen, který získali Slováci, zvítězili nejen nad českým Žatcem, ale o investici se ucházelo rovněž Polsko a Maďarsko. V nové automobilce by mělo být přibližně 3,5 tisíce nových pracovních míst a nepřímo by měla zajistit obživu dalším šesti tisícům lidí. Přestože si na subdodávky brousí zuby čeští dodavatelé, výrobci komponentů na výrobu automobilů na Slovensku také nespí. Továrna na výrobu vozů střední třídy by měla zahájit provoz v roce 2006. Počítá se s roční produkcí tří set tisíc automobilů značky Peugeot a Citroen. V každém případě se jedná o jednu z největších kapacit společnosti Peugeot. Slovensko získalo druhého silného investora z ranku automobilového průmyslu. K největším tamním podnikům už patří německý Volkswagen.