Menu Zavřít

Další krok k lepší pověsti

13. 5. 2008
Autor: Euro.cz

Třídveřová varianta potěší až nečekaně

Korejci vyrobili automobil, který se zřejmě bude poprvé srovnávat s naprostou špičkou své třídy, s vozy Audi A3, Ford Focus a Opel Astra. Kia tentokrát opravdu zapracovala a na světě je auto, které zmíněným třem konkurentům ostře zatápí. Tedy alespoň co se týká jízdních vlastností v poměru k ceně vozu. Na opravdové konkurenční porovnání, do něhož by se započítala i výbava vozu a moderní technologie, je ještě přece jenom brzy. To ale vůbec neznamená nic špatného. Naopak, najde se určitě dost zákazníků, které osloví příjemná cena, ve srovnání s Audi v podstatě třetinová, a ještě budou navíc spokojeni se zábavným svezením, které korejský třídveřový hatchback nabízí. Už design exteriéru je velmi povedený. Kia ho správně zdůraznila, protože právě vzhled vozu je pro cílovou skupinu automobilky velmi důležitý. Maska auta není tak všední jako u běžné A3, spíše je srovnatelná s novým focusem, tedy neokoukaná a zajímavá. Oproti pětidveřovému provedení je karoserie totálně přepracovaná, beze změny snad zbyla jen kapota motoru. Přední spojler je decentní a nepřipomíná žádný laciný tuning dvojkového golfu v režii nagelovaného bezmozka s čerstvě oschlým řidičákem. Sžití designéra s duší vozu pokračuje velmi efektním prolisem bočních dveří, na nějž odkazují také linie předních i zadních světlometů. Velmi široké a dlouhé přední dveře ve spojení s nízkým oknem dávají vozu punc dynamiky stejně jako kraťoučký zadní převis. Ve srovnání se čtyřdveřovým základem je pro_cee´d nižší a kupodivu delší, přičemž oba tyto parametry se podepisují na vynikajících jízdních vlastnostech. Ač to bude znít kacířsky, Kia Pro_cee´d při pohledu zvnějšku vypadá ze jmenované čtveřice nejlépe. Uvnitř vozu panuje poměrně strohý styl, až na pár drobností shodný se čtyřdveřovou variantou. Palubní deska je z výjimečně příjemného měkčeného materiálu, který i docela hezky vypadá. Někteří kolegové ho kritizují za fádní vzhled, nicméně v kombinaci s bílou karoserií a černými lemy světel je právě jednolitý antracitový povrch interiéru docela atraktivní. Nicméně to je spíše předmětem osobního vkusu. Na rozdíl od zmíněných měkkých plastů, které nedrnčí, nevržou a sedí přesně slícované. Sedačky nabízejí dobré boční vedení a vzadu je místa kupodivu dostatek i pro průměrného dospělého, což v této třídě nebývá příliš zvykem. Příčinou je vysoce umístěná hrana střechy, která při vyklopení umožňuje do poměrně velkého kufru naložit například dětský kočárek podstatně lépe než do některých SUV. Nevyzkoušet to, nevěřil bych.
Po motorické stránce je možností na výběr relativně dost. Testoval jsem dieselovou šestnáctistovku, což je společně se základní benzinovou čtrnáctistovkou nejčastěji prodávaná verze. Dodávaných 115 koní se sice někomu může zdát málo, ale ve spojení se slušným točivým momentem a dobrou prací s řazením je auto velice svižné. Motor je dostatečně lehkonohý, rychle se sbírá do otáček a působí dojmem neustálé svěžesti a chuti táhnout dopředu. Až je škoda, že vůz měl jen pětistupňový manuál, jeden stupeň navíc by se určitě neztratil. Jízdní vlastnosti možná nedosahují celkových kvalit Audi A3 nebo excelentního podvozku focusu, nicméně se jim velice blíží. Auto drží dobře stopu, s vypnutým ESP poslušně vrtí zadečkem podle pokynů ruční brzdy a na hraně možností se chová velice čitelně. Připomínám že za třetinovou cenu Audi A3.
Až člověka zamrzí hendikep v podobě pověsti značky, se kterým se bude muset korejský výrobce ještě popasovat. Na druhé straně tímto procesem prošlo v minulosti vícero brandů, všechny japonské, Opel a třeba Ford, kteří již svou špatnou pověst překonaly. Hyundai je právě na konci nelehké cesty ke vnímání značky coby standardní, Kiu ještě část poutě čeká. Pokud ovšem všechny další modely značky dosáhnou nebo lehce předčí kvalitou a stylovostí poslední generaci, bude to cesta poměrně krátká, rozhodně kratší, než kterou prošli jmenovaní konkurenti.

tabulka:
Kia Pro_cee´d
Motor: přeplňovaný naftový čtyřválec

Objem 1582ccm
Maximální výkon 85 kW Převodovka pětistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 188
Zrychlení 11,4
Průměrná spotřeba 5,7/4,2/4,7
cena 508 900,- testovaný vůz

bitcoin školení listopad 24

Klady
cena
kvalita
požitek z jízdy

Zápory
méně přesná převodovka

  • Našli jste v článku chybu?