Největší alternativní dodavatel elektřiny na českém trhu Bohemia Energy entity dostal další pokutu od Energetického regulačního úřadu. Má zaplatit 110 tisíc korun za to, že svým zákazníkům podával chybné informace o konci smlouvy na dobu určitou, a tím blokoval jejich odchod ke konkurenci.
Regulátor pravomocně rozhodl o udělení pokuty v červnu, na svém webu však informaci zveřejnil až v tomto týdnu. Bohemia Energy se proti původnímu verdiktu z října loňského roku odvolala, regulační úřad však své rozhodnutí v druhoinstančním řízení potvrdil.
Pokuta se týká prohřešků z ledna roku 2015, kdy zmíněný dodavatel energie sdělil sedmi zákazníkům usilujícím o změnu dodavatele, že smluvní vztah nebyl řádně ukončen. Současně je varoval, že pokud i nadále budou chtít přejít ke konkurenčnímu dodavateli, tak jim bude naúčtována sankce za předčasné ukončení smlouvy.
Společnost Bohemia Energy vedená Jiřím Písaříkem je v energetické branži známa svým drsným, často až neetickým přístupem k zákazníkům. Regulační úřad ji pokutoval již několikrát v minulosti. Předchozí pokuta ve výši 300 tisíc korun byla firmě udělena loni v říjnu. Důvod byl podobný jako u letošní pokuty. Zaměstnanci Bohemia Enegy během nahrávaného telefonního hovoru podávali zákazníkům nepravdivé údaje ohledně zvažované změny dodavatele elektřiny nebo plynu.
Změnili jste v posledním roce dodavatele elektřiny nebo plynu?
Mluvčí ERÚ Michal Kebort k pokutě uvedl, že se jedná spíše o nižší postih. Zatím nejvyšší pokuty úřad udělil firmě Stabil Energy. Letos v únoru se jednalo o finanční postih ve výši čtyři miliony korun, a to hlavně za převádění zákazníků k této firmě bez jejich vědomí a souhlasu. Již v dubnu loňského roku tato firma dostala za podobné prohřešky proti zákonu o ochraně spotřebitele a energetickému zákonu dvoumilionovou pokutu.
Prodejci Stabil Energy projevili zatím nejvíc drzosti, co se týká manipulace se zákazníky. Podle zjištění ERÚ kontaktovali zákazníky po telefonu a za uzavření smlouvy považovali jakoukoli reakci osloveného. Převedli k sobě i člověka, který hovor ukončil větou „Musím se ještě rozmyslet“. Nevyžádanému převodu neunikli ani vážně nemocní lidé či neslyšící stařenka. Jednalo se o menšího dodavatele, který už na trhu skončil.
Čtěte více:
Pozdě, ale přece. Ministerstvo průmyslu už ví, jak zkrotit šmejdy v energetice