Podmínky tendru jsou letos měkčí než v minulosti
Nekonečný příběh privatizace největší české tiskařské firmy – České typografie – jde zřejmě do poslední fáze. Do 27. března mají zájemci předložit Fondu národního majetku nabídky na koupi. Hraje se o takzvanou českou „Fleet Street – tiskařský areál v pražském centru mezi ulicemi Na Poříčí a Na Florenci a také o novou tiskárnu v Malešicích. Objekt v centru zahrnuje kromě tiskárny i kanceláře, které Česká typografie pronajímá redakcím různých novin a časopisů. Kromě toho je zde řada dalších nebytových prostor, které lze využívat jako kanceláře či obchody. V ideálním případě bude nový vlastník České typografie znám už v dubnu. Soutěž se ale také může protáhnout o další rok – Fond národního majetku si totiž představuje poměrně vysokou cenu 887,5 milionu korun. Stačí se podívat na historii soutěže, aby bylo jasné, že se vše ještě může protáhnout. Neúspěšné pokusy. První kolo výběrového tendru bylo podle rozhodnutí o privatizaci vyhlášeno v únoru 1999. Do termínu uzávěrky ale nebyl předložen žádný soutěžní návrh. Není divu – Fond národního majetku stanovil minimální cenu České typografie na závratnou 1,775 miliardy korun. To je pro zajímavost zhruba částka, kterou si kdysi ohodnotil gigantické ocelárny Poldi Kladno jejich privatizátor Vladimír Stehlík. „Výše ceny odpovídala nominální hodnotě akcií povýšené o podíl na vytvářených fondech, tvrdí Lucie Králová z tiskového oddělení FNM. Kromě toho fond uvalil na budoucího vlastníka věcné břemeno – pět let po koupi České typografie musel vykonávat tiskařskou činnost. Do soutěže se tak nepřihlásili ani ti, kteří by třeba chtěli z areálu udělat luxusní hotel. Ministerstvo financí tak muselo loni na jaře vyhlásit druhé kolo soutěže, ve kterém se původní cena snížila na polovičních 887,5 milionu korun. „Byly také změněny podmínky soutěže, z nichž nejdůležitější bylo, že bylo vypuštěno věcné břemeno zachování činnosti, upřesnila Králová. Ale ani tato část prodeje se nevydařila. Do loňské květnové uzávěrky byl předložen pouze jeden návrh, který nesplnil podmínky soutěže. A tak se celá záležitost opět vrátila na ministerstvo financí. Cena orientační. V příštím týdnu tedy skončí třetí fáze letité soutěže. Na rozdíl od předchozích kol je tady ale jistý předpoklad, že by se prodej mohl uskutečnit. „Cena je vyhlášena opět ve výši 887,5 milionu korun s tím, že se jedná pouze o orientační sumu, vysvětluje rozdíl Lucie Králová. Zájemci tedy nyní můžou nabízet i cenu nižší. Stejně jako v předchozím kole není na prodej uvaleno žádné věcné břemeno, kupec tedy bude moci s areálem České typografie nakládat podle libosti. Kdo patří mezi žhavé kandidáty? Podle neoficiálních informací je tentokrát investorů více, Fond národního majetku ale odmítá zveřejnit jejich počet i jména. „Tito zájemci si už komplex prohlédli, jejich jména ale zveřejnit nemůžeme, tvrdí Králová. Utajené výsledky. Podmínky soutěže, které byly před vyhlášením třetího kola předmětem řady spekulací, už jsou sice jasné, ve hře však stále zůstává několik tajemství. Tím prvním je odhadní cena nemovitostí areálu. Právě budovy umístěné v atraktivní oblasti centra Prahy jsou jistě největším lákadlem pro eventuální kupce. „Odhad jejich ceny jsme nedělali, ten si nechává zpracovat každý samostatně, tvrdí Králová. Stejně tak jsou zatím tajuplné hospodářské výsledky České typografie za minulý rok. „Každý ze zájemců auditované výsledky obdrží, musí si však za ně zaplatit, a bylo by proto krajně neseriózní předávat je veřejnosti, míní Lucie Králová. Není tak známo, jaké má Česká typografie závazky a pohledávky ani zda loni hospodařila se ziskem či nikoli. Lukrativnost obchodu tak lze posuzovat pouze podle výkonů z minulých let a podle těch je podnik hluboce ztrátový. Firma, která loni zaměstnávala 483 lidí, vykázala v roce 1999 celkové výkony 827,03 milionu korun. To představovalo meziroční růst o 62,099 milionu korun. Ovšem výsledkem hospodaření byla ztráta 54,606 milionu korun. Tento záporný výsledek byl lepší než v roce 1998 – to se ztráta vyšplhala až na 154,026 milionu korun. Důvodem je zřejmě skutečnost, že se Česká typografie potýkala a stále potýká s řadou problémů přetrvávajících z minulosti. Jde například o investiční politiku při budování novinového závodu v Malešicích, který se postavil za velkých investičních nákladů, krytých úvěry. Stávající výrobní kapacity tohoto závodu nejsou přitom zcela využity. Chodu České typografie neprospívaly ani časté změny vedení v minulých letech. Určitá úskalí se objevila i v oblasti komerčního využití budov v ulici Na Poříčí. Nedávno navíc firma zakoupila z vlastních zdrojů objekt bývalého TOS Hostivař. Tam má být letos na podzim přesunuta výroba časopisů, knižních publikací a reklamních materiálů z ulice Na Poříčí. Výroba České typografie tak bude zcela přemístěna z centra Prahy na její periferii.