Menu Zavřít

Další pomsta šprtů

4. 8. 2005
Autor: Euro.cz

Společnosti Google a Yahoo! přetahují stovky předních techniků z nejlepších firem v oboru

Někteří mluví o tom, že ze Silicon Valley se šíří zvuk obřího vysavače. Jiné z něj začíná bolet hlava. Ať už se obrovskému náboru ve firmách Google a Yahoo! říká jakkoli, skoro každého trochu udivuje děsivá síla, jež pohlcuje některé z nejlepších a nejbystřejších technických hlav oboru. „Do sektoru webových vyhledávačů se nyní stahují vynikající výzkumníci,“ uvádí Marti Hearst, docent na fakultě informačního řízení a informačních systémů na Kalifornské univerzitě v Berkeley.
Stěhování nadaných softwarových inženýrů do Googlu a Yahoo! je dokladem toho, jak vysoko tyto vyhledávací firmy vystoupaly na technickém nebi. Žádané talenty z akademické obce, začínajících firem i uznávaných technologických společností, které by se před desítkou let hrnuly do Microsoftu nebo do Sun Microsystems, jsou více než ochotné změnit tým. Jen ve druhém čtvrtletí Google chňapl po 230 technicích. Mezi čerstvé posily přitom patří softwarové superhvězdy, jako Louis Monier, ředitel technologického výzkumu ve firmě eBay, či Kai-Fu Lee, špičkový manažer Microsoftu. Druhý přestup softwarového obra přiměl dokonce k tomu, aby podal žalobu na Google i Leeho a pozdržel manažerův nástup ke konkurenci. Mezitím si firma Yahoo najala desítky nových předních techniků včetně Larryho Teslera, bývalého viceprezidenta pro nákupní praxi ve společnosti Amazon.com. Stejná společnost nedávno oznámila, že novým šéfem výzkumu se stal Prabhakar Raghavan, bývalý hlavní odborník na technologii ve firmě Verity, vyrábějící vyhledávací software, a autorita na algoritmy.
Co za tímto lanařením talentů stojí? Další zlatá horečka v oblasti podnikání na internetu to není. Dychtiví investoři už tyto podniky dohromady oceňují na 130 miliard dolarů ve srovnání se 63 miliardami dolarů v srpnu loňského roku, kdy se začalo veřejně obchodovat s akciemi Googlu. Znamená to, že ceny akcií odrážejí hodně z potenciálu společností a naznačují, že jejich hodnota by se napříště mohla zvyšovat pomaleji.

Efekt Willyho Wonky.

Špičkoví odborníci na vyhledávání patří samozřejmě mezi nejlépe placené technické „šprty“ vůbec. Tady však nejde jen o peníze. Tyto chlapíky – a opravdu jsou to většinou muži – do vyhledávacích společností přitahují také obrovské, nevyřešené technické problémy, jež se denně týkají stovek milionů lidí. V dřívějších letech byly za stěžejní technologie považovány osobní počítače, operační systémy a databáze, kde technici mohli pracovat na problémech a měnit život lidí. Dnes techničtí odborníci častěji řadí mezi nejvýznamnější služby webové vyhledávání. „Internet se dotýká života každého člověka,“ tvrdí Usama Fayyad, hlavní odborník na data a viceprezident v Yahoo!, který do firmy nastoupil loni v prosinci, „vzniká nová věda v oblasti, která převezme většinu z toho, co děláme obchodně i společensky.“
Google (a v menší míře i Yahoo!) se skutečně stal tím, čím býval Microsoft: mladou, energickou společností, která pracuje na samé špici při řešení ožehavých technických problémů dneška. Než se z internetu stal fenomén, jímž je dnes, byl Microsoft magnetem pro špičkové talenty zajímající se o nejobtížnější technický problém: usnadnění práce na osobním počítači. Gravitační silou v centru říše techniky dnes však už není osobní počítač, ale síť. A přestože se vyhledávač MSN vyrovná Googlu a Yahoo!, pokud jde o celosvětové využití, jeho technici nemohou vyvíjet produkty, jež by ohrozily monopolní produkty Microsoftu: Windows a Office. Někteří výzkumníci hovoří v soukromí o tom, že je jim bráněno v tvořivosti.
Když si Google a Yahoo! udrží své postavení v čele inovací, svým současným náborovým úsilím by mohly položit základ příští generace podnikových laboratoří, a jít tak ve stopách společností Xerox, Hewlett-Packard (HP), IBM či Microsoft. Tyto součásti technologického establishmentu se bezesporu pyšní několikanásobně vyššími rozpočty na výzkum a vývoj než Google a Yahoo!. Ovšem internetové společnosti právě začínají zvyšovat své výzkumné snahy, zatímco některé z předních firem, například HP, své laboratoře redukují. „I u IBM a HP se najdou velmi zajímavé projekty,“ konstatuje Raghavan z Yahoo!, „jenže v sektoru vyhledávačů panuje nepopiratelný pocit vzrušení, v němž jiní nemohou konkurovat.“
Jakmile se nejlepší talenty dají do pohybu, mohou se stát silou samy o sobě. Například pracovníci Googlu žasnou, když na chodbách potkávají takové osobnosti, jako je Rob Pike, jeden z tvůrců operačního systému Unix, Adam Bosworth, průkopník programovacího jazyka XML, nebo Louis Monier, který pomáhal vytvořit AltaVistu, jeden z nejpopulárnějších vyhledávacích strojů devadesátých let. Šance pracovat společně s technickými guru, kteří v některých případech psali učebnice, z nichž se mladí zaměstnanci učili ve škole, může být silným lákadlem.
To je však jen polovina kouzla. V Googlu vytváří hodně přitažlivosti také bláznivá kultura dokonale synchronizovaná s excentrickým životním stylem. U techniků se podporuje, aby čas odpovídající jednomu dni v týdnu věnovali práci na vlastních malých projektech. Když zaměstnanci Googlu nezírají na monitory svých počítačů, často si obouvají kolečkové brusle a chodí si zahrát hokej do podzemní garáže nebo pořádají závody s dálkově ovládanými létajícími hračkami v prostorných kancelářích. Mezi další bezplatné požitky patří labužnické stravování v podnikové jídelně nebo toalety vybavené digitálními záchody, kde lze teplotu sedadla a tlak bidetu řídit dálkovým ovladačem. „Vytvořili efekt Willyho Wonky,“ uvádí James E. Pitkow, generální ředitel společnosti Moreover Technologies, jehož dřívější firmu Outride koupil Google v roce 2001. „Technici chtějí pracovat na těch nejšílenějších problémech s nejbystřejšími lidmi.“
Také Yahoo! se vyznačuje značně avantgardní kulturou. Tato společnost denně vytváří deset terabytů dat – což odpovídá všem tištěným sbírkám v Kongresové knihovně USA. Když technici tuto unikátní hromadu dat třídí, rychle rozpoznají, jak se využívají výrobky a dokumenty a jak se lidé chovají online. Potom lze úpravy provádět během několika minut a zlepšení rychle pocítí 400 milionů lidí, kteří každý měsíc využívají služeb této společnosti. „Zdokonalit uživatelské rozhraní pro obrovské množství lidí jsem považoval za velkou výzvu,“ říká Larry Tesler, který do Yahoo! nastoupil v květnu, aby vedl webový design společnosti.
Zatímco internetoví lídři loví nejlepší technické talenty, jinde se šíří migréna. Některé nové firmy například tvrdí, že odčerpávání talentů ztížilo jejich vlastní nábor. Joe Kraus, spoluzakladatel raného portálu Excite a současný generální ředitel nové kolaborativní softwarové společnosti JotSpot, uvádí, že zvláště nepříjemnou překážkou je Google. „Jakmile jednáte s někým schopným, určitě ho již kontaktoval Google a často mu dal i nabídku.“
Stejně obtížná situace nastává pro hlavní technologické firmy včetně Microsoftu. Nejenže v posledních letech přešlo do Googlu z tohoto softwarového mamuta několik nejlepších mozků, obr sídlící v Redmondu ve státě Washington čelí tvrdší konkurenci při náboru talentů vycházejících z univerzit i na svém dvorku. Oren Etzioni, profesor počítačové vědy na Washingtonské univerzitě v Seattlu, uvádí, že v posledních dvou letech Google získal pokaždé většinu z nejlepší třetiny posluchačů z jeho třídy specializující se na webové vyhledávání.
Microsoft tomu samozřejmě nečinně nepřihlíží. Softwarový obr, který má nesmírnou hotovost a značný vliv v branži, může zaplatit cokoliv, aby si najal nejlepší hlavy z oboru. Evidentně je však popuzený. Na Google a Kai-Fu Leeho, který byl donedávna jeho pracovníkem, podal žalobu za údajné porušení klauzule o nekonkurenci v Leeově smlouvě s Microsoftem. Google kontroval protižalobou na Microsoft. Ani jedna společnost se nechce k této právní bitvě vyjadřovat.
Je zřejmé, že pohnutky Microsoftu daleko přesahují Leeovu osobu. Třebaže není jedinou firmou, která cítí náborový šťouchanec konkurentů z oboru vyhledávání, nutně potřebuje získat a udržet si vynikající talenty, chce-li si upevnit pozici proti Googlu a Yahoo!. O nedávno spuštěné vyhledávací technologii Microsoftu se mluví pochvalně. Avšak vzhledem k tomu, že Microsoftu patří jen patnáct procent amerického trhu v oblasti vyhledávání, za svými soupeři hodně zaostává. Potřebuje přijít s inovacemi, aby se oddělil od ostatních. Tím, že jde po Googlu a Leeovi, může zastrašit další talentované techniky se zaječími úmysly.
Taková opatření přesto vypadají přinejlepším jako prozatímní řešení. Při divokém růstu a stoupajících ziscích jsou Google a Yahoo! evidentně v postavení, kdy si mohou náborovou rychlost udržet. Znechucení soupeři by si proto neměli dělat valné naděje, že obří vysavač v brzké době utichne. Talentové války Do Googlu a Yahoo! proudí vynikající technici

KAI FU-LEE
DŘÍVE viceprezident Microsoftu
NOVÉ MÍSTO prezident čínské divize Googlu
SPECIALIZACE přední odborník na přirozený jazyk; zakladatel organizace Microsoft Research Asia

LOUIS MONIER
DŘÍVE ředitel skupiny pro pokrokovou technologii ve firmě eBay
NOVÉ MÍSTO Google, pracovní úkoly teprve dostane
SPECIALIZACE průkopník vyhledávání; před desetiletím založil vyhledávací systém AltaVista

PRABHAKAR RAGHAVAN
DŘÍVE hlavní odborník na technologii ve firmě Verity
NOVÉ MÍSTO šéf výzkumu u Yahoo!
SPECIALIZACE autorita na algoritmy; čtrnáct let se věnoval výzkumu u IBM

LARRY TESLER
DŘÍVE viceprezident firmy Amazon.com pro nákupní praxi
NOVÉ MÍSTO šéf Yahoo! pro uživatelskou praxi a design
SPECIALIZACE autorita na uživatelské rozhraní; zaučil se ve výzkumném středisku Xerox PARC a u firmy Apple

WT100

Copyrighted 2005 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Jiří Kasl

  • Našli jste v článku chybu?